NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Det här börjar bli ett roligt ämne :)

Det finns tom flera temperaturgivare som påvekar. Dessa är enligt VIDA: Motortemperaturgivare, Lufttemperaturgivare, inlopp
Lufttemperaturgivare (Luftmassmätare), främre å bakre katalysatorgivare?

Har sökt mycket å länge i VIDA nu och kan faktiskt inte hitta en enda motor/bränsle/startfunktion där yttertemperaturgivaren används!
av timebandit
dieselputte skrev:Det låter ju bra att den inte verkar påverka motorfunktionen. Skall nog försöka mig på detta om jag får tid innan vintern. :roll: .
Ja det verkar lovande. Borde ha hittat något i VIDA men gör det faktiskt inte... Egentligen så borde det kanske räcka att bara bryta signalen från givaren för att värmaren inte skall fungera? Det vore ganska enkelt att bara koppla loss givaren i backspegeln när det är under +5 grader för att se om den startar eller inte.
Gör den inte det så kan man ha en liten knapp som knappt är synlig som bryter givaren :)
av dieselputte
Stämmer det som du sa att det skapas en felkod för yttertempgivaren så måste det vara som jag nämnde tidigare, dvs att det blir avbrott i kabeln. Det kan man ju lätt simulera med en enkel liten strömbrytare (eller microbrytare) istället för ett extra motstånd som jag föreslog. Man måste tyvärr klippa av givarens kabel inne i backspegeln eftersom den slutar inne i dörren.

Köper nog en sån här hos Classe http://www.clasohlson.com/se/view/conte ... wTabs=true
av timebandit
Intressant. Gör du slag i saken så lova att återkomma med resultat och hur du gjorde ;)

Precis. Felkoden kommer bara lagras och finnas där utan några problem. Dagens bilar har ju alltid en massa felkoder lagrade även om dem inte är permanenta. Så känligt idag...

En ny givare kostar dryga 150:-, det kan det väl vara värt för att ev. bli av med värmarproblemet.
Det är ju inga konstigheter egentligen att klippa å skarva på kabeln, gäller bara att få bra längd på det så det inte kan skava etc och att fukt inte letar sig in i givaren eller dyligt.

Hade vart snyggt att kunna montera in en minivariant av en tryckknapp på ett väldigt dolt ställe för att inte störa utseendet. Dvs trä kabeln genom dörrgenomföringen ;) Men det kanske är lite överkurs. Finns väl inget bra ställe på dörren att sätta en knapp så den knappt syns eller stör? Tänkte mest på att det är farligt att vinkla backspegeln så man inte ser korrekt? ;)
Typ en sådan: http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... ll)-p36023
Skulle dock vilja ha den ännu mindre ;) Tex montera den på högtalargallret eller i böjen på dörrklädseln, dvs en bit framför elhissknapparna...

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]