NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hanss
Kan bara updatera lite kort om förbrukningen.. Körde ca 200mil i helgen med min C30 D2.. Ca 140Mil "Motorväg" (E4) .. Sedan ca 10mil stadskörning och 50 mil landsväg. Förbrukningen stannade på 0,46.. Mycket nöjd med tanke på att jag inte är speciellt lätt på gasen på motorvägarna ligger ca 15-20km/h + på 110 och 120 sträckorna..
Användarvisningsbild
av Bosa
Var och provkörde både en D2 och en D4 i Fredags.

D4:an gick riktigt fint, hörs knappt att man åker diesel. Bra klipp samtidigt som den har en riktigt fin gång, nu är iofs D3 en tamare variant men gången i motorn är ju densamma. På den provkörningen jag gjorde, 3-4 kilometer i stad och ett par mil efter landsväg så drog D4 0,58. Då testades förstås acc och lite omkörningsegenskaper men även farthållare vid 90, 100 och 120. Var uppe i 140 som mest en kort sväng vid omkörning.

D2 var den stora överraskningen, den gick förvånansvärt bra även om den är trött. Märks dock vid acc och omkörning att det är en liten motor men den skulle kanske kunna fungera. Körde samma sträcka som med D4:an men provade lite mer omkörning av den enkla anledningen att det är där avsaknaden av effekt märks mest, fick mao gå lite hårdare men definitivt ingen buskörning. Gjorde ett kort test och tryckte in farthållaren i 140 och då drog den 0,69/0,70, detta var dock under en väldigt kort sträcka så inget att lita på. D2:an hade en snittförbrukning på 0,56, även den ny med få mil på mätaren. Vid 90 och med farthållare höll den sig runt 0,45-0,52.

Däremot så för D2 mer oljud än D4, en råare gång helt enkelt. Med dieselfemman tänkte man inte på motorn under färd medans D2:an hörs i bakgrunden på ett annat vis.

Så det man väljer emellan är väl egentligen en lite roligare bil som samtidigt går relativt snålt och en billigare och snålare bil som inte är lika rolig.

Vad gäller intrycken tidigare i tråden från Kluster och hans bekant så var det den äldre motorn med 109 hk och 240 nm, vet inte om det är någon större skillnad på den motorn mot nya D2:an som kom 2011 men kan vara värt att nämna. :)
av hanss
Rätt stor skillnad mellan 1,6D och D2.. Iaf enligt mig. Växellådan i D2 är så mycket bättre och känns mer genomtänkt än den till 1,6D
av whoppi
japp det är stor skillnad mellan 1.6D och D2, D2:an har bra mkt mer kraft.
jag tror inte man kan urskilja de "6" st hästkrafter det skiljer, men vridet gör väl skillnaden 240nm på 1.6D och 270nm på D2.

Lite intressant att är att min gamla S60 2.4T på 200hk hade 285nm. alltså nästan samma vrid i en D2:a.

enl peugeot så finns även en overboost funktion som ska ge 285nm under kortare perioder...huruvidare denna funktion finns i volovon har jag ännu inte funnit.
Volvo tar ju ut något mer effekt än peugeot 82kw mot 84kw.

"The new Euro 5 1.6 litre HDi FAP 82 kW (112 bhp) diesel engine – DV6C:
combining driveability and respect for the environment
Enhanced driveability
This new 1.6 litre HDi FAP diesel engine has been designed to meet the requirements of
the new Euro 5 emission standards. It also benefits from improved performance in terms of
flexibility and responsiveness, as well as noise reduction, while at the same time optimising its
fuel consumption and CO2 emissions.
The challenge, therefore, for the Peugeot engineers was to achieve the required improvements while
still controlling the overall cost of producing this mid-range engine.
Thanks to its new hi-tech design, this new four cylinder engine with a capacity of 1,560 cm3, and eight
valves, provides improved driveability and environmental performance.
For example, its maximum torque at 1750 rpm is increased from 240 to 270 Nm (+ 12.5 %) while
during overboost it rises from 260 to 285 Nm. It also has a very wide operating range with high levels
of torque available at all times, ensuring good driveability and reduced fuel consumption on a day to
day basis (since the user can drive more often at lower engine speeds): 135 Nm from 1,000 rpm,
242 at 1,500 rpm, 270 from 1,750 to 2,000 and 224 Nm at 3,500 rpm.
Its maximum power output is 82 kW (112 bhp) at 3,600 rpm."
av whoppi
saxat från forrds sida, som har samma motor med 115hk/270nm... så overboost funktionen kan ge ända upp till 290nm under korta intervaller.

Both the Ford Mondeo's 1.6 115PS TDCi diesel and EcoBoost 160PS petrol units boast Auto-Start-Stop as standard. The diesel's CO2 emissions of 114g/km, equating to 65.5mpg for both five-door and estate bodystyles, make it the most frugal Mondeo ever.

Emissions have been reduced by 12 per cent, or 25g/km, compared with the 2.0-litre 140PS diesel engine. Other Ford ECOnetic Technologies contributing to this achievement are an aero kit including lowered suspension, smart regenerative charging, Active Grille Shutter and Eco Mode driver feedback. The new 1.6-litre TDCi delivers 270Nm of torque (290Nm with overboost) from 1,750-2,500rpm.
av hanss
Undrar varför Polestar inte släpper något till D2an när RICA har så bra mjukvara..för 6900kr (+ att jag tror att man har 20% rabbat när man är medlem här på Jagrullar) 26 mer hästar och 87nm..

Känns som Polestar borde lyckas plocka ut nån häst till med.

Standard 115 hk @ 3750 rpm 270 Nm @ 1780 rpm
RICA 141 hk @ 3750 rpm 357 Nm @ 2250 rpm

http://www.ricaab.se/viewcar.aspx?vehicle=2118
av Lövet
Antagligen får man inte det för Volvo eftersom det skulle kunna påverka försäljningen av D3 och D4
av hanss
Känns ju inte som att det borde spela någon roll om de släpper mjukvara till de motorerna också.. Tycker dock att det var ganska fina siffror.. Trodde motorn var trimmad till gränsen redan.
Användarvisningsbild
av Bosa
Lite förvirrande med PSA och Ford. Grävde lite i det där och 1998 skapades tydligen ett avtal mellan PSA och Ford angående utveckling av dieselmotorer vilket förklarar varför det ploppar upp referenser både till PSA och Ford.
Så D2 är vad jag förstått ett resultat av det samarbetet medans D3/D4 tillverkas i Skövde, har sett endel som påstår att D3/D4 tillverkas i Dagenham men generella uppfattningen är att de är Svensktillverkade.
Användarvisningsbild
av Bosa
Angående Rica till D2, frågan är väl om den fortfarande skulle klassa in som en miljöbil och bibehålla låga utsläpp samt de 5 skattefria åren?
Bensinpump till B27A 1978?

Det ser ut som om det är någon sammanbl[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]