NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av viktore
XC90_Executive skrev:Är det T5 med manuell låda du är sugen på? Vad jag vet är den kombinationen inte möjlig på MY11. Ett mycket konstigt beslut enligt mig...

Nu har kulan legat i glöd en tid, men det här fick skottet att brisera :-O)

Går Volvo verkligen så dåligt att man inte anser sig kunna ERBJUDA ett val mellan en manuell och automatisk transmission på sina modeller?
I synnerhet de som kan klassas "sportigare"?

Att först inte erbjuda nya S60 T6 med manuell, och sedan att plocka bort den från C30 T5....
Man börjar mer och mer undra om Volvo egentligen vill sälja bilar? Det ter sig mer och mer som att man har skippat ambitionerna att attrahera nya köpgrupper och istället lutar sig mot befintlig försäljning av snik-svensson V70s och en handfull toppmodeller köpta av den stereotype 70åriga gråsossen som ändå inte kört annat än Volvo sen 142-tiden.

S60, som det har slagits på trumman för denna bils sportiga egenskaper och attityd, då tycker jag att Volvo har siktat åt h-vete fel här, vill man bara behålla den (enormt lukrativa ?:-/ ) köpkrets man redan har så hade man kunnat presentera en bra mycket "tamare" bil än denna S60. Vill man däremot försöka inkräkta på tyskarnas territorium funkar inte halvmesyr.. En T6 med 304hk som gör 0-100 på 6.5s ger onekligen ägare av BMW 335 och Audi S4 ett mycket gott skratt ... Det behöver väl egentligen inte nämnas att tidigare nämnda bilar går att fås med manuell låda?

335 med 306hk, Audi S4 333hk, i mina ögon direkta konkurrenter till S60 T6.

Var inne hos en Volvohandlare i en av våra mindre städer och diskuterade T6 med manuell låda. Nu hade just denna säljaren ingen större koll på S60 T6 , men han sa att när det gällde andra modeller var det TVÄRSTOPP från Volvo. Man hade haft förfrågningar från kunder ang manuella V70 och S80 T6 men från Göteborg var det tvärt NEJ.
Detta eftersom man ansåg att den generella köparen var en äldre herre som bara vill kunna hålla båda händerna på ratten. Må så vara att det är bilden av den generella köparen, jag identifierar mig inte med den iallafall. Om nu Volvo skulle vilja vidga sina köpgrupper och sälja fler bilar, så vore det väl bra om man iallafall gick dessa också tillmötes - så att de överhuvudtaget ska kunna tänka sig att köpa en Volvo?

Har alltid tyckt att Odell verkar vara en kompetent och lyhörd man, tyvärr verkar inte det gälla beslutsfattarna under honom.

Nu har jag seriösa funderingar på att starta en protestlista, åtminstone angående S60 T6 manuell - som jag varit seriös spekulant på om den vore verklighet.
Det måste väl finnas någon flexibilitet? Visar det sig stört omöjligt att påverka finherrarna i Torslanda så säger jag bara tack o adjö Volvo.
Då kommer jag motvilligt konvertera till ett märke som har vett att erbjuda kunden MÖJLIGHETER, för att därefter glatt se på när tidigare nämnda finherrar kör varumärket Volvo i botten.
Användarvisningsbild
av hozz
Är det T5 med manuell låda du är sugen på? Vad jag vet är den kombinationen inte möjlig på MY11.
Ännu ett bra argument för att T5 (07-10) med manuell låda kommer att stå högt i kurs.
Det handlar om efterfrågan. Om 95% väljer automatlåda till sin T5 blir det väl ingen lönsamhet med manuell. Jag tycker absolut att det borde finnas ändå, för resterande 5%, men det handlar om pengar.

Har haft två st 6MT C70N T5 nu och risken är att det inte blir en tredje om dom plockar den manuella lådan.
Användarvisningsbild
av SvenB
Ganska kul det här. Jag var inne hos min lokala Volvohandlare och köpte en sak. Frågade då om det från My 11 inte går att beställa C 30T5 manuell. Han såg ut som en "fiollåda". Inget har meddelats i återförsäljarleden.
av Lövet
Varför får inte Volvo ordning på PowerShift lådan till fler modeller? Hallå, Geartronic är 50-talsteknik och försämrar accet avsevärt och drar upp förbrukningen. Sånt duger inte längre. Den största anledningen till att jag sålde min S40N T5 var just den närmast katastrofala automatlådan.

PowerShift och paddlar, då skulle jag kunna acceptera att enbart automat fanns.
av perhall
Att marginella företeelser inte kan beställas är rimligt. Varken Audi eller BMW erbjuder alla lådor till alla motorer. Man kan inte köpa en 316d kombi eller 318xdA. Men att manuell låda inte finns till T6 i C30 och S60 är katastrof. V70 må vara en sak.../PH
av Lövet
Jo, fast beslutat att ta bort lådan är närmast obegripligt. Då har man ju faktiskt tagit kostnader för utveckling redan. Okay att man inte bygger en viss kombo men att först konstruera den, sälja den ett tag, och sedan sluta känns ekonomiskt korkat rent utsagt.
andreas_lofgren skrev:Hallå, Geartronic är 50-talsteknik och försämrar accet avsevärt och drar upp förbrukningen. Sånt duger inte längre.
Utvecklingen går frammåt. Till nya S60 har automatversionerna (GT) precis samma accelerationssiffror som den manuella. Förbrukningen blir dock fortfarande lite högre men det är inga monstersiffror där heller.

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]