NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jumu01
Då jag hade min 2.0 D så låg snitt förbrukningen på 0.63 (oftast farter mellan 100 - 120 med många omkörningar).
Min D3 med samma sätt att köra ligger på 0.58 - 0.59, man ligger inte på optimala hastigheter som är för bäst ekonomin, skulle jag nöja mig med farter runt 70 -80 km/h så skulle jag satsat på en annan bil förslagvis en slö bil med låg förbrukning.
av anders1010
Tyckte mest det var intressant att höra vad era drog! Jag har varken tid eller lust och hålla på att köpa extraprylar och klydda med bilfan! Det är 1700 mil till nästa service. Dom får kolla den då. Besviken är man ju med 0,7 men det är inte hela världen. Bara den håller så den inte skär eller någon annan katastrof inträffar. Kan vi ha den ett par år så är jag helnöjd. Så får det bli en modernare och snålare variant efter denna. Man lär av sina misstag..dessvärre ett dyrt och dumt misstag, för hade jag lagt till lite så kunde man sluppit allt det här! Skaffat en D2:a eller D3:a direkt känns som ett 100 gånger smartare och bättre val.
av anders1010
Men jag är mycket tacksam för alla era svar! Härligt forum detta. Något är förmodligen fel. Förhoppningsvis hittar Bilia i Trelleborg vad. Märkligt nog tar dom mindre betalt för att serva den är vad min vanliga bilmekaniker gör. Volvo vill ha 3300:- för 18000-mils servicen inkl påfyllning av additiv. Firman där jag brukar serva vill ha 3600:- för samma service utan additiv. Ibland förvånar bilia :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Märklig uppfattning. Bara för att Bilia är billigare än en fristående verkstad, så har de glömt något. Det förekommer faktiskt att en auktoriserad verkstad är billigare för de vet vad som erfordras och behöver inte "ta höjd" när de offererar pris.
av timebandit
Fasen, tror jag betalade 4700:- för 18.000milars service för ca 1 år sedan. Detta med rabatter... :) Skall in på 20.000milars service nästa vecka, hoppas det blir bra mycket billigare....
av anders1010
Har dubbelkollat med Bilia. Additivet är inte bortglömt. 3300:- vill dom ha för 18-tusenmils-servicen och då byts bland annat kupefiltret ut. Det kanske skiljer i pris lokalt, mycket möjligt att det är så. Man har ofta lite förutfattade meningar om märkesverkstäder och deras priser men ibland blir man, som sagt var förvånad.

Kollade förbrukningen idag vid pump. 0,75 L/M... man kan hålla sig för skratt!

Vad är EGR-ventil? Skulle ha frågat idag men jag glömde det.
Jag har rivigt ner flertalet av volvos diesel motorer nu, och tyvärr.. dessa motorer är inte bra! dom har invändiga brister som är skrämmade för att vara från en så stor tillverkare som volvo, Det är klena lagerbanor med fel kvalitet på lager, veven är dåligt grundbalanserad, stakarna är "knäckta" DVS dom bryts av i maskin och planslipas inte, så du får ojämn spänning i pinbultarna och risken för sprickbildning är jättestor! sen retar jag mej på dessa återcirkulerande vevhusventilationer utan en riktig oljefälla.. hela insuget är ju dränkt i brända oljerester som gör att ventilerna får ojämt slitage och ventilstyrningarna slits på fel sätt.. nää om ni ska köra diesel, köp med merca med järnblock och skippa dessa engångsmotorer som inte går att renovera utan enorma kostnader! ni får många mercor för vad en renovering kostar!
Ja det var ju ett märkligt uttalande av "Racerfeldt", vet han inte ens att detta är en PSA konstruktion som av många anses som de mest pålitliga dieselmotorerna ?

Det enda jag läst om som tar kål på dessa motorer är ständig regenenerering av DPF samt ev läckande injektorer som tillför så mycket diesel att motorns olja späds med diesel. Vilket i slutänden kan resultera i skenande motor = haveri.

Jag har aldrig läst om någon annan orsak till ras på 2.0D motorerna. Det må vara hänt att man måste hålla koll på förbrukning och oljenivå och reagera direkt om nivå stiger.
dieselputte skrev:Ja det var ju ett märkligt uttalande av "Racerfeldt", vet han inte ens att detta är en PSA konstruktion som av många anses som de mest pålitliga dieselmotorerna ?

Det enda jag läst om som tar kål på dessa motorer är ständig regenenerering av DPF samt ev läckande injektorer som tillför så mycket diesel att motorns olja späds med diesel. Vilket i slutänden kan resultera i skenande motor = haveri.

Jag har aldrig läst om någon annan orsak till ras på 2.0D motorerna. Det må vara hänt att man måste hålla koll på förbrukning och oljenivå och reagera direkt om nivå stiger.

Du verkar läsa en hel del du.. Skulle volvo 2,0D från Peugeot och citroen vara dom mest påligliga dieselmotorerna!? tror du får läsa lite till.. hur många har du sett som gått över 30 000 mil? om det finns nån dvs.. motorn ska enligt volvo ha en livsländ på ca 24000 mil enligt deras testverksamhet i angered där man testade en del av motorerna innan volvo/ford köpte dessa av PSA, Jag kan tycka att det är en kort livslängd för en diesel, men då kanske inte jag är så påläst som du i ämnet, men det blir väl så när man jobbar med motorer snarare än läser artiklar på nätet.

volvo har ju gått ut med ett brev till alla bilägare av volvos nyare dieselbilar där dom varnar för att ett mjukvarufel kan leda till att diesel blandas med oljan och bilen kan självtända på den blandningen om den når upp ovanför ringarna, dock är detta ett fel som volvo också står för om bilen är servad hos volvo.
värt att notera är väl att en utbytesmotor med arbete ligger runt 20-30 000kr något man bör ha i åtanke om man äger eller tänker köpa en volvo diesel.
Men om dessa motorer är så bra som du säger, kanske du måste tala om det för volvo! Det vore ju skammars om dom la 70 miljader på en anläggning för att tillverka sina egna motorer om nu PSA är så bra!
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]