NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andy78
hollan skrev:den hade rullat precis under 6000mil så då har dom förmodligen gjort en 6000mils service och då är det adaptiv påfyllning bränslefilter och luft filter

Vad är adaptiv påfyllning av ett bränslefilter?
av Gourmand
MattiasD skrev:
Gourmand skrev: Du tror väl inte på fullt allvar att en stämpel i serviceboken från Bilia är värdefullare än från en annan verkstad ?
Det tror jag absolut stämpeln är - om den andra verkstaden är en liten och okänd. Detsamma gäller naturligtvis att använda billiga delar från ebay, för att minska kostnaden för att äga en dyr dieselbil, istället för orginaldelar.
Ebay och andra handlar av samma underleverantörer som t.ex Bilia. Originaldelar existerar egentligen inte. Det tåget har gått och det är bra. På samma sätt, så är de s.k. märkesverkstäderna utsatta för en helt annan konkurrens nuförtiden. Fler och fler har insett att de stora auktoriserade verkstäderna som regel är dåliga och dyra. Bilia är bara ett exemplel på bilverkstäder som har ett välförtjänt dåligt rykte. Det är deras bedrägeriförsök som gjort att en del bilar fått rykte om sig att vara dyra att serva och reparera, trots att så inte är fallet. V50 Drive och D2 är bilar som är oerhört billiga att äga, såväl vad gäller den viktiga förbrukningen, fordonsskatten, försäkringarna, service och reparationer. Dessutom med ett svårslaget bra andrahandsvärde. Men, det bästa är ändå att dessa motorer har en oerhört lång livslängd.
Som regel så kan du hitta samma delar till din Volvo på alla reservdelsfirmor och oftast så är det bara kartongen som skiljer produkterna åt. Volvo tillverkar ju naturligtvis inte reservdelarna själva. Detta vet de flesta idag.
Att betala dubbla priset för delar och dessutom betala rövarpriser för s.k. service anser jag bara vara korkat ! Jag har aldrig haft problem att sälja mina tidigare bilar, de har alltid varit välskötta och absolut aldrig lämnats till någon auktoriserad märkesverkstad. Däremot har mina bilar alltid skötts av bra verkstäder och dit hör definitivt inte de dåliga, okunniga och svindyra auktoriserade Volvo-verkstäderna - med något fåtal undantag.
av Gourmand
andy78 skrev:
hollan skrev:den hade rullat precis under 6000mil så då har dom förmodligen gjort en 6000mils service och då är det adaptiv påfyllning bränslefilter och luft filter

Vad är adaptiv påfyllning av ett bränslefilter?
Du menar antagligen påfyllning av dieseladditiv (inte adaptiv, det är något helt annat). En tillsatsvätska till partikelfiltret. Eolysvätska kan köpas på nätet eller om man är lat, på Peugeot och Citroen-verkstäderna. Avsevärt billigare än att köpa samma soppa på t.ex. BiIlia
av ravestream
Bilia tar alltid sjuka överpriser, men det här låter galet dyrt även för att vara Bilia.
Men lite som någon sa innan, man frågar väl om pris först ?

Utöver det har du lärt dig att aldrig gå till Bilia.
av Pson99
Hej!

Kan tilläga att jag kommer betala ca 5400:- för en 6000-mila service på min Volvo C30 2.0D i nästa vecka.
Bilen har "bara" rullat 5400 mil, så jag hade hoppats på ytterligare en "vanlig" service innan denna men så blev
inte fallet tydligen. Det är som tidigare sagts en mer grundlig service där man byter bränslefilter, luftfilter och
fyller på ny additivvätska. Visst är det mycket pengar för en service, men jag hade nästan räknat med mer
med tanke på vad man läst sig till här på forumet tidigare :)

Mvh. Pierre
av ravestream
MattiasD skrev:
Gourmand skrev: Du tror väl inte på fullt allvar att en stämpel i serviceboken från Bilia är värdefullare än från en annan verkstad ?
Det tror jag absolut stämpeln är - om den andra verkstaden är en liten och okänd. Detsamma gäller naturligtvis att använda billiga delar från ebay, för att minska kostnaden för att äga en dyr dieselbil, istället för orginaldelar.

Fast jag har lärt mig att Bilia 1.DYRA 2.Slarviga 3.dåliga/okunniga
Så jag lämnar min bil till Volvo bil som är MYCKET billigare och gör jobbet mycket bättre och man får ett mycket bättre intryck av kunskap.
Så jag kan nog säga att jag har nog hellre tex autoexpertens stämpel än Bilias när jag köper en bil.
eller även om det är kalles bilverkstad med 2 anställda, då dessa oftast är räddare om sit rykte än praktikanten olle på BIlia är.
Användarvisningsbild
av SvenB
MattiasD skrev:
Inte bara det. Om jag skulle köpa en bil som "Berras källarverkstad" har servat skulle jag dra öronen åt mig. Om man är så snål så man köper delarna själv och åker till en sådan verkstad, vad sparar man in på mer? För jag tror inte att någon seriös verkstad som ger mer än "runthörnetgaranti" skulle nedlåta sig till att hälla i /montera vätskor/delar som de inte vet kvaliteten på som kunden kommer med. Och hur är det med maskinskadeförsäkring och Volvoassistans?
av Gourmand
Att anlita en mindre privat bilverkstad där det finns riktiga bilmekaniker är inte en fråga om snålhet. Det är mer en fråga om att inte vara korkad och som någon tidigare påpekade - en stämpel från Bilia eller någon annan av de stora, okunniga skojarna är knappast något som inger förtroende hos hugade begagnatspekulanter.
Idag, så finns det mängder med mindre småverkstäder som på ett betydligt seriösare sätt än t.ex. Bilia servar och reparerar bilar. Dessa verkstäder går definitivt inte och handlar t.ex. ett partikelfilter från Volvo. Varför skulle de göra det, när samma del går att köpa för 1/3 av vad Volvo begär. Precis likadant kan du göra själv som privatperson och därefter göra jobbet själv eller anlita en verkstad att göra jobbet, återigen till ca 1/3 av priset som Volvos verkstädder begär.
av ravestream
KKR skrev:
MattiasD skrev:
Inte bara det. Om jag skulle köpa en bil som "Berras källarverkstad" har servat skulle jag dra öronen åt mig. Om man är så snål så man köper delarna själv och åker till en sådan verkstad, vad sparar man in på mer? För jag tror inte att någon seriös verkstad som ger mer än "runthörnetgaranti" skulle nedlåta sig till att hälla i /montera vätskor/delar som de inte vet kvaliteten på som kunden kommer med. Och hur är det med maskinskadeförsäkring och Volvoassistans?
1. Det finns andra verkstäder än Bilia som är stora & certifierade. (som är MYCKET billigare, och enl mig mycket bättre, bla Volvo bil)

2. Fall som "Berras bilverkstad" kan många ggr ha 100 ggr bättre men även mer noggranna mekaniker. Kalle 21 som har sitt första jobb och halvkass lön på bilia bryr sig inte lika mycket om nått skulle gå fel som Berra gör då han skadas mer om ryktet går om slarv mm.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]

Nice, det där har jag tänkt att gö[…]

Du köpte B6 istället för B4. Det e[…]