NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av involvowetrust
ok, då behöver du denna för att testa batterisyranivån
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o ... are-37204/

Om du behöver fylla på med destillerat vatten så behöver du denna
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... -l-191483/

Det är rätt bra om alla celler har ungefär samma vätskenivå och inte för mycket eller lite, det ser batteripåfyllaren till.

Måste bara varna dig för batterisyran om du inte har hanterat det förr.
Batterisyran är mycket frätande, det gör inte ont om du får det på händerna, därför reagerar man inte om man får lite spill på vasken (eftersom du nu har batteriet i lägenheten) men efter en stund lämnar det fula märken på vasken som du inte får bort.
Senast redigerad av 2 involvowetrust, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Tack så mycket för alla tips och all hjälp!
Jag får titta på detta imorgon o se hur det ser ut.. en syramätare har jag.. men inte den där påfyllningskannan en sån har jag aldrig sett faktiskt :)
smart funktion att den stängs av sig själv vid rätt nivå.. hur det nu kan fungera

är explosionsrisken väldigt stor? läser många skrämselartiklar på nätet om detta med laddning i lägenhet o så.
kan ju inte ladda på annat sätt eftersom jag har timer på stolpen ute på parkeringen.
Senast redigerad av 1 Orfeous, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Nytt batteri inköpt idag, jag var nyss ute och bytte det.
Nu kvarstår endast felmeddelandena.. så det blir att göra en felsökning.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Detta är inte sant! Nytt batteri o allt, idag då jag skulle starta bilen så gick det inte eftersom batteriet var tomt på ström.
Knappt så att blinkersen vid upplåsning av bilen funkade :)

Generatorn laddade 14.7v på tomgång senast bilen var igång innan helgen
nu i slutet av helgen (söndagkväll) så var det såhär.
Sist jag körde så körde jag runt i stan så nog hann batteriet ladda sig en del.

Nåt drar ur strömmen.. frågan är bara vad.. går detta att mäta sig fram på nåt vis?
någon sa att eftersom min styrservopump inte fungerar så kan den vara orsaken..?
har sett fler som haft detta fel att bilen sugit ur ström ur batteriet av olika anledningar.
vissa har glömt innerbelysning på, vissa har fel på larmen, sen hade någon fel på generatorn osv..
av dieselputte
Vad jag förstått så har du nu muskelservo pga felet, så då borde du kunna rycka säkringen för servot , 80A F2
Om inte det hjälper kan det vara startmotorn som inte håller isolationen.

Du borde låna en tångamperemeter som klarar att mäta likström , med en sådan kan du nog snabbt finna orsaken.
Jag vet inte hur mycket viloströmmen till CEM etc är när bilen är avstängd, men det kanske någon annan kan upplysa dig om.

Hoppas bara att ditt nya batteri inte redan farit illa av den djupurladdning som skett. För att vara säker på att få batteriet fullt laddat bör du köra i trekvart till en timme.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Tack för snabbt och utförligt svar!
Ja, jag kör nuförtiden runt med muskelservo vilket jag tycker fungerar riktigt bra! Man får ta i lite mer vid parkering på parkeringsplats t.ex
får försöka ha bilen i lite rullning då går det lättare. Men man lär sig ju att leva med felen :) man vänjer sig lite.

Ja, jag ska testa även att plocka bort styrservots huvudsäkring på 80A men jag skulle vilja på något vis mäta mig fram
medans man gör förändringar så att man får veta om det gör någon skillnad så att säga. Lite jobbigt att skruva i o ur batteriet hela tiden och ta in på laddning.
Har redan testat att mäta i serie över pluskabel och pluspol utan att jag fick något vettigt värde. Då kan man ju se vad "tjuvströmmen" är så länge som
felet sitter kopplat mot säkringscentralerna. Men felet kan ju ligga i någon kabel, det kan vara i någon diod i generatorn.. de kan ju ligga vart som helst där
det inte går att mäta sig fram.. fast jag kanske har fel.. jag hatar verkligen bil-el :)

Hur tänker du då? om jag har en tångamperemätare? Jag kan nog fixa fram en sån. Du tänker att man går runt o kollar olika kablar i motorutrymmet eller?
Det står en hel del i Volvo's VIDA program.. jag har detta program och kan kika där.. finns diagram o sånt där med olika spänningar o allt vad det nu heter.

Ja, hur tar man reda på om batteriet tagit skada eller ej?

Då jag var ut o mätte med bil avstängd så hade jag ~9.5-10v det pendlade lite förmodlingen pga mätprobarnas kontaktyta mot batteripolerna osv..
Användarvisningsbild
av Doffen
9,5-10 v er fryktelig lite, strengt tatt er batteriet dødt da. Men du kan redde det ved å bruke en skikkelig ladder ala ctek.

Med tangampermeter kan du klipe over plusskabelen for å se strømtrekket når biler er stoppet. Om du har ett høyt strømtrekk over 1 A, så kan du trekke ut sikring for sikring til du ser at strømtrekket faller.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Menar du säkringarna i säkringsboxen under motorhuven eller den som sitter på passagerarsidan under handsfacket?

Om jag inte får tag i en tångamperemätare borde jag väl kunna använda min fluke multimeter. har en Fluke 179
men spelar det någon roll om man mäter över pluspol-pluskabelsko eller minuskabel-minuskabelsko?
av dieselputte
Det är ju troligt att det är servot som drar ström. Om du har Haynes boken så kan du se säkringarnas position. OBS! Med en multimeter kan du bara mäta max 10 A och oftast har dessa 10A osäkrade. Strömmen mäts över en silvertråd som bränns av om man överstiger 10A och då har man förstört multimetern. För att vara säker bör du i så fall ha en extern säkringm på just 10A i serie.

Bäst är tångamperemeter typ denna http://www.clasohlson.com/se/T%C3%A5nga ... r364718000

Sätt tångamperemetern runt plus, eller minus kabeln vid batteriet och mät strömmen, plocka därefter bort en säkring i taget så bör du till slut hitta en som minskar strömmen och den bör det då vara. Om du känner en elektriker kan du säkert få låna en, eller så ber du att få låna en av en elektriker firma mot deponi av nyvärdet.

Hur tar man ut felkoder då? Går det […]

Alltid koppla bort minus innan sådant arbete[…]

Volvo supportens tips på åtgärd f[…]

Köpråd xc60 2017

Hallå! Har beslutångest gällande[…]