NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stylla
Höger drivaxel (fram) bytt. Den såg ut som fan... behövdes inte någon närmare felsökning för att lista ut det.
Kostnad 4170 kr för drivaxel, 200 kr för växellådsolja + arbete (svart), tog 1,5 timme för van mekaniker.
Nu går den hur fint som helst
av KenZoo
Tror jag åker på drivaxelbyte jag med,,, hoppas att det bara är en sida :D annars blir dyrt.
Ska ringa och snacka med bilia, då jag lämna in bilen för felsökning just för drivaxlarna, det hittade inget under min garanti tid,, nu har det blivit värre,,
av marbling
Har också denna vibration vis gaspådrag från låg fart,troligtvis höger fram på min T5-06.Bytte höger inre damask för några veckor sedan som var trasig,men det såg rent,helt o fint ut,bara fyllde på med lite mer fett och mont Volvos orig.damask.

Men vibrationen kvarstår.Kan det vara ngt annat än drivaxeln eller drivknutarna?Bilen är sänkt 30mm och rullat 15200mil.

Ngn?
av KenZoo
stylla skrev:Höger drivaxel (fram) bytt. Den såg ut som fan... behövdes inte någon närmare felsökning för att lista ut det.
Kostnad 4170 kr för drivaxel, 200 kr för växellådsolja + arbete (svart), tog 1,5 timme för van mekaniker.
Nu går den hur fint som helst
Kontaktade bilia i veckan o bad om en offert på bytet,

det landade på ca 5500:- \sida. alltså ny drivaxel+byte
av Gnu
Det vibrerar precis som tidigare skribenter i min V50 t5 -06.
Nu har inre damask på högersidan gått sönder och det har stänkt fett i hela hjulhuset.

Hur kan jag undersöka konditionen på båda drivaxlarna för att avgöra om jag behöver byta eller inte?
Hur ska jag känna/rycka i dom och ska det vara helt stumt?
Det knakar en del på låga växlar samt vibrerar vid minsta gaspådrag runt 80-110kmh.

Är drivknuten.se billigaste alternativet eller kan man hitta från UK eller Tyskland?

Ser inte ut att vara så svårt att byta dom själv mer än att det är trångt att komma åt på högersidan.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]