dieselputte skrev:Ja det var ju ett märkligt uttalande av "Racerfeldt", vet han inte ens att detta är en PSA konstruktion som av många anses som de mest pålitliga dieselmotorerna ?
Det enda jag läst om som tar kål på dessa motorer är ständig regenenerering av DPF samt ev läckande injektorer som tillför så mycket diesel att motorns olja späds med diesel. Vilket i slutänden kan resultera i skenande motor = haveri.
Jag har aldrig läst om någon annan orsak till ras på 2.0D motorerna. Det må vara hänt att man måste hålla koll på förbrukning och oljenivå och reagera direkt om nivå stiger.
Du verkar läsa en hel del du.. Skulle volvo 2,0D från Peugeot och citroen vara dom mest påligliga dieselmotorerna!? tror du får läsa lite till.. hur många har du sett som gått över 30 000 mil? om det finns nån dvs.. motorn ska enligt volvo ha en livsländ på ca 24000 mil enligt deras testverksamhet i angered där man testade en del av motorerna innan volvo/ford köpte dessa av PSA, Jag kan tycka att det är en kort livslängd för en diesel, men då kanske inte jag är så påläst som du i ämnet, men det blir väl så när man jobbar med motorer snarare än läser artiklar på nätet.
volvo har ju gått ut med ett brev till alla bilägare av volvos nyare dieselbilar där dom varnar för att ett mjukvarufel kan leda till att diesel blandas med oljan och bilen kan självtända på den blandningen om den når upp ovanför ringarna, dock är detta ett fel som volvo också står för om bilen är servad hos volvo.
värt att notera är väl att en utbytesmotor med arbete ligger runt 20-30 000kr något man bör ha i åtanke om man äger eller tänker köpa en volvo diesel.
Men om dessa motorer är så bra som du säger, kanske du måste tala om det för volvo! Det vore ju skammars om dom la 70 miljader på en anläggning för att tillverka sina egna motorer om nu PSA är så bra!