NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

linnar skrev:
Hur ser avgaserna ut när flter mm är borta?
Partiklarna går ut i luften utan att omvandlas till koldioxid och vatten, vilket sker vid regenereringen. Jag kommer att göra allt själv efter 12000 mil när behov uppstår och inte köra nån fullösning. Fan vet vad man råkar ut (åtal ? & straff?) för om man skulle bli ertappad med fullösning och det är väl en tidsfråga innan besiktningsstationerna blir medvetna om fusk och då börjar de säkert kolla.....
Andis skrev:
Spoiler »
+1 på den. Jag känner samma sak när jag läser tråden. Blir lite besviken på att det går att göra på det här viset och att besiktningen inte har möjlighet (ännu) att kolla så det inte kommer ut onödigt mycket giftiga partiklar och annat hälsofarligt från avgasröret.

Glad att jag flyttat från stan.. min 2-åring slipper bli förgiftad av så mycket sånt här skit...
Spoiler »
EGR-mappningen tar du upp som nåt perifert.... Ja just det, kunnig var det. Att det påverkar i princip all NOx-motverkan samt ger enorma skillnader i partikelutsläppet har förstås inget med det jag sa att göra? Om det är 1% av koden som är annorlunda men denna 1% styr såväl nox som partikelbildning så är det väl extremt dumt av dig att säga att det knappt är nån skillnad!?

Att jag sedan skulle sitta och kika i koden för den specifika ECU:n är ju absurt, det är exakt samma principer bakom alla motorer oavsett vilken hårdvara ECU är byggd på, det låter bara som att du vill vinna nåt slags billig poäng på att du lärt dig vad lite mjukvara och en ECU heter.
Bilprovningen testar inte ens för den typen av utsläpp så jag förstår inte heller ditt resonemang om att det skulle synts där? Återigen bara svingar du ett stort slagträ av okunnighet runt dig och hoppas att folk ska ducka.
Jag förstår fullt ut alla som vill begränsa avgaserna. Om vi fördjupar oss i detta kan denna tråd dra iväg hur långt som helst.

De som vill diskutera miljö i sammband med Diesemotorer skall kanske starta en egen tråd?

- I denna tråd vill jag, trådskaparen, att vi diskuterar alla olika sätt att minska kostnaderna för bilar där filter måste bytas och vätska fyllas. Alla trix och knep att komma undan billigare är önskvärt att diskutera. Dessutom hur det görs rent tekniskt är mycket välkommet.

- All eventuell påverkan på miljön får var och en själva ta ställning till (eller ta sitt straff om det ertappas) utan att någon i tråden skall hytta med pekfingret.

Tillbaka till frågan:
- Finns det någon som har bilder på hur filtret renmgörs?
- Finns det någon som har bilder på hur vätskan fylls på?
Även om du är trådskaparen tycker jag det är helt naturligt att ifrågasätta tips som uppmanar till brott och olagligheter. De som ev läser den här tråden bör bli fullt medvetna om att det är just olagligt och vad det är för skit som kommer ut om man moddar på det här viset och hur det påverkar människor runtomkring. Även om du har full koll på det och kan ta ställning utifrån dina värderingar kanske inte alla som läser har det.

Som sagt, uppmaning till olagligheter tycker jag inte ska stå obestridda.
joel80 skrev:Även om du är trådskaparen tycker jag det är helt naturligt att ifrågasätta tips som uppmanar till brott och olagligheter. De som ev läser den här tråden bör bli fullt medvetna om att det är just olagligt och vad det är för skit som kommer ut om man moddar på det här viset och hur det påverkar människor runtomkring. Även om du har full koll på det och kan ta ställning utifrån dina värderingar kanske inte alla som läser har det.

Som sagt, uppmaning till olagligheter tycker jag inte ska stå obestridda.
Så nu var det sagt!
Vill nog hålla med om detta senaste inlägg . PSA var de som konstruerade det första partikelfiltret och det är en teknik som fortfrarande utvecklas. De första åren krävde dessa filter en aning underhåll, påfyllning av dieseladditiv var tredje år och sen lyckades Volvo dilla i bilägarna att filtret behövde bytas i samnband med 12.000-milaservicen. Om man helt okritiskt annamade Volvos syn på hur dessa grejer skulle skötas, så blev det dyrt, orimligt dyrt. Nu vet de flesta att dessa filter håller betyfdligt längre - 17-19.000 mil brukar bara normalt. Då rengör man ( på särskild firma,eller ännu enklare byter partikelfilter. Detta filter köps ute på den öppna reservelsmarknaden för ca 2500: ovh går utmärkt att byta själv, åtminstone om man är normalhändig. I annat fall låter man betala en verkstad göra jobbet för en fullt rimlig peng. För de flesta ägare av V50 med denna motor behöver de flesta aldrig ägna filtret än tanke. Bilarna går snålt och bra och håller måttet miljömässigt till en fullt överkomlig peng ca vart 10:e år. Varför göra detta till ett problem och förtöra bilens fina egenskapar genom att försöka kringgå denna miljömässiga utmärkta teknik genom att medvetet försöra den.
Det var faktiskr detta jag ville höra!
Jag provocerade medvetet för att få fram alla möjliga lösningar som alternativ till dessa dyra åtgärder. Hela grejen med den driftsnåla bilen förstörs med så dyra service.
Går det att köra 17-19.000 mil på ett filter då är det inte värt jobbet att rengöra, då kan man kosta på sig ett nytt filter för ca 2.500kr.
Sedan tidigare har jag hört att det kostar 1500 med dieseladditiv och att den går längre än 6.000 mil på en fyllning.

Jag köpte igår en C30!
- 2007 säger de men den har 6 växlar så det måste väl vara en 2008.
- Lustigt nog såldes denna bil ny av nuvarande ägarens pappa till en dam runt 60 år. Papper visades på detta. Hon körde 8.500 mil.
- Den jag köpte bilen av har kört 1500 mil
- Således har den gått 10.000 mil. Beskitad, skatten betald och den ser ut som och luktar ny!!
- Jag betaldade 86.000 men han begärde 95.000.

Förmodligen har dieseladditiv fyllts vid 6000 mil så jag kan köra några tusen mil till innan påfyllning krävs.

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]

Service Subaru XV

Men det var ett "ruggigt" pris. Han &a[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]