MattiasD skrev:Gourmand skrev:
Du tror väl inte på fullt allvar att en stämpel i serviceboken från Bilia är värdefullare än från en annan verkstad ?
Det tror jag absolut stämpeln är - om den andra verkstaden är en liten och okänd. Detsamma gäller naturligtvis att använda billiga delar från ebay, för att minska kostnaden för att äga en dyr dieselbil, istället för orginaldelar.
Ebay och andra handlar av samma underleverantörer som t.ex Bilia. Originaldelar existerar egentligen inte. Det tåget har gått och det är bra. På samma sätt, så är de s.k. märkesverkstäderna utsatta för en helt annan konkurrens nuförtiden. Fler och fler har insett att de stora auktoriserade verkstäderna som regel är dåliga och dyra. Bilia är bara ett exemplel på bilverkstäder som har ett välförtjänt dåligt rykte. Det är deras bedrägeriförsök som gjort att en del bilar fått rykte om sig att vara dyra att serva och reparera, trots att så inte är fallet. V50 Drive och D2 är bilar som är oerhört billiga att äga, såväl vad gäller den viktiga förbrukningen, fordonsskatten, försäkringarna, service och reparationer. Dessutom med ett svårslaget bra andrahandsvärde. Men, det bästa är ändå att dessa motorer har en oerhört lång livslängd.
Som regel så kan du hitta samma delar till din Volvo på alla reservdelsfirmor och oftast så är det bara kartongen som skiljer produkterna åt. Volvo tillverkar ju naturligtvis inte reservdelarna själva. Detta vet de flesta idag.
Att betala dubbla priset för delar och dessutom betala rövarpriser för s.k. service anser jag bara vara korkat ! Jag har aldrig haft problem att sälja mina tidigare bilar, de har alltid varit välskötta och absolut aldrig lämnats till någon auktoriserad märkesverkstad. Däremot har mina bilar alltid skötts av bra verkstäder och dit hör definitivt inte de dåliga, okunniga och svindyra auktoriserade Volvo-verkstäderna - med något fåtal undantag.