NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av xabio
#242511
Ok, nu har jag fixat det. Var på Volvoshoppen ock skaffade knappsatsen. Den jag valde hade endast höja/sänka samt byta låt/radiokanal. Den Kostade 369kr. Fanns ej som tillbehör, dock som reservdel. Attrappen satt hårt, men jag petade ut den lite på sidan med ett fiskben sen drag jag försiktigt ut den med handen. Man ska vara försiktig med kontakten som sticker ut. Sladden är kort och man har mycket lite spelrum, men det funkade jättebra. Behöver inte koppla bort batteriet eller nånting.
PS.
Artikelnr: 30710725
av henkuz
#345099
har en v50 och undrar:

från vilket håll skall man bända attrappen? tutan drar igång när jag bänder atrappen. kan någon rekommendera ett smart verktyg man kan använda för att underlätta operationen.
Användarvisningsbild
av supersonic
#345113
alltså.... den sitter stenhårt!!!

det är bara att ta i med händerna :D

men jag förstår att du är rädd för att förstöra nått.
av jensam
#345148
När jag till slut lyckades få bort krockkudden i ratten var det en enkel match att få bort atrappen med ett falsben i plast. Det står ganska bra hur man gör detta i instruktionen, MEN det som kanske inte framgår så tydligt är att man, som tidigare talare redan sagt, MÅSTE TA I ORDENTLIGT! Jag var också rädd för detta i början.

Om du ändå vill få ut atrappen utan att montera bort krockkudden så kan du ju alltid lägga loss minuspolen från batteriet först för att undvika att tutan går igång.
av xabio
#357349
jensam skrev:När jag till slut lyckades få bort krockkudden i ratten var det en enkel match att få bort atrappen med ett falsben i plast. Det står ganska bra hur man gör detta i instruktionen, MEN det som kanske inte framgår så tydligt är att man, som tidigare talare redan sagt, MÅSTE TA I ORDENTLIGT! Jag var också rädd för detta i början.

Om du ändå vill få ut atrappen utan att montera bort krockkudden så kan du ju alltid lägga loss minuspolen från batteriet först för att undvika att tutan går igång.

M;an behöver inte ta loss batteripolen och man behöver verkligen inte mixtra med airbaggen! Man kan helt enkelt lirka bort attrappen med ett fiskben. Visst, man kommer åt tutan några gånger. Jag har aldrig hållit på med såna här saker, men jag klarade det på 2-3 min.
av xabio
#357357
Japp, kom ihåg att det är en reservdel och inte ett tillbehör. Artikelnumret finns angivet längre upp i denna tråd.
av andersheterjag
#388456
Det är lite olika bud här känns det som...

Går det att köpa en volymknapp på Volvo, bända loss attrappen (försiktigt fast ändå med båda fötterna som spjärn på ratten :lol:), koppla in den fördragna kabeln i nya knappen, trycka den på plats och vips så har jag en fungerande volymkontroll på ratten eller krävs det programvara för X antal tusen för att bilen ska fatta att knappen nu finns?

Farthållarknappen är lite sliten, så jag tänkte byta den. När jag ändå håller på vore det kul att uppgradera med volymknapp också, men jag vill inte hålla på och pilla med airbagen, så jag är lite fundersam på hur svårt det egentligen är att bända loss knapp/attrapp utan att plocka isär ratten. Det bästa verkar vara att köpa ett verktyg på Volvo, men hur jäkla mycket måste man ta i?
Användarvisningsbild
av Fellow
#388471
Jag undrar också detta! Har ny knappsats men orkar inte riva ur airbagen. Ska man sätta falsbenet från insidan mot tutan eller utifrån?`Sen ta i som en björn?

Vad är det du undrar över??

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr[…]

Ja det var hans.

Felkoder kommunikation XC70 -06

Hej, Har en xc70 -06 som jag under en tid har haft[…]