NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hollan
danneh skrev:Hur ska jag agera nu?
Ringde bilhandlaren i måndags, skulle då maila hans kompanjon.
Gjorde det i måndags också.
Ringde igår och påminde.
Inget svar.
Struntade i att ringa och åkte dit i egen hög person.

Då hade han mailat alldeles strax före jag kom.
Han erbjöd 105000:- för våran bil, den är ju äldre nu åsså har du ju kört med den var orsaken.
Jag köpte den för 120000:- i augusti.
5 månader...rimligt?

Häva köpet ville han inte, då fick jag ringa ARN tyckte han (via mail).
Byta, helt ok enligt honom.
Har nu iaf lånat denna bil.
http://www.blocket.se/vasternorrland/Vo ... m?ca=4&w=1

Nackdelar mot den vi har nu:
5växlad, men har det egentligen någon större betydelse?
Stötdämparna helt slut fram, men det får han fixa isåfall.
Sämre utrustning, jmf Kinetic mot Momentum.

Fördelar:
Lägre miltal.
Svensksåld.
Dieselvärmare med tidur.
Stolsvärme.
Dragkrok.
Snyggare färg och inredning.
Enda kända felet vid provkörning jämtemot den vi har: Stötdämparna fram.

Den bilen jag köpte i Augusti av firman är en V50 2.0D (Italienimport) UTAN tillsatsvärmaren som är standard i SE.
17777mil nu, 17200 vid köpet.
årsm. 2006.

/Danne

såg att den bilen du skulle få i byte har rullat 13000mil är 12000mils servicen gjord med partikelfilter adaptivs på fyllning bränslefilter mm annars kan du tyvärr räkan på en slant runt 10-15 tusen på (nya) bilen
Jo den servicen känner jag till.
Gick ut och kollade i serviceboken nu.
På 104xx mil så gjordes service och så är Intervalltillägg också stämplat.
2st. Servicestämplar efter det, men inte på volvo utan en mindre verkstad.
Dem har dock inte stämplat intervalltillägg utan bara "service".
Pratade även med förra ägaren till denna bil igår, hon hade lämnat in bilen enligt 2000mila intervallet.
känns inte som 12000 mila är gjord korrekt hade jag varit i dina tofflor så hade jag velat se ett kvitto på dom servicarna annars hade jag hoppat den affären eller prutat på bilen
Sitter och kollar på bilar som större bilhandlare har, Volvo tex. Känns tryggare, men då är frågan hur det blir med den bil jag redan har...varför är just denna helg så lång?
Tror inte det är omöjligt att bilhandlaren kan ta tillbaka en bil och byta mot en på en annan firma.
Frågade faktiskt det över telefon i måndags och fick inget Nej iaf, däremot sa han att "vi har alltid minst 20 bilar i lager".
På fredag borde Volvo ha öppet, ska åka dit och höra med dem...kanske kan deala på något vis va?
danneh skrev: På fredag borde Volvo ha öppet, ska åka dit och höra med dem...kanske kan deala på något vis va?
Ja pressa dom ang. 12000-mila service. Säg att du förutsätter att hela den stora servicen är gjord, och om den inte är det så skall du få den gratis. Ta gärna med en kompis som vittne på vad som sägs.
Blev lite galet där.
Köpte inte bilen på Volvo, önskar jag hade gjort det däremot...
Tänkte att kanske en bilhandlare kan deala med en annan.
Som i mitt fall. Om nu jag skulle hitta en annan bil på Volvo så kanske bilhandlarna kan lösa det sinsemellan?
Vi får se, ska iaf åka dit efter jobbet på fredag och lyssna
danneh skrev:Som i mitt fall. Om nu jag skulle hitta en annan bil på Volvo så kanske bilhandlarna kan lösa det sinsemellan?
Skulle inte ha förhoppnings om detta, tyvärr... varför skulle dom göra upp en deal sinsemellan när dom båda lär gå med förlust i en affär.. det är inget dom har i sin värld, tyvärr :)
Näe jag tror inte det heller, men med risk för att bli dumförklarad?

Säljaren på nuvarande bil har dumförklarat sig själv utan att han vet om det...
Han lurade mig på första bilen i och med att det inte fanns någon tillsatsvärmare i bilen.
Bilen jag tyckte såg intressant ut och som han erbjöd mig finns det dieselvärmare med tidur tom...MEN den får jag inte att starta.
Har provat några ggr men icke, kollade efter felkoder, inga såna heller..bränsle finns, strecket ovanför röda.
Kollade säkringen till "preheater", antar att det är dieselvärmaren va?
Sitter ingen säkring alls på F5 som ska vara till just den...syns att det suttit något där, märken finns.
Däremot sitter en säkring på F6, enligt manualen är det en säkring för "Glow Plug", endast för 5 cylindriga dieslar, 2.0an är väl på 4?!

Styrkan på säkringen är rätt så det är nog ingen som satt den fel...

Luktar lurendrejeri eller "OJJ....är det så?" från försäljarens sida.
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]