- tor 23 sep 2010, 17:50
Gourmand skrev:Lite orättvisst att jämföra en motor med turbo mot en utan turbo. Sist jag jämförde drog inte 1.6D hälften mot 1.8F utan det var jämt lopp. Jag räknar alltid förbrukning i energi. Och så var det, det här med utsläpp. Men det verkar inte vara så intressant i det här forumet. Det finns en anledning till att Svensson köper dieselbil. Det är billigast att köra på. Svensson byter ett fossilbränsle till ett annat. Tyvärr har vi en regering som subventionerar dieselbränslet även om det blir bättre nästa år (+20 öre) men fortfarande skilljer skatten 1 kr liter jmf bensin till diesels fördel. Väldigt märkligt då vi ska vara fossilfria 2030. Det blir svårt att uppnå med dagens politik.jaj skrev:Hej. Ja ett bra köp.Sanningen är väl att 1,6 D Drive är oerhört mycket starkare än spritmotorn. Att kraften finns vid de varvtal man till 90% använder är ju oerhört mycket viktigare än att det skiljer 10 km/tim vid toppfart. Jämför t.ex accelerationsförmågan mellan 60-120 km/tim, så får man tydligt besked om vilken bil som är slö.mellan dessa två versioner av V50. Att förbrukningen är närapå hälften så hög på snåldieselversionen gör ju inte det hela sämre. Där har man väl sannolikt anledningen till att etanolbilsförsäljningen av nya bilar närmast upphört i relation till de moderna snåldieslarna.
Slö ja (?) den toppar 200Km/h![]()
Lättkörd, motorn går mycket vibrationsfritt på låga varv behöver sälan växla ner. :lol:
Enda tråkiga är oljebyte var 1000mil om du kör på etanol (2000mil med bensin)
Mycket nöjd körde min 06:a 10.000 mil rkomenderar den.
Kul att kunna välja billigaste bränsle också ...
P.S.
Köpte en ny V50 med svagare motor (1,6D S/S) nöjd med den också men vist är den slö toppar bara 190Km/h och behöver växlas mycket mer. :-(O)
Volvo V70 T4F Summum Automat MY14