NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jaxelsson skrev:Grattis till en bra bil (för det mesta) Vad fick du ge till slut, lyckades du pruta några riksdaler?

mvh
Ja, än så länge har den inte svikit mig, peppar peppar!
Jag fick ge 100k för den, privat. Fick ner kärran 3000 men det var för att jag var ful och prutade direkt på telefon, men det var mest för att få fram att jag verkligen ville ha den. Hade han sagt nej hade jag nog slagit till ändå. Fick ju åka till Göteborg och hämta den.
Nackdel: inga vinterdäck med. Dock en månad gammal framruta vilket kom som en bonus. Samt att nu får man bara en anledning till att köpa 18" så nuvarande 15" får agera vintersulor. ;)

Men kikar man på liknande hos bilhandlare och framförallt blocket så ligger likvärdiga på iallafall en 110-130k.
Så jag är ändå nöjd, bra skick (förutom en liten spricka i förarsätet men det verkar relativt vanligt på T-tecklädseln), hyfsade mil (~8500), välservad och främst en färg som inte är JÄTTEvanlig (brilliant blue/ocean race blue) som är nedlackad runt om, och lacken har hållt sig tipptopp.
Den är en ren fröjd att köra. ;;-O
Lycka till med köpet. Jag köpte själv en V50 1.8F 2008 för en vecka sedan. Kör på etanol och är nöjd med bilen. Blev först lite besviken då bränsleförbrukning på färddatorn visade 1.16 l/mil (blandad körning) men vid tankning har jag kontrollmätt förbrukningen till 1,02 vilket motsvarar volvos egna värde (1,04). Detta innebär att färddatorn visar ca. 13% för högt. Är det någon som har egna erfarenheter av denna felvisning? Etanolförbrukning på 1,02 l/mil motsvarar 0,73 l/mil bensin vilket också stämmer bra med volvos uppgifter. Med en prisskilnad mellan etanol och bensin på ca. 5,50 kr/liter blir besparingen drygt 1 kr/mil vilket blir några tusenlappar per år och dessutom känns det ju rätt att köra på förnyelsebar energi som till viss del tillverkas i Sverige.
Etanolbil skrev:Lycka till med köpet. Jag köpte själv en V50 1.8F 2008 för en vecka sedan. Kör på etanol och är nöjd med bilen. Blev först lite besviken då bränsleförbrukning på färddatorn visade 1.16 l/mil (blandad körning) men vid tankning har jag kontrollmätt förbrukningen till 1,02 vilket motsvarar volvos egna värde (1,04). Detta innebär att färddatorn visar ca. 13% för högt. Är det någon som har egna erfarenheter av denna felvisning? Etanolförbrukning på 1,02 l/mil motsvarar 0,73 l/mil bensin vilket också stämmer bra med volvos uppgifter. Med en prisskilnad mellan etanol och bensin på ca. 5,50 kr/liter blir besparingen drygt 1 kr/mil vilket blir några tusenlappar per år och dessutom känns det ju rätt att köra på förnyelsebar energi som till viss del tillverkas i Sverige.

Har en 2007´a V50 1,8F och har noterat precis samma felvisning på färddatorn så jag bryr mig inte om att kolla den längre, det tappar snabbt charmen när det inte är trovärdigt.

I övrigt har jag precis lika förbrukningssiffror som du så det är väl där det skall ligga.
Jag verkar tillhöra en av de få som inte vill ha en diesel... :wink: Men allvarligt talat; jag tycker att de "gamla" femmorna 2.4 och 2.4i verkar vara ganska vettiga köp, och de är ju en beprövad konstruktion.

Hur är automatlådorna som sitter i dessa bilar? Smidiga? Hållbara?

Om man nu ska undra lite om 2.0D trots allt.....visst är det exakt samma motor som sitter i Mondeo 2.0 Tdci? Minns jag rätt om det är så att Ford inte hävdar byte var 12.000 mil men att Volvo gör det?
Har en 2007 V50 2.4 Summum med automat som gått ca. 8500 mil. Automaten är smidig, växlar mjukt och så har man ju givetvis alternativet att växla manuellt om man vill "sporta" till det lite. Motorn likaså fungerar bra, gott om kraft om/när det behövs. Fabrikssänkt vilket är trevligt när vägen är bra, men kan vara lite jobbigt på sämre vägar - dock är jag en snåljåp som kör med högt däcktryck för bränsleförbrukningens skull...

Bild
jumu01 skrev:Den enda dieseln från dessa årsmodeller är D5 som är värd att satsa på troligen kan den ligga över din budget, övriga dieslar från dessa årsmodeller bör undvikas pga partikelfiltret som ger väldigt dyra servicekostnader!
Har D5 av dessa årsmodeller inget partikelfilter?
Leafs skrev:
jumu01 skrev:Den enda dieseln från dessa årsmodeller är D5 som är värd att satsa på troligen kan den ligga över din budget, övriga dieslar från dessa årsmodeller bör undvikas pga partikelfiltret som ger väldigt dyra servicekostnader!
Jo, men deras filter rengör sig själva.
StringerBell skrev:
Leafs skrev:
Jo, men deras filter rengör sig själva.
....om man inte kör för mycket korta sträckor.... :wink:

Allvarligt talat; jag är väldigt sugen på en V50 T5 eller åtminstone 2.4, men det finns ju så extremt få till salu jämfört med alla dieslar. (Och etanolsnurrorna) Därför har jag börjat kolla lite även mot diesel. Jag tvivlar inte alls på Volvos dieslar speciellt, utan är mer rädd för att man till slut står där med bärgning till verkstad och XX antal hårt skattade kronor på fakturan för ett filterbyte.

Mina "körrutiner" är ofta så att det blir till och från jobbet, cirka 5 km enkel väg, (eller till och från mataffären några få km) i någon månad och längre körningar (20 mil+) i snitt någon gång per månad, eller 2 ggr på 3 månader. Kör cirka 1800-2000 mil per år
Leafs skrev: Mina "körrutiner" är ofta så att det blir till och från jobbet, cirka 5 km enkel väg, (eller till och från mataffären några få km) i någon månad och längre körningar (20 mil+) i snitt någon gång per månad, eller 2 ggr på 3 månader. Kör cirka 1800-2000 mil per år
Inget som passar en diesel, nej. Fast jag kan inte förstå hur du kommer upp i nästan 2000 mil per år.
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]