NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Tomas88 skrev:Tack jonvon01. Trevligt att höra.

Tänkte berätta om min provkörning av ovan nämnda V50T5 som jag länkade till.
Skinnklädseln var väldigt dåligt skött. Var skavt och märken här och var. Det konstiga var att det inte var värst på förarsidan utan på passagerarsidan fram. Så inredningen var ingen höjdare.

Vid första anblick så såg lacken fin ut men det visade sig att det var ifyllt med lackstift lite här och var samt en hel del repor. Rutan var helt blästrad men den lovade de att byta.

Över till provkörningen då. Körde iväg lite försiktigt först och allt kändes bra. Testade gasa på lite och den kändes först bra, men efter en liten stund tändes bränslelampan (inget konstigt med det eftersom det var lite bensin kvar) men kort efter detta så blev bilen helt orkeslös. Kändes som att turbon var bortplockad eller nåt för det hände ingenting.
Tänkte att detta kanske hade nåt med bränslet å göra. Typ att den gick över i nåt säkerhetsläge som skulle göra att den inte drog så mycket bensin.
Körde tillbaka till bilhandlaren och fick tanken fylld till en fjärdedel. körde iväg igen och första accelerationen kändes som den skulle. Bilen fungerade normalt någon minut sen var det samma sak. Känndes som jag körde morsans Toyota Yaris 1,0. :???:
Körde tillbaka bilen igen och pratade med säljaren. Han sa att det kanske berodde på motortvätt och att detta naturligtvis skulle fixas.
Men märkligt beteende. Tändes ingen motorlampa eller nåt sånt heller.
När jag kommenterade det dåliga skicket på inredningen var det det vanliga snacket om att "ja det är ju ingen ny bil... och sånt får man räkna med."

Nja det får nog bli en annan bil... Känns jäkla surt bara att ha kört tot 30 mil och inte ens kunna provköra riktigt. :(
Bara kolla på en annan bil, finns ju hur många T5or som helst. Min 11000 milare såg närmast ny ut och blev aldrig svag bara för att det var lite bränsle kvar.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Nja hur många som helst vet jag inte. Hade jag velat ha en 1,8F så hade ju utbudet varit lite större om man säger så... :wink: Men visst finns det fler.
Ja på denna var det ju uppenbart nåt fel. Det var ju samma sak efter tankning också.

Jag letar vidare.
av Lövet
Användarvisningsbild
av Tomas88
Lyfter denna tråden igen.
Köpte ju aldrig en V50 utan en C30T5
Har dock saknat bagageutrymme och bakdörrar så har börjat titta efter en V50 igen.
Funderingen är nu om jag ska köpa en T5a igen eller om jag ska prova med en D5.
Skatten skiljer ju inte mer än drygt 1000kr/år så är sugen på en D5 pga förbrukningen och dieselvärmare som är standard på D5.

Det jag känner mig lite tveksam på är om det är bra för en D5a med min körstil.. alltså om jag kör för mycket korta körningar.
Kör ca 2000mil/år. De flesta sträckor är 10-25 km. Men någon gång per vecka blir det bara 2 km till affären och tillbaka eller om det är för jobbigt väder för att cykla till jobbet.
Sen kan det ju bli lite längre sträckor ibland med.

Kan jag köpa en D5 utan att vara orolig för att motorn far illa av min körstil?
Hade tänkt MY 08-10.
av Swopop
Jag har en D5 och jag kör inte mer än ca 1500 mil/år.
Jag har varierande arbetsplatser, har oftast blivit sträckor runt 2 mil enkel resa, men i perioder runt 7 mil enkel resa.

Har ägt bilen i snart ett och ett halvt år och jag har inte haft några problem..
Bilen drar mellan ~0,6 - ~0,7 l/milen vintertid, beroende på hur långt jag har till jobbet, och då kör jag dieselvärmaren 2ggr/dag. (mätt vid pump)
Värmaren är underbar och jag kommer nog inte köpa en bil utan igen :)

Kör du mycket korta sträckor, så se till att ta en längre tur någon gång i månaden, så bilen hinner regenerera. Då ska det inte vara några problem.
Du får även underhållsladda batteriet ibland om du använder värmaren kombinerat med korta körsträckor
Användarvisningsbild
av Tomas88
Kör inte så mycket korta sträckor så det kanske inte är nån fara. Ja det blir ju i alla fall mins en tur på 5 mil enkel resa minst en gång per månad.
Tackar för svaret.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Körsträcka säger inte så mycket. Min fru har 7 km till jobbet men det tar 15 - 20 minuter så bilen hinner bli fullvarm. När det är minusgrader går dock tillsatsvärmaren större delen av den tiden så bränsleekonomin blir ju ingen höjdare. Jag tycker du skall välja en bensinare med elektrisk motorvärmare, om du har tillgång till eluttag. En förvärmd bensinmotor drar mycket mindre bensin på korta sträckor. Du tjänar lätt in elförbrukningen.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Har du i och för sig rätt i. Men i mitt fall är det inte tal om några längre sträckor stadskörning.
Valet står som sagt mellan T5 och D5 men från MY08 och senare verkar det knappt finnas några T5 or. De är i alla fall mycket ovanligare än D5.
Motorvärmare är ju inte fel. Bor i lägenhet och har bilen i ett garage där det finns eluttag som inte går på min elräkning. Har frågat hyresvärden om lov att använda det för motorvärmare också.
Man får väl se vad som dyker upp. Scannar av Boocket varje dag.

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]