- mån 03 dec 2012, 13:06
V Olovsson skrev:/,,,/Man kör en kort sträcka på dagen och när man ska ha bilen på kvällen så startar den inte. Men alla V50 kan väl inte ha samma fel?Mycket vanligt fenomen på dessa motorer. Det gäller även Ford med samma motor. Vår Focus (som går mest i stadstrafik) har ofta dessa problem.
Den startar helt enkelt inte, allt fungerar, startmotorn går,lampor lyser, torkare osv, kräm i batteriet men bilen går inte igång.
hollan skrev:den har garanterat blivit surExakt så brukar jag göra på vår Focus, full gas och mala på startmotorn, det hjälper alltid. Man får se till att ha ett friskt batteri.
full gas och håll den i botten och kör på starten så hoppar den igång efter en stund
hjälper inte detta så ta bort kontakterna på spridarna och kör på starten en stund den brukar starta till och montera tillbaka kablarna igen
KKR skrev:/.../Jag hade en V 70 -99 som var så gott som omöjlig om jag försökte köra ut den ur garaget och stänga av den omedelbart. Nästa gång som jag skulle starta den var den "sur".Om man på t.ex. 850/V70 med 5-cyl bensinmotor kallstartade motorn och stängde av den igen nästan direkt så blev motorn mycket svårstartad. Det berodde oftast på att överskott på bränsle i kallstarten skjöljde bort den tunna oljefilmen på cylinderväggarna så att kompressionen blev för låg för start. Verkar dock inte vara detta problem på 1,8F eftersom det hjälper med full gas och mala på startmotorn en relativt kort stund. En 850/V70 kunde vara i princip omöjlig att starta på detta vis. Snabbaste sättet var att fylla en skvätt olja i cylindrarna.
Gourmand skrev:En ny bil som används på ett dumdristigt sätt med många korta körningar och ständiga kallstarter och en körcykel som innebär att bilen sällan blir riktigt varmkörd kommer garanterat inte att uppföra sig som en "ny bil" särskilt länge.Alldeles riktigt. Några exempel: ökat slitage pga låg oljetemperatur, kondens som inte får en chans att förångas och samlas i motoroljan tillsammans med oförbränt bränsle, ökad korrosion i avgassystemet, mm, mm. Motorer mår bäst av att ha korrekt arbetstemperatur när de är igång med måttlig belastning.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."