NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Själva filter ytan var mycket mindre på det som mekonomen satt dit så det blir ju igensatt tidigare jämfört med original som var tjockare o mer veckad filter yta sedan är volvos ett multifilter med aktivt kol som tar bort lukt

Så här ungefär såg mekonomen filtret ut med en smal gummi kant runtom o sämre kvalitet i filterpappret http://www.skruvat.se/Kupefilter-P20928.aspx

Originalfiltret kändes mycket tyngre o hade mer tygkänsla i själva filterpappret http://shop.liljasbil.se/kup%C3%A9filte ... c-226.aspx
s6025t skrev:Ja men det var det ingen som upplyste om när man servar bilen på mekonomen att de sätter i sämre filter men det är ju förståeligt att priset är billigare där då när man får sämre saker monterade än vad volvo verkstaden monterar
Pappersfiltret är ett så kallat pollenfilter, medan det kolimpregnerade filtret är ett multifilter. Det används om man har ett system för övervakning av den inkommande luftens kvalitet. Alltså en luftkvalitetssensor.
s6025t skrev:Ja o IAQS luftkvalitetsystem har vi på bilen så alltså monterade mekonomen fel o billigare filter
Uppenbarligen. Det finns egentligen bara två vägar att gå. Antingen volvoservice eller så gör man det själv.
Då blir det t.ex. helt upp till en själv om man vill montera det dyrare multifiltret eller inte.
Huruvida ett pappersfilter genererar ngn typ av felkod har jag ingen aning om :???:
Det har inte slagit någon av herrarna att det kan finnas något alternativ till Mekonomen ? Jag har aldrig anlitat Mekonomen och handlar ytterst sällan delar där. De har blivit för stora och då stiger priserna i samma takt som fusket och ointresset stiger. Jag anlitar en liten privat verkstad som jobbar med Citroen och Volvo. Firman har funnits 35 år och består enbart av riktiga bilmekar, inga datanissar. Det finns många sådana verkstäder i vårt land, men Bilia och liknande har lyckats skrämma upp många genomsnittliga bilägare med sitt skitprat om originaldelar och mjukvaruuppdateringear. Det finns två sorters reservdelar - bra och dåliga, ej original och pirat. På samma sätt finns det två sorters bilverkstäder - bra och dåliga. Den senare typen (de dåliga) hittar man främst hos de stora hangarliknande s.k. märkesverkstäderna.
Självklart på Volvo verkstad! Det ingår ju fri assistans och en mycket förmånlig sådan, mjukvaru uppdateringar, och personerna som jobbar där är utbildade för just Volvo och känner till vad som gäller din bil, vanliga fel, dom vet vad dom ska kolla på. Tillgång till all data om din bil. Personlig servicetekniker. Godwill, det var väl din bil kanske lite för gammal för men ialla fall. En basservice kostar ju 1900kr och då ingår ju mjukvaran kupefiltret och allt annat.
Tim skrev:Självklart på Volvo verkstad! Det ingår ju fri assistans och en mycket förmånlig sådan, mjukvaru uppdateringar, och personerna som jobbar där är utbildade för just Volvo och känner till vad som gäller din bil, vanliga fel, dom vet vad dom ska kolla på. Tillgång till all data om din bil. Personlig servicetekniker. Godwill, det var väl din bil kanske lite för gammal för men ialla fall. En basservice kostar ju 1900kr och då ingår ju mjukvaran kupefiltret och allt annat.

En basservice är inte det bara byte av olja och filter + kupefilter + kontroller?
Basservice

Yttre belysning: kontroll
Strålkastare/dimljus: kontroll/justering
Signal: kontroll
Torkare/spolare: kontroll/justering, nivå
Växelreglage automat: kontroll startspärr
Bilbälten: kontroll
Parkeringsbroms: kontroll/justering
Däck: kontroll slitage, mönsterdjup
Däck exkl. reservhjul: kontroll/justering ringtryck
Draganordning (delbar): smörjning
Motorolja/filter: byte