NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tänker köra med etanol så länge det inte uppstår några problem. Jag körde enbart bensin i våras. Det berodde enbart på allt prat om svårstartade bilar. Men med tanke på att man ändrar till "E75" på vintern så ska det ju fungera. Annars får det väl bli bärgare till verkstaden..... :D
Har jag nu en bil som ska ta mig från A till B så ska den fungera. Annars får märkesverkstaden ta smällen.
Läste följande:
Tidigare var vinter med tillhörande kallstarter ett potentiellt problem för etanolbilsägare. Så är inte fallet längre. Bränslebolaget har löst detta genom att vintertid egentligen sälja E75 som har ett högre bensininnehåll. Därmed uppger man sig ha löst eventuella kallstartsproblem för etanoldrivna fordon.

Dock har man valt att inte ändra namnet på bränslet, detta för att undvika förvirring.
Jag har en FFV-bil, en V70 2.0F -08. Jag kör alltid på E85 även om det på vintern borde kallas E75. Och som ling sa, man behåller namnet av rationella skäl. Där har jag hittills inte upplevt några problem och har ingen tanke på att gå över till bensin.
Tidigare blandtankade jag, ca 30% etanol i en 245, okonverterad, i ungefär 4,5 år, och ungefär lika många tusen mil. Där var aldrig tillstymmelse till något som hette startproblem eller högre bränsleförbrukning.
Min turbo (än så länge endast nya spridare) fick rätt jobbigt att starta med bara E85 när vi närmade oss 0-strecket. Då började jag köra med ca 10 liter BF95 först och sedan fyllde jag med E85. När det är så här kallt har jag också märkt en markant ökning på förbrukningen så just nu blandtankar jag med 20 liter först, blir ca 30% BF95. Då har förbrukningen gått ner till normala nivåer.
Jag går över till BF95 nu till dess temperaturen blir behagligare. På juldagen så var det på håret att bilen startade (-13 grader) och med de avgaserna så förstår jag att blandningen är fet.
Jag har kört V50 flex i en vecka nu. som kallast har det varit -15 (startar utan problem utan motorvärmare)
CarMan skrev:Jag har kört V50 flex i en vecka nu. som kallast har det varit -15 (startar utan problem utan motorvärmare)
Å min startar typ varannan gång... fast det bara är 6-10 minusgrader och jag kör på bensin...

.
ThomasT skrev: Å min startar typ varannan gång... fast det bara är 6-10 minusgrader och jag kör på bensin...

.
Som sagt, läge för ett allvarligt snack med Volvo. Inte återförsäljaren utan Volvo. För under förutsättning att din bil uppför sig som du skriver så anser jag inte att du fått vad du kan förvänta dig av ett bilköp. Jag var inne hos lokala Volvorepresentanten och frågade hur de gör när kund och verkstad har olika uppfattning om bilens "brukbarhet". De brukar låta MRF testa bilen och ge ett utlåtande. Om MRF anser att bilen inte uppfyller det som kan föväntas så löser de, efter godkännande av Volvo, in bilen till en skälig kostnad med tanke på körda mil..
Senast redigerad av 3 SvenB, redigerad totalt 0 gång.
Guligan skrev:Jag går över till BF95 nu till dess temperaturen blir behagligare. På juldagen så var det på håret att bilen startade (-13 grader) och med de avgaserna så förstår jag att blandningen är fet.
Låter lite märkligt. Kanske du fått i sista sommarblandingen? Synd att Volvo inte har indikator för bränsleblandingen, som nyare Saab har, så man vet vilken blanding man egentligen kör på.

Jag forsätter med E85 i tanken utan problem. Det har viserligen inte varit lika kallt som förra året när jag startat bilen. Lägsta noteringen på -21 har jag inte slagit i år än :)

Passar nog,skiljer bara lite på et (5mm)

Hej. Har sett några xc60 MY2020/MY2021 som h[…]

Ljud från koppling

Problemet är löst, körde runt helt […]

EX30, påstår dom.

Tycker den är genuint vrålsnygg. Kan va[…]