- mån 15 apr 2013, 16:56
Jag vet inte närD2 kom men jag har riktat in mig på 08 års modell. Jag vill inte lägga för mycket pengar och lån går inte om jag skall vara hemma och dra i stället för att jobba.
0,5 lit/mil är ungefär hälften av min nuvarande förbrukning och jag förbrukar ca 4-5000kr i bensin/månad. Det blir då 2-2500kr...kanon!!
Gourmand skrev:Då kommer du garanterat inte att ha några problem med ett eventuellt partikelfilterbyte. Förr eller senare, så behöver det sannolikt bytas, men varför betala en smärre förmögenhet för en så enkel operation och framförallt lång innan det oftast behövs.Bra, då vet jag att jag kan byta när det behövs och inte när det skall bytas och att jag dessutom kan göra det själv.
Har du ekonomi för det, så vill jag ändå rekommendera V50 med D2-motorn. Både den äldre 16-ventilsmotorn och den nyare 8-ventilsmotorn (D2 från 2011) går bra, men D2 är ändå ett strå vassare. Jag har haft båda versionerna. Har sen bilen var ny haft en snittförbrukning på 0,52 i verklig körning och mätt vid pump. Utmärkta siffror och bränslekostnader tänker jag knappt på numer.
Jag vet inte närD2 kom men jag har riktat in mig på 08 års modell. Jag vill inte lägga för mycket pengar och lån går inte om jag skall vara hemma och dra i stället för att jobba.
0,5 lit/mil är ungefär hälften av min nuvarande förbrukning och jag förbrukar ca 4-5000kr i bensin/månad. Det blir då 2-2500kr...kanon!!