jumu01 skrev:MartinS skrev:Är inte all service förebyggande åtgärder, för att slippa dtiftstörningar? Hade volvo rekomenderat byte vid 20kmil hade ni väl gnällt på att det behöver bytas redan vid 17kmil vilket medförst en ökad kostnad.
/Martin
Utveckla gärna ditt svar :roll: Det känns som någon halkat på ett bananskal.
Jag förstår inte var bananskalet kom in i bilden men visst kan jag utveckla.
Som jag läser tråden gnäller man på att Volvo förespråkar ett byte av partikelfiltret vid 12.000mil, så det oftast håller i 17-18.000mil. Om vi då tittar på alternativen hade de ju varit att förlänga intervallet eller helt enkelt ta bort intervallet.
Det jag menar är att service är en förebyggande åtgärd man gör för att slippa driftstopp och verkstadsbesök mellan servicetillfällena. Så alternativet att ta bort serviceintervallet försvinner anser jag. Om man tog bort filterbyte som ett intervalltillägg så kunde man ju ta bort intervallet för tändstift, luftfilter och andra delar och istället uppsöka verkstaden som får felsöka när bilen börjar gå dåligt. En dålig ide enligt mig som vill ha en krångelfri bil. För bilägare som inte har något emot att bilen går dåligt ibland och att man då lämnar den för felsökning är detta en bra idé.
Det andra alternativet hade ju varit att Volvo ansåg att det höll i säg 18.000mil istället för 12.000mil. Hur blir det då för de bilägare vilka har en kass körprofil så att filtret behöver bytas redan vid 14.000mil? Dels kommer de uppleva driftproblem mellan servicetillfällena men de kommer också bli besvikna på att filtret inte höll enligt serviceplanen, vilket blir en ökad kostnad för dom. Inget av detta hade hänt om filtret hade bytts vid 12.000mil.
Hur man än vrider och vänder på det kommer det finnas bilägare som inte är nöjda med intervallen, eller icke-intervallen. Jag tycker det är vettigt att man lägger in ett byte vid 12.000mil i serviceplanen, det gör att folk slipper driftproblem mellan servicearna och man kan enkelt räkna ut filterkostnaden i förväg när du gör din kalkyl över vad bilägandet kommer kosta dig.
Sen är det naturligtvis upp till var och en att välja verkstad och att välja om man vill följa rekommenderade serviceintervall eller helt enkelt strunta i det.
Jag hoppas detta förtydligade mina tankar kring "problemet".
/Martin