NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pycke
Hej, har samma problem med min 2.0D som dieselputte. Det började precis lika men har blivit värre och bilen hamnar i "limp home" mode. Raderat felkoder sen bara vart och köra igen i ca 1 månad. Har uppmärksammat att det händer bara vid väldigt hög luftfuktighet.
Felkoder jag haft vid avläsning med vida:
först cylinder 3
ECM-1203 slutsteg insprutningsventil signal saknas

två ggr senare kom även cylinder 2
ECM-1203 slutsteg insprutningsventil signal saknas
ECM-1202 slutsteg insprutningsventil signal saknas

nu i helgen såg det ut så här
ECM-0380 Glödstiftsrelä felaktig signal
ECM-1203 Slutsteg insprutningsventil signal saknas
ECM-042B Bakre temperaturgivare katalysator felaktig signal

efter vidare felsäkning kunde konstateras:
att glödstift för cylinder 3 är helt kass och för cylinder 2 finns motstånd en 1-2s för sedan bli helt dött. För cylinder 1 & 2 helt OK. Relät är det inga fel på då det skickar spänning som det ska till glödstiften.
Responstiden på spridarna vid tomgång ligger och pendlar från 0,5msek till 0,7msek men ligger oftast runt 0,6msk enl vida ska denna tid ligga på ca 0,5msk vid tomgång. Enl bilmek tyder det på att spridarna börjar bli dåliga?
Lite konstiga värden på tryckgivaren till partickelfiltret. 0-10 hPa på tomgång, runt 50-70 hPa vid jämn körning i 80-90km/h. Vid acceleration beroende på hur tung foten är allt från 80-400hPa. I uppförsbackar 80-150hPa.
Bakre tempgivare katalysator konstaterades inga fel på. raderade felkoden och har inte kommit tillbaka och den ligger inom rätt intervall med.

Ett samband jag kan se är att glödstift 3 är helt dött och där får jag oftast felkod på spridare 3 medan glödstift 2 är dåligt men där har jag bara fått felkod 1 gång på spridare. Kan det vara så att när det är väldigt fuktigt ute så hjälper glödstiften till att torka den luft som kommer till cylindern så den tänder lättare dvs jag får inga problem på cylinder 1&4 eftersom dom fungerar där och 2&3 blir då problem när dom inte fungerar?

Tryckgivaren till partickelfiltret är nog iaf förklaringen till varför den regenerera med så ojämna intervall. allt från 8 till 50 mil. Ska montera ett ställbart motstång där i veckan för att se om det blir stabilare innan jag byter tryckgivaren.

Sen ang spridarna vill jag ju utesluta allt annat innan jag byter dom. Billigast var ju faktiskt att köpa ett kit med rör och 4 spridare på volvo. Går dom här spridarna att renovera?
av dieselputte
Lite mer än en månad nu och felet har inte kommit någon mer gång. Men det skall iaf bli en rengöring av Y-förgreningen framöver.

Tror inte man kan fixa spridarna. Har för mig priset för ett komplett kit finns i någon annan tråd. Runt 4000kr?
av Pycke
Jag gjorde en motoradaption sen har inte problemet med att den tappar 1-2 cylindrar kommit tillbaka. Men den kan vara svårstartad ibland, speciellt när den är varm. I helgen höll jag på att bli stående helt. Den vägrade starta alls efter jag stängde av den, fanns inga felkoder. Tog en fika och provade igen, då startade den. Tempen på motorn hade då sjunkit 1½ streck på tempvisaren. Känns som jag kan utesluta backventil eller spridare som stannar i öppet läge. Min fundering är startmotorn? dock så går den runt men ibland får man "tugga" lite på starten även när den inte är helt uppe i temp. Efter detta hände har den dock startat som den ska ??:-/

På höger sida lykta på min v60cc […]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]