linnar skrev:
Hur ser avgaserna ut när flter mm är borta?
Partiklarna går ut i luften utan att omvandlas till koldioxid och vatten, vilket sker vid regenereringen. Jag kommer att göra allt själv efter 12000 mil när behov uppstår och inte köra nån fullösning. Fan vet vad man råkar ut (åtal ? & straff?) för om man skulle bli ertappad med fullösning och det är väl en tidsfråga innan besiktningsstationerna blir medvetna om fusk och då börjar de säkert kolla.....
Men tycker det är trist att man funderar så mycket på hur man ska kunna förgifta omvärlden för sina medmänniskor som kanske inte vill få dessa partiklar på sig.
Fundera kan man göra, men jag avråder starkt från att göra Alvar av dom tankarna. Finns ju många alternativ som Ebay och liknade som kommer upp här.
Har själv varit stor motståndare till diesel just av den anledningen att det går att förgifta omvärlden rejält med dom. Även om dom flesta ägarna av dom inte tycks ha ont av fult med svart rök från framförvarande bil. Så är jag inte så jätte intresserad av det.
På senaste tiden har jag dock kört några nya dieslar. Bland annat en Ford med samma motor som Volvos D2 och det är en fantastiskt låg förbrukning på dom. Snittade i Tyskland i Autobahn tempo ca 120-160 km/h stundtals fortare 0.55 per mil. Vilket jag måste säga är helt fantastiska siffror när man är van vid bensin drift.
Detta har fått mig att tänka om lite på diesel frågan. Speciellt sen partikel filtren kom.Och man kunnde börja se dieslar som inte ens var svarta i avgasröret. Men denna typ av trådar gör mig lite bekymrad, vill svenskar inte köra med rening av sina bilar? Är det något staten borde avskaffa? Kanske ha en folk omröstning? Börjar kännas som EGR frågan där biltillverkarna sätter dit det för att rena avgaser vid lågbelastning av motorn. Men i folk mun tror man att det är en sak som kommer trimma bilen om man tar bort den. Har även här sätt trådar om att ta bort dom på dieslar för det är onödiga påfund av staten. Själv tror jag att igensotade motorer på dieslar beror nog på bränsle sort eller spridare som är trasig brukar ju finnas rätt stor påhittig het när det gäller att få tag i dåligt bränsle till just dieslar. Än att det är fel konstruerat med EGR system.
England som nämns på ett ställe har vad jag vet varit väldigt sena med att införa avgasrening om dom ens har det nu. Så förvånar mig inte en sekund om dom kör utan partikel filter. För bara 8 år sen höll man ju på att bli förgiftad i London av alla diesel avgaser. Har dock inte varit där på ett tag nu.
Ja det var lite politisk syn på saken från mig.
Min vädjan tänk på dina medmänniskor ta inte bort en bra avgasrening. Samt kör inte på bränslen som tänder varningslampor för att det är så dålig kvalité på det.
Nu kommer nog ett svar att köra bil är aldrig bra. Nej visst men vi kan ju försöka göra det bästa av saken och behålla det som sitter från början och renar. Samt undvika högsvavligt bränsle som kanske är tänkt för mindre fartyg eller liknade i mindre nogräknade delar av världen.
Med vänlig hälsning,
Andis
+1 på den. Jag känner samma sak när jag läser tråden. Blir lite besviken på att det går att göra på det här viset och att besiktningen inte har möjlighet (ännu) att kolla så det inte kommer ut onödigt mycket giftiga partiklar och annat hälsofarligt från avgasröret.
Glad att jag flyttat från stan.. min 2-åring slipper bli förgiftad av så mycket sånt här skit...
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
crumpets skrev:
99% samma tycker du räcker? Om den kvarvarande procenten är gaspådragsbiten gör det enorm skillnad.
Att motorn fysiskt är samma betyder inte ett smack. Är du dessutom säker på att de bara kör med en mapp? På tyngre fordon har du gärna en separat mappning för gaspådrag, en för låglast, en för låg/hög temp, låg rånox, låg sot m.m. Vet ej hur långt personbilar kommit med detta men orimligt känns det inte. Hur du än vill två dina händer förgiftar du med din snålhet andra runt dig, och försöker komma med kvasivetenskapliga påståenden som att det är samma mappning i eu3 som eu4 som eu5. Att de har totalt olika krav på nox spelar såklart ingen roll. Självklart är det samma motor där Eu3 offrar förbrukning för att hålla eu5-nox? Eller? I så fall är det kanske världens bästa motortillverkare samvetsmässigt och världens sämsta affärsmässigt. Bara EGR-mappningen brukar skilja sig rejält mellan eu-klasserna, eftersom EGR kan leda till mer sot och sämre förbrukning, vilket man endast uppfyller för utsläppskraven på de högre klasserna.
Det som skiljde var just EGR , mappningen för allt annat var lika så ja jag är ganska nöjd med dom 99 %
Dom kör med många mappar så dom är lika långt komna på personbilar , vill du veta exakt antal så forska med winols , SID803 ECU.
Jag har fått bilen avgastestad på en bilprovning och den gick genom med 0.0 i avgasvärde så förgifta planeten konceptet köper jag inte , vill man förändra dom största utsläppen så finns det andra ställen att börja med , färjor , maskiner osv.
Du har ditt sätt att se på saken och jag har mitt.
Jag hade aldrig tagit bort filtret om det varit ett underhållsfritt så som på D5 , idén med filtret är fantastisk det är bara just tillämpningen som PSA enl mig misslyckats kapitalt med , det var problematiken med utspädd motorolja / risk för motorrusning pga för hög oljenivå jag ville komma ifrån.
EGR-mappningen tar du upp som nåt perifert.... Ja just det, kunnig var det. Att det påverkar i princip all NOx-motverkan samt ger enorma skillnader i partikelutsläppet har förstås inget med det jag sa att göra? Om det är 1% av koden som är annorlunda men denna 1% styr såväl nox som partikelbildning så är det väl extremt dumt av dig att säga att det knappt är nån skillnad!?
Att jag sedan skulle sitta och kika i koden för den specifika ECU:n är ju absurt, det är exakt samma principer bakom alla motorer oavsett vilken hårdvara ECU är byggd på, det låter bara som att du vill vinna nåt slags billig poäng på att du lärt dig vad lite mjukvara och en ECU heter.
Bilprovningen testar inte ens för den typen av utsläpp så jag förstår inte heller ditt resonemang om att det skulle synts där? Återigen bara svingar du ett stort slagträ av okunnighet runt dig och hoppas att folk ska ducka.
Jag förstår fullt ut alla som vill begränsa avgaserna. Om vi fördjupar oss i detta kan denna tråd dra iväg hur långt som helst.
De som vill diskutera miljö i sammband med Diesemotorer skall kanske starta en egen tråd?
- I denna tråd vill jag, trådskaparen, att vi diskuterar alla olika sätt att minska kostnaderna för bilar där filter måste bytas och vätska fyllas. Alla trix och knep att komma undan billigare är önskvärt att diskutera. Dessutom hur det görs rent tekniskt är mycket välkommet.
- All eventuell påverkan på miljön får var och en själva ta ställning till (eller ta sitt straff om det ertappas) utan att någon i tråden skall hytta med pekfingret.
Tillbaka till frågan:
- Finns det någon som har bilder på hur filtret renmgörs?
- Finns det någon som har bilder på hur vätskan fylls på?
Även om du är trådskaparen tycker jag det är helt naturligt att ifrågasätta tips som uppmanar till brott och olagligheter. De som ev läser den här tråden bör bli fullt medvetna om att det är just olagligt och vad det är för skit som kommer ut om man moddar på det här viset och hur det påverkar människor runtomkring. Även om du har full koll på det och kan ta ställning utifrån dina värderingar kanske inte alla som läser har det.
Som sagt, uppmaning till olagligheter tycker jag inte ska stå obestridda.
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
joel80 skrev:Även om du är trådskaparen tycker jag det är helt naturligt att ifrågasätta tips som uppmanar till brott och olagligheter. De som ev läser den här tråden bör bli fullt medvetna om att det är just olagligt och vad det är för skit som kommer ut om man moddar på det här viset och hur det påverkar människor runtomkring. Även om du har full koll på det och kan ta ställning utifrån dina värderingar kanske inte alla som läser har det.
Som sagt, uppmaning till olagligheter tycker jag inte ska stå obestridda.
Vill nog hålla med om detta senaste inlägg . PSA var de som konstruerade det första partikelfiltret och det är en teknik som fortfrarande utvecklas. De första åren krävde dessa filter en aning underhåll, påfyllning av dieseladditiv var tredje år och sen lyckades Volvo dilla i bilägarna att filtret behövde bytas i samnband med 12.000-milaservicen. Om man helt okritiskt annamade Volvos syn på hur dessa grejer skulle skötas, så blev det dyrt, orimligt dyrt. Nu vet de flesta att dessa filter håller betyfdligt längre - 17-19.000 mil brukar bara normalt. Då rengör man ( på särskild firma,eller ännu enklare byter partikelfilter. Detta filter köps ute på den öppna reservelsmarknaden för ca 2500: ovh går utmärkt att byta själv, åtminstone om man är normalhändig. I annat fall låter man betala en verkstad göra jobbet för en fullt rimlig peng. För de flesta ägare av V50 med denna motor behöver de flesta aldrig ägna filtret än tanke. Bilarna går snålt och bra och håller måttet miljömässigt till en fullt överkomlig peng ca vart 10:e år. Varför göra detta till ett problem och förtöra bilens fina egenskapar genom att försöka kringgå denna miljömässiga utmärkta teknik genom att medvetet försöra den.
Det var faktiskr detta jag ville höra!
Jag provocerade medvetet för att få fram alla möjliga lösningar som alternativ till dessa dyra åtgärder. Hela grejen med den driftsnåla bilen förstörs med så dyra service.
Går det att köra 17-19.000 mil på ett filter då är det inte värt jobbet att rengöra, då kan man kosta på sig ett nytt filter för ca 2.500kr.
Sedan tidigare har jag hört att det kostar 1500 med dieseladditiv och att den går längre än 6.000 mil på en fyllning.
Jag köpte igår en C30!
- 2007 säger de men den har 6 växlar så det måste väl vara en 2008.
- Lustigt nog såldes denna bil ny av nuvarande ägarens pappa till en dam runt 60 år. Papper visades på detta. Hon körde 8.500 mil.
- Den jag köpte bilen av har kört 1500 mil
- Således har den gått 10.000 mil. Beskitad, skatten betald och den ser ut som och luktar ny!!
- Jag betaldade 86.000 men han begärde 95.000.
Förmodligen har dieseladditiv fyllts vid 6000 mil så jag kan köra några tusen mil till innan påfyllning krävs.