NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
Om säljaren lovat en viss leveranstid (helst skriftligt, exempelvis mail) så borde du få kompensation av Volvohandlaren när det visar sig inte stämma, men att bryta kontraktet på bilen lär de inte gå med på utan lösensumma ... att säljare inte alltid håller sig till sanningen är väl ingen nyhet, men det är givetvis ändå tråkigt när man blir drabbad av det.

Problemet med muntliga kontrakt är att du måste bevisa att han sagt det ... hur gör man det? Blånekar han så spelar det ingen roll om du svär på bibeln att han sagt det, du måste kunna bevisa det. I teorin är alla muntliga kontrakt bindande, i verkligheten krävs vittnen (helst flera) för att de ska gälla.

Jag begär alltid skriftligt när jag är i kontakt med säljare som lovar guld & gröna skogar, då brukar det ganska snabbt visa sig vilka som är seriösa och inte seriösa. En seriös säljare har inga problem med det, en oseriös börjar skruva på sig och försöker lirka sig ur affären ...

Hur som helst, det kostar inget att prova bryta kontraktet ... prata med säljaren/chefen/VD:n och säg att du vill bryta kontraktet pga leveranstiden inte hölls, det värsta som kan hända är att de kräver pengar och då vet du i alla fall att det inte går.
av mojja
det e också rent bundförnuft att få allt skrftligt i denna pengar värld,, en ska tydligen inte kunnna lita på något någon säger när pengar e inblandade..

jag har ett vittne på min muntliga överenskommelse min far, men jag antar att han inte får vittna för min fördel.

Jag ska prata med säljaren imorgon o kommer då att uppdatera er med om vad som händer,,

tack dali för att du tagit dig tid o gett råd..

m.v.h mojja
Användarvisningsbild
av G-kraft
Dali skriver: G-Kraft & mojja, problemet är att Volvohandlaren har förbundit sig att köpa en bil av Volvo och kunden har skrivit kontrakt på att han/hon köper bilen av Volvohandlaren. Om du (mojja) kollar i kontraktet så står det säkerligen att de inte garanterar någon leveranstid eftersom kontraktet är mellan dig och Volvohandlaren, inte mellan dig och Volvo.

Men de hade kommit överens, första veckan i Juli !!!!! Om inte garanterar nån leveranstid, varför lovade försäljaren att bilen skulle levereras första veckan i juli....
av dali
G-kraft: visst, säljaren och mojja var överens, men vad hjälper det när säljaren har absolut noll kontroll över när bilen byggs? Det är helt och hållet upp till Volvo när mojjas bil börjar byggas, att säljaren på lokala Volvohandlaren lovat något spelar ingen roll för Volvo.

Som jag beskrev i tidigare inlägg, Volvohandlaren köper bilen av Volvo och kunden av Volvohandlaren. Volvo själva garanterar inga leveranstider, då kan rimligtvis inte Volvohandlaren i sin tur lämna några garantier.

Säljaren har klantat sig ordentligt genom att lova något som han inte har kontroll över, det är lika smart som att lova att det ska vara sol och +25 på måndag om två veckor ... är det ett seriöst företag så ska de göra allt de kan för att ordna fram en lånebil till mojja för semesterresan.
av mojja
lite uppdatering på läget..

var inne till min åf idag o pratade om allting o blev lovad en hyr bil eller dyl till semestern om det skulle bli så att min bil inte skulle kunna levereras i tid,,

känns bra mycket bättre då en stor börda lättade från mina axlar.. vill passa på att tacka alla som gett råd o tips...

m.v,h mojja
Användarvisningsbild
av G-kraft
Dali skrev: men vad hjälper det när säljaren har absolut noll kontroll över när bilen byggs?

Alltså sådan miss får inte ske...att en säljare i en volvohall inte kan när bilen skall levereras då ska man inte bestämma datum ..,..varför är de försäljare då ? de måste veta och ha koll när bilen är klar och skall levereras....är det deras uppgift att endast sälja, tjäna pengar åt företaget sedan skall kunde behandlas som i detta fall och i flera fall...absolut inte......

Skönt att det löste sig med en hyrbil...ha en skön semester,,,
av dali
G-kraft skrev:Dali skrev: men vad hjälper det när säljaren har absolut noll kontroll över när bilen byggs?

Alltså sådan miss får inte ske...att en säljare i en volvohall inte kan när bilen skall levereras då ska man inte bestämma datum ..,..varför är de försäljare då ? de måste veta och ha koll när bilen är klar och skall levereras....är det deras uppgift att endast sälja, tjäna pengar åt företaget sedan skall kunde behandlas som i detta fall och i flera fall...absolut inte......
Jo, det är precis det som är säljarens roll: att dra in pengar. Säljaren kan (i princip) inte på något sätt påverka vilken dag en bil tillverkas eftersom det styrs av Volvo. Av den anledningen så ska säljaren aldrig garantera en leveransdag, man kan bara ge preliminära besked.

Bra att det löste sig i alla fall, hade blivit förvånad om återförsäljaren inte hade fixat det ...
av sportmomentum
På håret för min del 5% chans att få den levererad i tid har jag fått, nästa Fredag morgon bär det av på semester med "reservbilen". Bilen lastas på lastbil idag och finns hos åf förhoppningsvis på Måndag. Eftersom ingen utrustning skall monteras utan bara leveransservice utföras så finns det en liten chans iallafall. Går ingen nöd på mig således då jag har turen att tillgå 3 extra bilar men förstår att dom som inte har möjlighet till detta kan hamna i en knivig sits. Det värsta blir att ge sig till tåls och bara fundera på nya bilen hela semestern(då blir den förstörd) :(
av mojja
jaha nya bud på min bil fick precis mail att min bil blir ytterliggare försenad. planerad leverans från fabrik 28 augusti..

nu blir det att häva denna beställning, tar lånebilen till medelhavet o sen e jag färdig med volvo..

m.v.h mojja
av morgoth
Jag läste tråden och blev nyfiken - mojja, hur gick det med det hela?

Hade loss knappen och mätte på den oc[…]

Ingen aning dessvärre. Gissar att vevaxelgiv[…]

På S/V70 släpper galonklädseln i i[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Då får det bli balkbyte. Och framvagns[…]