NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av petere42
Lämnade min v50 D2 på verkstad idag pga av hackande motor samt klonkande växellåda. Bilia ska prova att byta spridare som kommer hem om 2 veckor.
Klonkande växellåda verkar det inte finnas lösning för så jag antar att bilen blir kvar på bilia och jag får köra hyrbil ett tag :(
Användarvisningsbild
av PhotoJoe
petere42 skrev:Lämnade min v50 D2 på verkstad idag pga av hackande motor samt klonkande växellåda. Bilia ska prova att byta spridare som kommer hem om 2 veckor. Klonkande växellåda verkar det inte finnas lösning för så jag antar att bilen blir kvar på bilia och jag får köra hyrbil ett tag :(
Då har vi samma väntetid på spridarna, fast jag har väntat en vecka redan. ;P 18 oktober skulle de visst komma hem. Är det Bosch som gör dem måntro?
Vår C30 har varit totalt orkeslös på tvåan och trean och dött ofta när man kört ut från en parkering t.ex.
av dieselputte
dieselputte skrev:
Richie85 skrev:Takk for linker! Hold oss oppdatert! Venter i spenning :)
Tyvärr vart det inget EGR byte idag. Verkstaden hade inte fått EGR ventilen pga strul med artikelkoden så bytet blir 8 oktober. Återkommer!

Sådär! EGR bytt idag och det märktes direkt, hackar mycket mindre, knappt något alls. Nollade medelförbrukningen och körde drygt 25 km efter E4 med 80km/h hastighetsbegränsning, delvis kuperad väg. 0.48l/mil. Har nollat och kört samma sträcka förrr men aldrig under 0.54!! Lovar ju gott!! Mek sa att det var mellan 5 och 10mm sot i EGR röret. När jag kollade i januari så var det inte mycket och rensade rent då, har väl kört drygt 1000 mil sedan dess. Frågan är vad det är som får bilen att generera mycket sot? Tyder på antingen fet blandning eller för mycket luft.
Kan luft i bränslesystemet påverka? Har ju en del bubblor redan vid tomgång, har dock inte kollat vid högre varvtal.
av dieselputte
Richie85 skrev:Dette er gode nyheter! Her om dagen begynte motorlampen å lyse..(!!) irritert som jeg var ringte jeg til Volvo forhandleren her jeg bor, fikk beskjed om å komme direkt. Leste ut feilkoder og fant feil ved EGR ventil. De mente jeg burde bytte ventilen, sette den i stengt posisjon og omprogrammere styreenheten for å "lure" EGR. Dermed var problemet med ventilen løst permanent. Dette var visst en prosidyre de gjør på disse motorene med denne feilen.. Bedt om å søke Goodwill hos volvo, så får vi se om de er villige til å dekke noe av kostnadene. Kom på 4500 Nkr å bytte ventil + software. Selvom denne evt blir skiftet, så har jeg mye luft i de transparente slangene. Det er vel ikke riktig? Kunne se det var noe svetting rundt toppen av dieselfilteret, akkurat ved o-ringen. Har et lite håp om at den ikke tetter helt og at det er her det produseres luft... Lov å håpe? :D
Har kört 5 mil till idag och det är en enorm skillnad. Bilen svarar mycket bättre på gas pådrag och jag observerar endast något ryck när jag kör med fartkontrollen. Vid manuell gas pådrag kan jag inte känna några ryckningar runt 1700-1900 rpm vilket det var problem med tidigare. Det som gör mig lite orolig är att du "Richie" har en nyare bil som väl redan från början har en bättre EGR styrmotor. Så man bör mao vara förberedd på framtida bekymmer om man nu står ut med att ha bilen kvar :roll: Hoppas du får det på goodwill, vet inte om ni har samma regler i Norge som vi har för emissionsgaranti (8000 mil /5 år) Kolla in instruktionsboken vad som gäller.

Jag fick luft i bränsleslangen efter 6000 mila service då man byter bränslefilter. Mek säger dock att det inte är något problem, men jag tror inte riktigt på det. Om den diesel som sprutas in innehåller luft så borde ju förbränningen påverkas? Det kan ju misstänkas att detta resulterar i mera sot. Sen kan man ju undra om bränslepumpen mår bra i längden av att suga luft? Kanske o-ringen påverkas av dieseloljan vid filterbytet, gummi tar ju ofta skada av olja. Samtidigt kan man ju undra vart luften kommer in eftersom de som provat fått bort luftbubblorna när de vänder filtret upp och ned. Hur som helst verkar det inte vara orsaken till ryckningar runt 1700-1900 rpm.
av svea
Hej!

Lämnade in bilen för service på volvo. Bilen hadde då gått ca 4830 mil, efter det så gick bilen jättebra.
Hackade ingenting, gick även bättre på lägre varv och när motorn var varm.
MEN MEN MEN !!! Efter ca 130 mil så började fanstyget att hacka igen, mest vid 1700-1900 rpm.
Har läst div inlägg, och flera pratar om luft i bränslet. Tog bort kåpan och kollade och vist såg man
luftbubblor. Vid servicen så pratade dom på volvo att dom rengjorde bränslefiltret! Undrar om detta
kan ha påverkat att motorn att gå bättre. ( ps när motorn gick bra var den jätte trevlig att köra )

( Har inte bytt bil ännu! )
av petere42
Hej
Har nu fått mina spridare utbytt på min D2-2011. Den rycker inte längre.
Kan däremot få tvekningar ibland bla. när jag kör med farthållaren i jämn hastighet.

Mvh Peter E
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw