NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fint att du inte hade härdsmälta i alla fall utan fick igång aset. Nästa gång gör du jobbet på under timmen. Jobbigt bara med kylvattnet.
Tycker att det låter märkligt att en rengjord brännare ryker. Låter som för mycket soppa eller dålig glöd. Diesel i avgasröret ryker i för sig - men inte förrän röret är riktigt varmt.
Resistansen i flamvakten är linjär. Enkelt att mäta med hjälp av kyla och värme.

Vart handlar du reservdelarna?
Går igenom allt i Ebersprächer's servicemanual samt i VIDA. Vägrar tro att det är för lite/för mycket bränsle.
2a gången värmen fungerade i rad så kom det ingen rök alls så jag tror att värmaren aldrig startar på första försöket och när den väl startar så ligger det obränt bränsle som börjar ryka :)
Enligt VIDA så kan tom flamvakten sotas igen (såg inte hur den kan det när jag hade värmaren nedriven). Glödstiftet kan också tydligen sota igen typ. Så även om dem är hela så kan dem alltså vara "blockerade". Böjar tro att jag behöver byta glödstift för den kanske inte tänder ordentligt, dvs dålig glöd som du skrev.
Enligt Ebersprächers manual så kan tom sot och annat bös i avgasröret/dämparen göra så att värmaren inte vill fungera men har sett hur mycket det blåser igenom röret när det fungerar så där är nog inte så tätt iaf.

Börjar släppa idéen att batteriet kan vara dåligt. Glödstiftet tar bara ca 8.5A vid start och bilen starar ju hur enkelt som helst hela tiden. Skulle dock kunna vara spänningsfall etc till värmaren. Skall försöka hitta vilka stift på kontaktstycket till värmaren som är +12V och Jord så jag kan se hur stort spänningsfall det är.

Även tilltäppta luftkanaler kan strula till det. Så först måste jag komma åt luftintaget som sitter på typ fjäderbenet. Kommer man bara åt genom att ta bort hjulet å innerskärmen?

Funderar på att prova byta flamvakt, glödstift och stiftsilen. Fungerar det inte så så är det nog något med bränslet eller dyligt.

Förresten, har du/ni några bra tips för hur man får loss stiften från kontaktstycket inne i värmaren när man byter flamvakt etc? AMP verktyget kostar ju närmare 1000:-.
Biltema har någon sats för 500:- men vet inte om någon av dem passar...

Tacksam för all typ av respons :)

Edit:

Köper delarna hos dem som svarar på mina email snabbast typ :)
Gick in på Ebersprächer's hemsida å letade upp återförsäljare i Göteborg. Finns typ 4-5st :)
Är det dessa stift så är det engångs. http://www.clasohlson.com/se/Pr506113000/Pr506113000
Alltså tången används bara för att krimpa nya stift. inte lossa befintliga.
Dock så ser du att det sitter hullingar i framkant av stiften. tyck in dessa i stiftet från båda sidorna och dra i kabeln för att få ut stiftet ur kontakten. går att böja ut hullingarna igen med en nål eller tunn knivspets.
Stiften går även att bryta upp från höljet och ledare med en mindre mejsel. dock så går de lätt av på mitten(precis framför änden på ledaren) när man börjar bryta och böja stiftet.
ny krimpning går att göra med en flacktång. tryck lite åt gången bara(blir lätt vriden och svår att få in i kontakten igen) och avsluta med en liten lödning eller limma.

elfa har dessa på styckevis. tar du med ledarna så krimpar de i butik.
Har gjort så tidigare men då lyckats göra för stor åverkan på kontaktstycket.
Biltema har en sats med terminalverktyg för 500,skall försöka luska ut om någon av dessa passar.
Har även mailat runt å frågat pris på verktyget som ebersprächer säljer.

Har nu även läst flera trådar att batteriet kan strula till det för värmaren om den inte mår bra.
Då måste värmarna ha en avancerad funktion för att känna av strömmen och inte bara spänningen?
Hade laddaren i som skall ladda med 4A så ström/spänningsproblem borde det egentligen inte vara.
Skall försöka att först kontrollera batterisyran och sedan luftintaget.
Sedan blir det byte av delarna i värmaren har jag bestämt mig, vill ha den fungerande :-)
Vet faktiskt inte hur stiften ser ut ännu tyvärr men kanske är dem inte så dyra hos återförsäljaren?

Edit:

Batteriet mår inte dåligt. Mätte upp +12.55V när den stått stilla i nästan 1 dygn med batteriet inkopplat. (Laddade ju batteriet lite dagen innan).
Mätte med syraprovare och alla cellerna låg jämnt på det gröna området så laddning tar batteriet säkert emot.

Står så här i VIDA:
Allmänt
Alla värden som anges nedan är mellan respektive anslutning i kolumn 1 och anslutning #A2 i kolumn 2 (effektjord), om så inte är fallet anges detta inom parentes.

Ansl Signaltyp Tändning på Tomgång Övrigt
#A1 Spänningsmatning U=Ubat U=Ubat -
#A2 Effektjord Ulåg Ulåg -
#A3 - - - -
#A4 Kommunikationsledning styrenheter (CANH) 2.5-3.5 V 2.5-3.5 V -
#A5 Kommunikationsledning styrenheter (CANL) 1.5-2.5 V 1.5-2.5 V -
#A6 Spänningsmatning bränslepump 5V 5V PWM-signal

En bild på kontaktstycket där stiften är nummrerade.
#A1 är den som är intressant för mig, men hur skall jag tolka hur man mäter? A1 och batterijord?
Hur mäter jag mellan A1 och Spänningsmatning? Eller vettitusan, är nog för trött... Eller är det mellan A1 och A2 jag skall få batterispänning på?

Edit:
Har ännu inte listat ut hur mäta... Men har provat att använda min CTEK laddare som "nätaggregat" och det hjälpte inte. Den levererar 13.6V och 7A...
Beställer servicedelarna imorgon är det tänkt och börjar ta ut värmaren på Fredag eftermiddag. Klar till Söndag hoppas jag.
Byter då Flamvakt, Glödstift, Stiftsilen och ett nytt kontaktstycke. Passar på att kolla om Biltemas terminalverktygssats går att använda, köper den isåfall.

Fungerar inte detta så gör jag en kontroll på bränslemängden. Är det galet då så byter jag bränslepumpen och tar ut filtret ur pumpen och monterar ett externt bränslefilter istället så man lätt kan byta varje år eller nått... Någon som vet om det är svårt/jobbigt att byta bränslepumpen till värmaren? :)
lånar tråden lite då jag har en fråga.. :)
när jag skulle montera bort styrdonet gick plasthakarna sönder på kontakten pga kylan :(
så jag undrar om jag ska använda något värme beständigt lim när jag sätter ditt kontakten igen? Iofs så har den svårt att "hoppa" ur eftersom de är så trångt, men lite bör den sitta fast.
För övrigt så hittade innosund fel på mitt styrdon så jag hoppas värmaren fungerar efter monteringen :)
peon skrev:lånar tråden lite då jag har en fråga.. :)
när jag skulle montera bort styrdonet gick plasthakarna sönder på kontakten pga kylan :(
så jag undrar om jag ska använda något värme beständigt lim när jag sätter ditt kontakten igen? Iofs så har den svårt att "hoppa" ur eftersom de är så trångt, men lite bör den sitta fast.
För övrigt så hittade innosund fel på mitt styrdon så jag hoppas värmaren fungerar efter monteringen :)
Hände mig med fast bara ena sidan så det sitter bra. Lagade med smältlim.
Köpte igår nytt kontaktstycke för strax över 200 :-
Kostade det att laga styrenheten då?
de kostade ca 2500kr för felsökning och reparation, inkl frakt. Men om de inte var något fel på den tog de 600kr~ för felsökning + frakt. Så vi får hoppas att den fungerar nu!.. Ja båda mina rök även fast jag var försiktig..
Smältlim kan vara en ide, men tål den värmen som blir där?
Fick du reda på vad exakt det var för fel och vilken åtgärd som gjordes?
En ny styrenhet kostar ca 4000.

Tror inte det var någon fara med smältlimmet men skall ändå byta kontakten så jag vet till 100% att det är bra kontakt.

Ja röken kan bero på många saker men mest vanligaste är oförbränt bränsle alt mycket sot i värmarens delar eller avgasrör.
Brännkammaren på min var mer eller mindre helt täppt för flamvakten osv.
nej har inte ringt och frågat om de, på arbetsordern står det inget heller konstigt nog.. Men jag ser att de "öppnat" enheten från utsidan och sedan limmat ihop den med nån svartgega. Är oxå nyfiken vad som var felet eftersom jag lagt ner så jäkla mkt tid å felsökning.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Har fått tag i en stötfångare bak[…]

Hej! Funderar på att skaffa en ny sats till […]

Nordic Plus vs Ultra

Torkarblad med integrerad spolning får du i […]

Problem med värmen på 740

Problemet löst. Verkstaden missade att juster[…]