NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s6025t
Bilar som har elinfällbara backspeglar har markbelysning inbyggt i speglarna kolla om du har ett lampglas undertill på backspegeln annars har du inte elinfällbara speglar.....Det ingår i summum paketet så jag tror knappast det sitter på en bil med kinetic paket om dom inte valt till det som extrautrustning.....
av RCE
foobar skrev:Hur som helst borde det enbart vara en fråga om en mjukvaruförändring, eftersom själva funktionen "infällbara speglar" finns på bilen.

Det enda som saknas är ju att de skall åka in automatiskt vid låsning.

Detta borde ju betyda att man kan åka in på en verkstad, betala för tillvalet och få uppgraderingen?
Svaret är nej. Det är inte en fråga om mjukvara eftersom det inte är samma speglar.
av jaj
Infälbara backspeglar är tillval till bilen, kombineras med markbelysning i speglarna..
Det finns en meny att välja om automatisk infällning när bilen låses.

JAJ
jaj skrev:Infälbara backspeglar är tillval till bilen, kombineras med markbelysning i speglarna..
Det finns en meny att välja om automatisk infällning när bilen låses.
... och som vi konstaterat tidigare i tråden: på årsmodell 09 och senare.
av jaj
En del utrustning kommer på köpet iblan.
På min bil blev det automatiskt avbländbar backspegel trotts att detta extrautrustning enligt prislista och brochyr.

Så vist kan det bli possetiva överaskningar också.

Var glad om du hittar extrautrustning.
JAJ
av RCE
jaj skrev:En del utrustning kommer på köpet iblan.
På min bil blev det automatiskt avbländbar backspegel trotts att detta extrautrustning enligt prislista och brochyr.
JAJ
Det ingår på V50 med Kinetic-paket men inte på V70.
Användarvisningsbild
av grillchips
Bumpar denna.
Jag har fått tag på ett par speglar med markbelysning (och således även elinfällbara), de har inte landat ännu men jag försöker samla på mig så mycket info som möjligt tills dess.

Det jag fått höra från en skapligt pålitlig källa är att det inte finns någon mjukvara för varken belysning eller infällning, det är en och samma mjukvara rakt över oavsett om man har vanliga speglar, markbel+el, markbel+el+blis. Låter lite konstigt, men efter att ha läst runt på allehanda forum (och även här) så verkar ingen veta vilken mjukvara som skulle behövas. Inte ens Volvo själva. :roll:

Spontant tyder ju detta på att det är plug n play vilket jag har väldigt svårt att tro.
Jag har heller inget i menyn gällande infällning vid låsning, nåt som kom MY09, jag har en MY08 - vad var det som skedde där då rent mekaniskt? Vad är det som skiljer det åt liksom?

Det är oerhört klent med info gällande detta på nätet (vilket kanske tyder på att det inte är möjligt), men jag är egentligen i huvudsak ute efter markbelysningen. Däremot vore det såklart väldigt trevligt att få elinfällning att fungera.
av Kluster
Grillchips, jag har elektriskt infällbara backspeglar (inkl markbelysning utan BLIS) och under följande finner jag info i min MY12:

"Funktionen kan aktiveras/deaktiveras under
Bilinställningar...
Spegelinfällning vid
låsn.
, se sidan 83 för beskrivning av meny-
systemet"

En annan sak är ju att vid förardörren kan jag även trycka på både knapparna för vänster och höger backspegel samtidigt så fälls de in. Så någon form av mjukvara bör det ju vara! :roll:
Användarvisningsbild
av grillchips
Kluster: Ja exakt, den funktionen vore ju trevlig att få in. Det sägs ju här i tråden att det funkar på MY09 men varför inte MY08? Det fanns ju även 3 olika storlekar på speglarna genom V50's livstid, 04, 07 och 10 byttes de ut mot stegvis större. Så jag hade förstått om det kunde vara något kring MY10-speglarna som löste detta men vid MY09? Så mycket som är oklart kring detta.

För att få funktionen att de ska fällas in med knapptryckningen (L+R) vid fönsterhissarna så krävs en ny insats där. Det har jag kollat upp och går att hitta för 300kr eftersom jag har en "vanlig" och den som du har, har en liten spegel precis under justeringsspaken.
Frågan är bara om jag överhuvudtaget kommer kunna få ens den funktionen om jag skaffar den nya insatsen, därför jag avvaktar lite med just det inköpet.
Mjukvara BÖR det ju rimligtvis vara men ingen verkar känna till någon och som sagt, inte ens Volvo själva.
Användarvisningsbild
av P210
grillchips skrev:Mjukvara BÖR det ju rimligtvis vara men ingen verkar känna till någon och som sagt, inte ens Volvo själva.
Frågan är ju om t.ex markbelysningen fungerar direkt, kunde ju vara så, men jag tvivlar ju på att alternativet spegelinfällning dyker upp i menyerna bara för att man ansluter ett par speglar med den funktionen, men man vet ju aldrig. Och om du inte har det menyalternativet - hur vet man om funktionen är aktiverad/avaktiverad.
När det gäller knappsatsen vet man ju heller inte om canbussen bara fäller in speglarna vid ett tryck på bägge spegelknapparna eller den nyare med symbolen skickar ett särskilt kommando vid dubbeltryck.

Har du hittat den här tråden?, en V50 -08 med en låda i dörren för spegelstyrning, låter ju lovande..
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... ar#p423872

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]

Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]