NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cj84
Peckham skrev:
cj84 skrev:Gammal tråd men jag undrar om de finns nån som har en lösning på problemet? Min 05a T5 är nästan omöjlig att tanka!

Riktigt gammal tråd du letat upp ;)

Men jag har samma problem och min lösning som precis alla andra i tråden är att dra upp munstycket lite och inte trycka i det helt!
Det är riktigt irriterande när det slår ifrån hela tiden, men som sagt, mitt enda tips är att inte stoppa in den för långt! :)
Men tråden va inte död iaf :D

Jag tycker jag har provat alla möjliga sätt att ha munstycket på, utan nån vidare framgång. Senast jag tankade så lyckades jag låsa i första läget på pistolen. Men då går det 2l/min eller nått sånt. Är lite inne på om de skulle vara nått täpt avluftningsfilter eller nått sånt. Jag får försöka dra upp pistolen en liten bit nästa gång. De blir ju inga Pit stop tankningar direkt :???:
av Kluster
UUuuh, vet inte hur många gånger jag har svurit över detta irriterande problem!
Händer titt som tätt men som redan nämnt; inte på alla pumpar och stationer.
Användarvisningsbild
av P210
Kan bara instämma i kören, ingen av mina tre tidigare dieselbilar (Peugeot 407/508/Audi A3) har haft detta problem, men samma mackar/ pumpar och min V50 D5 MY10 klarar aldrig av ett spärrat handtag. Irriterande när det är kallt ute, metallhandtagen kyler gott i näven på en...
Kan Nämna att Q-Star/Bilisten/Pump stationerna beslutat ta bort upphakningsmöjligheterna på alla bränslena pg a att folk slabbar allt mer - kanske har fler bilmodeller trånga påfyllningsrör- tidigare har endast etanolpumparna varit undantagna från detta av någon vag anledning om att detta bränsle skulle vara mer lättantändligt...
Men det är enerverande att alltid behöva stå och försöka hålla flödet på 60-80% av maxflödet.
av mattish
Sätt tanklocket i kläm så slipper ni hålla handtaget. Då blir det heller oftast inte fullt ös utan lite mer lagom om man har problem att den slår ifrån. Visst tar lite längre tid men man får väl hoppa in i bilen så länge.
av cj84
P210 skrev:Kan bara instämma i kören, ingen av mina tre tidigare dieselbilar (Peugeot 407/508/Audi A3) har haft detta problem, men samma mackar/ pumpar och min V50 D5 MY10 klarar aldrig av ett spärrat handtag. Irriterande när det är kallt ute, metallhandtagen kyler gott i näven på en...
Kan Nämna att Q-Star/Bilisten/Pump stationerna beslutat ta bort upphakningsmöjligheterna på alla bränslena pg a att folk slabbar allt mer - kanske har fler bilmodeller trånga påfyllningsrör- tidigare har endast etanolpumparna varit undantagna från detta av någon vag anledning om att detta bränsle skulle vara mer lättantändligt...
Men det är enerverande att alltid behöva stå och försöka hålla flödet på 60-80% av maxflödet.
Ok. Jag har provat allt nu tror jag. Utom att ha pistolen utanför hålet och försöka pricka. Etanolen har ingen spärr pga den statiska elektriciteten. Har kört saab innan så jag är van att inte kunna spärra handtaget. Men volvon går de bara att tanka med 10% av flödet. Så man får ju kramp i handen innan man har fyllt halva tanken. Får väl riva ner påfyllningsröret och tanken och titta om nån råtta har bosatt sig där :???:
av Haddock
En del bensinmackar har vid tankstationen en knapp märkt "lastbil"/Disel detta för att tala om att öka hastigheten vid påfyllningen av disel. Andra mackar har löst det genom att öka hastigheten på flödet av disel vid normalpumpen. Min v50 slår ifrån på vissa mackar när jag tankar med fullt ös. På samma mack kan de skilja på olika pumpar med vilket det fungerar och inte.
av Frohm
alltid lika kul tanka full tank vid minusgrader och snålblåst då handen håller på trilla av..

c30 t5 my08
av Rallybenny
Har samma problem med V50 MY06. Trodde jag hade tankat fullt, satte mig i bilen o började rulla iväg. Rätt så det är av intresse så kollar jag läget med volymen..Halvtank... För helvete vad sur jag blev...
Användarvisningsbild
av joel80
Ett halvt vart? Då blir den ju upp och ner.. Då står ju slangen rakt upp, går det att lämna den så eller måste man stå och hålla i slangen istället? :)
Säker på att man inte toppfyller för mycket då?
Varför byta? XC60

Funderade på att byta upp mig till en ny X[…]

Det behövs lite tur när man köper b[…]

Nu har jag monterat knoppen sjukt nöjd med hu[…]

Slirande rem v60

Det behövs specialverktyg och helst ocks&arin[…]