NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jumu01
#780599
MartinS skrev:Är inte all service förebyggande åtgärder, för att slippa dtiftstörningar? Hade volvo rekomenderat byte vid 20kmil hade ni väl gnällt på att det behöver bytas redan vid 17kmil vilket medförst en ökad kostnad.

/Martin
Utveckla gärna ditt svar :roll: Det känns som någon halkat på ett bananskal.
av Gourmand
#780621
Jag brukar inte byta vare sig bromsbelägg, koppling, AC-kondensor eller något annat förrän det behövs. Varför ska jag då göra det när det gäller ett fullt fungerande partikelfilter ?
Ingen biltillverkare skulle komma på tanken att skriva in sådana dumheter i ett s.k. serviceschema, men Volvo har fortsatt envisas med detta vansinne i alla år vad gäller partikelfiltret på 1,6 D-motorn.
Det är ett oblygt sätt att lura av folk en massa pengar och inget annat. Även de nyare s.k. underhållsfria partikelfiltren behöver förr eller senare bytas, så det är i sak felaktigt att beskriva ett partikelfilter som underhållsfritt. På den äldre konstruktionen fram till 2012 års modell så behövs rengöring/byte av partikelfilter tidigare än på de modernare konstruktionerna och de har heller inte behov av Eolysvätska för att fungera som avsett - det är den avgörande skillnaden. Men, underhållsfria partikelfilter är det per definition naturligtvis inte.
Du kan knäcka en dieselmotor och dess partikelfilter med ett felaktigt användningsområde ganska fort, där företrädesvis korta körningar och många kallstarter är det som ställer till det. Använder man sin bil på det sättet, vilket i sig naturligtvis inte behöver vara något fel, då borde man definitivt inte välja en dieselmotor när man köper bil.
Min verkstadskille skakar på huvudet när Volvos auktoriserade verkstäder diskuteras. Han har många kunder med både nyare och äldre Volvobilar, trots att han egentligen fokuserat på Citroen och Peugeot. Det har vid flera tillfällen hänt att den lokala Bilia-anläggningen har lämnat över kundbilar till denna lilla privata bilverkstad, när de själva gått bet på det de kallar "felsökning". Detta är något som Bilia-kunden naturligtvis aldrig får reda på. Inget konstig i sig, men det säger väl en hel del, enligt mig. Även här på forumet finns det numer en del som börjat upptäcka att partikelfiltret inte är ett problem och att när åtgärder behövs, t.ex. byte, så löser man det själv, eller anlitar en riktig verkstad, till en fullt rimlig peng. Ett bra sätt att sköta bilen på, tycker jag och bättre än den gammaldags övertro på auktoriserade märkesverkstäder som ibland hörs i dessa sammanhang. Och som jag skrev tidigare har jag aldrig någonsin haft problem med försäljning av mina bilar maa av att jag anlitar en fristående privat verkstad - tvärtom har jag kunnat referera till en verkstad som spekulanter kunnat kontakta och få svar på sina ev. frågor om min bil. Detta skulle knappast hänt med en Bilia-hangar och deras s.k. servicetekniker.
av kvillebäck
#780658
Jag håller till fullt och fullo med tidigare talare. Däremot tycker jag att märkesverstädernas problem inte i så stor del skall skyllas på serviceteknikerna. De är nog ganska "bakbundna" i detta fallet och är nog mer eller mindre tvingade att följa företagets anvisningar. Naturligtvis finns det mer eller mindre kunniga servicetekniker men erfarenhet kommer med tjänsteår och alla måste ju börja någonstans. Annars är vi utan mekar om några år.
av Gourmand
#780706
Det är ju naturligtvis så att det huvudsakligen inte är de som jobbar på dessa ställen som är problemet. De tvingas in i en arbetskultur och skulle knappast själva komma på idén att kalla sig själva för något så fånigt som "servicetekniker", iaf inte om de har någon yrkesstolthet.
Jag tror också att problemen med de flesta stora auktoriserade märkesverkstäderna är arbetssättet och arbetskulturen. Det denna tråd handlar om är bara ett av många exempel men ett tydligt sådant - alltså hur Volvo och deras auktoriserade verkstäder utnyttjat okunskapen som finns/fanns kring partikelfiltren, i synnerhet på de tidiga bilarna. En liten privat, ofta märkesspecialiserad bilverkstad, skulle inte klara sig länge om de hanterade kunder och teknik som många av dessa avvarter till bilverkstäder gör.
Användarvisningsbild
av MartinS
#780735
jumu01 skrev:
MartinS skrev:Är inte all service förebyggande åtgärder, för att slippa dtiftstörningar? Hade volvo rekomenderat byte vid 20kmil hade ni väl gnällt på att det behöver bytas redan vid 17kmil vilket medförst en ökad kostnad.

/Martin
Utveckla gärna ditt svar :roll: Det känns som någon halkat på ett bananskal.
Jag förstår inte var bananskalet kom in i bilden men visst kan jag utveckla.

Som jag läser tråden gnäller man på att Volvo förespråkar ett byte av partikelfiltret vid 12.000mil, så det oftast håller i 17-18.000mil. Om vi då tittar på alternativen hade de ju varit att förlänga intervallet eller helt enkelt ta bort intervallet.

Det jag menar är att service är en förebyggande åtgärd man gör för att slippa driftstopp och verkstadsbesök mellan servicetillfällena. Så alternativet att ta bort serviceintervallet försvinner anser jag. Om man tog bort filterbyte som ett intervalltillägg så kunde man ju ta bort intervallet för tändstift, luftfilter och andra delar och istället uppsöka verkstaden som får felsöka när bilen börjar gå dåligt. En dålig ide enligt mig som vill ha en krångelfri bil. För bilägare som inte har något emot att bilen går dåligt ibland och att man då lämnar den för felsökning är detta en bra idé.

Det andra alternativet hade ju varit att Volvo ansåg att det höll i säg 18.000mil istället för 12.000mil. Hur blir det då för de bilägare vilka har en kass körprofil så att filtret behöver bytas redan vid 14.000mil? Dels kommer de uppleva driftproblem mellan servicetillfällena men de kommer också bli besvikna på att filtret inte höll enligt serviceplanen, vilket blir en ökad kostnad för dom. Inget av detta hade hänt om filtret hade bytts vid 12.000mil.

Hur man än vrider och vänder på det kommer det finnas bilägare som inte är nöjda med intervallen, eller icke-intervallen. Jag tycker det är vettigt att man lägger in ett byte vid 12.000mil i serviceplanen, det gör att folk slipper driftproblem mellan servicearna och man kan enkelt räkna ut filterkostnaden i förväg när du gör din kalkyl över vad bilägandet kommer kosta dig.


Sen är det naturligtvis upp till var och en att välja verkstad och att välja om man vill följa rekommenderade serviceintervall eller helt enkelt strunta i det.


Jag hoppas detta förtydligade mina tankar kring "problemet".

/Martin
av Gourmand
#780745
Obegripligt resonemang, tycker jag. Det finns de som kan knäcka ett partikelfilter vid betydligt lägre miltal än 12.000 mil, då de använder bilen på ett sätt som ej lämpar för dieseldrift. Ska då intervallet ligga kanske redan vid 6000 mil, för säkerhets skull och för att man vill ha en "krångelfri bil". Man måste väl ändå titta på vad som är rimligt. Citroen/Peugeot är de som konstruerat denna motor och de har aldrig haft några byten av partikelfiltret angivet i "serviceplanen", av den enkla anledningen att det är helt onödigt. Detta har aldrig varit ett bekymmer från de ägarna. En bil är aldrig underhållsfri, men att driva upp kostnaderna på detta vis och med de vansinnespriser Volvo försöker ta ut för detta tämligen enkla ingrepp är inget annat än en skandal. De flesta kan aköra med dessa bilar upp till mellan 17-20.000 mil, ibland ännu längre, och då byter man- till en bråkdel av det som t.ex. Bilia tar ut och dessutom i samband med en "service. Detta är i grunden oseriöst och ingenting annat. Serva bilen normalt och reparera när det behövs. Konsrtigare behöver det inte vara, bara så oerhört mycket billigare. Underhållsfritt - nej och det blir en bil aldrig. Då är det bättre att åka taxi eller buss.
Användarvisningsbild
av MartinS
#780748
Vad är det som är obegripligt i mitt resonemang?

Varför lägger man in kamremsbytesintervaller på bilar där topplock och ventiler ändå går fritt? Kamremmen kanske håller 4-5000mil till?

Varför byter man tändstift vid 6000mil på vissa bilar, de kanske håller 8000mil?

Om något har en förväntad livslängdsvariation under 4-5000mil tycker JAG det är vettigt att byta i förebyggande syfte.


Att Peugeot/Citron ägare inte har något emot att uppleva driftstörningar och då uppsöka verkstaden förvånar mig inte det minsta, är det något vi alla är så är det vanemänniskor ; -) Om man tillåts skoja till det lite..



Med detta är det inte sagt att jag själv skulle byte vid 12000mil om jag hade en dylik bil, jag har ett bilintresse och skulle kanske kunna upptäcka när det är dags för byte innan bilen börjar gå som en potta skit mitt i semesterresan, men vi är nog få som har det intresset och den kunskapen. FÅ serviceplaner är konstruerade för personerna som har intresse nog att hänga på ett forum likt detta.
av Gourmand
#780762
När ett partikelfilter blir igensatt och inte längre renas av regenereringen, så säger bilen till, utan att någon akut situation uppstår. Detta under förutsättning att du har koll på Eolysvätskan. Inget händer och du kan i lugn och ro fixa detta själv, eller anlita en verkstad att göra jobbet. Kör du däremot för länge utan att byta kamrem, så kan du få svåra motorskador eller t.om. totalrasad motor. Detta är den stora skillnaden.
Med det resonemang du företräder så finns det alltid ett skäl att byta allting och dessutom göra det alltid, för säkerhets skull. Likt förbannat så kommer du att råka ut för reparationer och det kommer garanterat att bli fel på din bil. Det enda du uppnått med detta överreparerande och bytande av fullt funktionsdugliga delar är en dränerad plånbok. Inte så smart, tycker jag. Dessutom lurar man i en del andra att det måste vara dyrt att köra, serva och reparera t.ex. V50 1,6 D. I själva verket är det precis tvärtom. Detta är bilar som är billiga att både äga, köra, serva och reparera. Under förutsättning att man inte följer dina och Volvos märkesverkstäders råd. Glädjande nog finns det alltfler som upptäckt alternativen och även upptäckt att mycket av det som t.ex. Bilia tar hutlöst betalt för kan man göra själv, eller anlita en liten privat verkstad. Det har även många här på forumet upptäckt, glädjande nog.
Senast redigerad av 1 Gourmand, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
#780766
Mitt kamremsexempel avsåg bilar där det inte fanns kollisionsrisk mellan ventiler och kolvar.

Av vad jag har förstått av andra så säger inte bilen alltid till när det är dags för filterbyte, utan den kan plötsligt börja gå dåligt. När jag tänker efter har jag inte hört om någon som fått meddelande att filtret är kass, däremot har jag läst om många som reagerat på att bränsleförbrukningen är hög och att bilen känns seg, där filterbyte har varit åtgärden för att lösa problemet..
av timebandit
#780770
Är rätt neutral i frågan men just ang. Partikelfilter så om man inte har bra koll som vi så är serviceintervallet bra. Några månader efter jag köpt bilen så märkte jag av att den började smårycka ofta. Höll koll på förbrukningen mest för att det var roligt att se den lilla förbrukningen jämfört med våran gamla v70.
Snart gick det upp för mig att bilen drog närmare 0.9 vid tankning. Började plugga lite och fattade att bilen regenererade hela tiden, gång på gång. Skaffade VIDA och såg där att den regenererade så fort motorn blev varm.
Inga felkider, inga fel från givaren i VIDA. Inga fel alls. Pratade med Bilia och dem sa att det inte var fel på filtret för det finns givare för det. Dock ofta fel på givarna.
Bytte tryckgivaren utan resultat. Bytte sedan dpf och vips så var problemet löst.
Hade jag inte haft koll som jag brukar så antar jag att motorn börjat rusa tillslut.
Kontentan, inte alltid man får meddelande eller dylikt... Var inne på byta ECM osv, tur man slapp det :-)
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)