NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ptrj
VolvoNisse skrev:Jag får väl byta motorolja 2 gånger/år ?

Kör ju ca 4000 mil/år och bytesintervallen är 2000 mil.

Men vilken motorolja brukar ni som byter själva använda ?
0W-30 eller 5W-30 ?

/VolvoNisse
0w-30 vintertid eller om man bara byter en gång per år och bor norr om daläven. :)
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Läst här på forumet om många som haft problem med partikelfiltret, och är själv lite bekymrad över partikelfiltret, och funderar på att byta till en V50 1.8F, den har ju inte de problemen...

/VolvoNisse
Senast redigerad av 3 VolvoNisse, redigerad totalt 0 gång.
av dieselputte
Det är väl inte många trådar angående problem med just igenstatta partikelfilter (mest 1.6D som har annat filter), så jag tycker inte att du behöver oroa dig för det. Det går ju bevisligen att rengöra det istället för byte, eller rentav borra ett par hål rakt igenom filtret som någon skrev.

Denna tråd kan vara bra att kolla, "Timebandit" har grävt ordentligt i detta! http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

Att bli stående med bilen och behöva ta bärgning är nog mycket ovanligt.
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Då kanske jag oroar mig i onödan för partikelfiltret.

Ett partikelfilter kostar ca 2100 kr från Skruvat, Volvo skulle ha drygt 7000 kr för filtret.

Den ska vara lätt att byta själv, och man ska även kunna fylla på additiv själv, men man måste lossa slangar under bilen.

Sen måste additiv nivåmätaren nollställas hos Volvoverkstad och även DPF måste nollas.

Om man har Vida/Dice, kan man själv nolla mätarna med det ?
Skulle isåfall underlätta mycket då det är långt till verkstan.

Var kan man köpa Vida/Dice i Sverige ?

Var får man tag i en bra felkodsläsare till V50 ?

/VolvoNisse
av Gourmand
VolvoNisse skrev:Då kanske jag oroar mig i onödan för partikelfiltret.

Ett partikelfilter kostar ca 2100 kr från Skruvat, Volvo skulle ha drygt 7000 kr för filtret.

Den ska vara lätt att byta själv, och man ska även kunna fylla på additiv själv, men man måste lossa slangar under bilen.

Sen måste additiv nivåmätaren nollställas hos Volvoverkstad och även DPF måste nollas.

Om man har Vida/Dice, kan man själv nolla mätarna med det ?
Skulle isåfall underlätta mycket då det är långt till verkstan.

Var kan man köpa Vida/Dice i Sverige ?

Var får man tag i en bra felkodsläsare till V50 ?

/VolvoNisse
Problemen med partikelfilter handlar inte om att det egentligen är problem, utan att Volvo m.fl. har skapat problemen. Dels genom tramset att ha byte av nämnda filter som en servicepunkt vid ett fast miltal, dels genom att ta hutlöst betalt för både reservdelen och för jobbet att byta detsamma. Additiv/Eolysvätska går naturligtvis att fylla på själv. Eolysvätskan går också utmärkt att köpa via Ebay, till en bråkdel av vad Volvo begär. Kör du 2000 mil/år, så räcker det att fylla på var 3:e år. Partikelfiltret brukar hålla sig friskt till mellan 17-20000 mil (beroende på körförhållanden), då rengör man filtret (http://www.ecocleaner.se), eller byter- dock ej hos Bilia e.d. Gör inte partikelfiltret till ett problem, det behöver inte bli vare sig dyrt eller ofta man behöver ägna denna utmärkta PSA-uppfinning några tankar.

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]