NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
V Olovsson skrev:/,,,/Man kör en kort sträcka på dagen och när man ska ha bilen på kvällen så startar den inte. Men alla V50 kan väl inte ha samma fel?
Den startar helt enkelt inte, allt fungerar, startmotorn går,lampor lyser, torkare osv, kräm i batteriet men bilen går inte igång.
Mycket vanligt fenomen på dessa motorer. Det gäller även Ford med samma motor. Vår Focus (som går mest i stadstrafik) har ofta dessa problem.
hollan skrev:den har garanterat blivit sur
full gas och håll den i botten och kör på starten så hoppar den igång efter en stund
hjälper inte detta så ta bort kontakterna på spridarna och kör på starten en stund den brukar starta till och montera tillbaka kablarna igen
Exakt så brukar jag göra på vår Focus, full gas och mala på startmotorn, det hjälper alltid. Man får se till att ha ett friskt batteri.
KKR skrev:/.../Jag hade en V 70 -99 som var så gott som omöjlig om jag försökte köra ut den ur garaget och stänga av den omedelbart. Nästa gång som jag skulle starta den var den "sur".
Om man på t.ex. 850/V70 med 5-cyl bensinmotor kallstartade motorn och stängde av den igen nästan direkt så blev motorn mycket svårstartad. Det berodde oftast på att överskott på bränsle i kallstarten skjöljde bort den tunna oljefilmen på cylinderväggarna så att kompressionen blev för låg för start. Verkar dock inte vara detta problem på 1,8F eftersom det hjälper med full gas och mala på startmotorn en relativt kort stund. En 850/V70 kunde vara i princip omöjlig att starta på detta vis. Snabbaste sättet var att fylla en skvätt olja i cylindrarna.
Gourmand skrev:En ny bil som används på ett dumdristigt sätt med många korta körningar och ständiga kallstarter och en körcykel som innebär att bilen sällan blir riktigt varmkörd kommer garanterat inte att uppföra sig som en "ny bil" särskilt länge.
Alldeles riktigt. Några exempel: ökat slitage pga låg oljetemperatur, kondens som inte får en chans att förångas och samlas i motoroljan tillsammans med oförbränt bränsle, ökad korrosion i avgassystemet, mm, mm. Motorer mår bäst av att ha korrekt arbetstemperatur när de är igång med måttlig belastning.
av V Olovsson
Nu blir det mycket snack om 200 och 300 meter. Det är INTE JAG som har pratat om detta, jag pratar om 5 till 6 km, helt vanligt pendelavstånd för många. Då ska bilen fungera sen efter ett par timmar.

Tänker själv hitta felet.
Användarvisningsbild
av Camel
V Olovsson skrev:/.../jag pratar om 5 till 6 km, helt vanligt pendelavstånd för många. Då ska bilen fungera sen efter ett par timmar.
Jag håller med dig helt och hållet att 5 till 6 km ska vara helt tillräckligt för att upprätthålla startfunktionen. Möjligen kan batteriet behöva kompletteringsladdas då och då på vintern men troligen inte. Helt klart ska själva motorn kunna startas normalt. Om den inte kan det skulle jag betrakta det som ett fel. Dock arbetar motorn med låg temperatur en stor del av din körsträcka för att sedan på nytt börja om med ny kallstart. Så andra nackdelar som jag skrev om innan kan uppstå. Möjligen kan bränsle späda ut motoroljan så att den blir "tunnare" och lättare sköljs bort från cylinderväggarna vid kallstart. Då blir kompressionen lägre och motorn mer svårstartad. Men det är bara en teori.

Vår Focus 1,8FFV (samma motor) är tjurig vid kallstart oavsett om vi kört 2 km eller 20 km innan. Så just startproblemen med 1,8F verkar inte vara direkt knutna till kort körsträcka.
Användarvisningsbild
av ThomasT
V Olovsson skrev:Nu blir det mycket snack om 200 och 300 meter. Det är INTE JAG som har pratat om detta, jag pratar om 5 till 6 km, helt vanligt pendelavstånd för många. Då ska bilen fungera sen efter ett par timmar.

Tänker själv hitta felet.
+1

Klart som fasen bilen ska fungera. Jag vill se den biltillverkare som står hos Sverker och står fast vid att man måste köra flera mil med bilen för att den skall fungera nästa gång man använder den...

.
av V Olovsson
Tack till de som svarat vettigt och håller med om att den bör fungera även vid kortare färder! Jag återkommer när jag vet mer eller om Volvo kan hitta vad som är fel på den.
Nu ska jag gå in på Mac-forumet och skriva något negativt om iphone 5. :lol:
av xerys2012
V Olovsson skrev:Nu ska jag gå in på Mac-forumet och skriva något negativt om iphone 5. :lol:
Hälsa från mig och hoppas det löser sig me bilen! :-)-)
av zillen
Reklamerat bilen än? Du har aldrig funderat på att köra motorn genomvarm och även blåsa ur den lite då och då?
av V Olovsson
zillen skrev:Reklamerat bilen än? Du har aldrig funderat på att köra motorn genomvarm och även blåsa ur den lite då och då?
Jo, borde nog göra det, körde 20 mil i helgen, motorväg, 140 km/h, räcker det för att göra den varm nog?

Ska försöka hinna boka in en tid på Volvo i veckan men gissar att de har rätt fullt just nu.

Blåsa ur en 125 hästars maskin, hur gör man då? Mina andra bilar har jag laddat med 200 hästar lustgas men det vill jag inte göra på den här. ?:-/
av V Olovsson
Kan väl lägga in min mammas bil som referens till er som säger att man måste blåsa ur och ha ett häfte till hands med olika startprocedurer.
Fransk småbil, 9 år gammal. Mammas startinstruktion är följande:
Sätt dig i framsätet (där har hon missat några gånger)
Vrid på nyckeln.

Hon har haft den i sex år, kör till affären, ca 300 meter, till vänninor i grannkvarteren. Någon marknad osv, sällan över 5 km långa resor. Bilen blir sällan riktigt varm, startar ALLTID oavsett väderlek!(precis som en bil ska fungera, oavsett märke)
Ja, jag byter olja, stift och filter åt henne varje år....
av xerys2012
Du kan nog jämföra med en massa andra bilar då dessa motorer skiljer sig åt i hästlängder. Med tanke på hur många som skrivit samma sak på detta forum, att de har exakt samma "egenskap" på dessa motorer så är det nog bara gilla läget. Sen om man ska tanka soppa var 4:e tank eller ej bryr jag mig inte om då bilskrället är sålt. Summa sumarum så hackar bilen ibland, är svår o starta om du kört kort sträcka, och att man ibland måste varva upp den för att den ska hoppa igång. Sen att din morsas Peugot startar på en gång är lite som att jämföra päron med äpplen... 8)
230fk går snålt

Där är ytterligare en bild från en[…]

Köp en "ny" stol från skroten[…]

OEM är Ford inte Volvo. Köp inte den bil[…]

Så enkelt som att välja femman för[…]