NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Egna erfarenheter säger större skillnad än 1cl. Mellan 5-8 cl/mil är vad jag fått "betala" när jag kört 17" på S40.
Kanske lite offtopic... men 0.66l/mil låter fruktansvärt mycket.
Hämtade ut min S60 D3 -11 Man i augusti. Från ny låg uppmätt förbrukning på 0.56l/mil blandad körning dock ca 70% landsväg.
Resa t.o.r. jobbet 8mil. Blandat 70-90-110väg.
Kör förövrigt med 17" originalfälgar samt dubbfria conti.

Har nu börjat köra hårdare och förbrukningen ligger stadigt på mellan 0.57-0.59 uppmätt.
Har nu gått 700mil.
Har man 17" så är det stor skillnad på vilket däcktryck man har! Jag har spartacus 205-50-17 och kör med 2,9 fram och 2,8 bak. Nu ligger jag på en snitt förbrukning på 0,49-0,56 (har kollat vid 7 tankar) och när jag satte på dem var trycket 2,6 fram och 2,4 bak och då drog bilen c:a 0,58-0,62 (2 tankningar dock) Jag åker mest på 90-110 väg och även en hel del i stad. Men som jag upptäck med många andra här så skiljer det mycket om man håller 90 ist för 110. När jag körde med 15" Librafälgen så drog bilen nästan 1dl mindre! Nu ska jag änvända dom som vinterfälg tillsammans med Nokian Haakapelitta R dubbfritt som idag har lägst rullmotsånd. Ska bli kul att kolla skillnaden.
Hej. Vill bara påpeka att jag har haft 3 Volvobilar där färrdatorn visat högre förbrukning än verkligheten. På vissa tankningar ända upp mot 1,2 liter per 100 km, eller 1,2 dl per mil. Så jag nollställer alltid trippen vid tankning och stämmer av den mot antalet litrar jag får i tanken vid nästa tankning med miniräknaren i mobilen. Så testa det innan ni misströstar för mycket :wink: M.v.h Erik
Det känns ju mindre kul att läsa allt detta nu när man snart får bilen. Jag har med valt bort standardfälg till förmån för 17" Spartacus. Men men, man får väl köpa diesel för det man skulle pröjsat i fordonsskatt då.

Jag kan ju bara jämföra med min Focus kombi med samma maskin fast 109 hk, där jag ligger på 0,43-0,45 vid normal körning på landsväg. Detta med 17".

Märkte skillnad i utväxling vid provkörningen där volvon varvade högre än vad forden gjorde.

En fråga: finns det chiptrim till D2:an och skulle det isåfall kunna få förbrukningen i positiv riktning?

/Björn
Har fått ny programvara till ECM + nollat alla adaptioner i ECM och kört Adaptionskörning
Nu drar bilen kring 0,4 liter\milen istället för 0,5-0,6 i 90km/h enligt färddatorn
Användarvisningsbild
av opA
Finns vissa spekulationer inom Volvo att en diesel behöver gå en 2000-3000 mil innan förbrukningen sjunker till specifierat värde, detta hördes senast igår på en Volvo-träff arrangerad av min lokala Volvo ÅF.
Min bil har gått 1000mil
Volvohandlaren sa att bilen måste gå minst 1500-2000mil innan bränsleförbrukningen sjunker
men det tror jag inte min förra V50 2.0D drog varken mer eller mindre efter ett par tusen mil
med program uppdateringen jag fick nu har gjort den största skillnaden hittils minst en deciliter mindre
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 51

Med så mycket körning skulle jag lä[…]

Byta front, huv o skärmar

Hej! Håller på o renoverar en Amazon -[…]

Nu bränslepriserna har sjunkit så har m[…]

Är det någon som vet vilken BT version […]