NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Feedan
VARNING: Innan du tar bort Dashboard, måste temperaturen vara
reglerad till maximal kylning. Detta görs för att undvika skador på
temperatur spjäll.
Sedan ska också batteripolen vara avtagen. Ingenting annat står.. Mer än hur man tar bort förstås.
Att ta bort ICM-panelen (displayen) kräver ingenting. Bara ta bort.
Bild
Här är en bild på lite hur det kan se ut då man ska ladda i mjukvara i olika styrdon på en Volvo.
Användarvisningsbild
av Fellow
Så ICM- Alltså klimatdisplayen kan man ta bort hur som helst, de du säger?
Den där bilden var rätt lågupplöst så ser knappt nåt. Men om man gör då alltså en omprogramering av ICM- displayen, stereon, knappsats, AM/Fm mottagare så bör de funka? Fan nu fungerar ju inte ens AC, fläktar, stolsvärmare eller nåt:/
av Feedan
Fellow skrev:Så ICM- Alltså klimatdisplayen kan man ta bort hur som helst, de du säger?
Den där bilden var rätt lågupplöst så ser knappt nåt. Men om man gör då alltså en omprogramering av ICM- displayen, stereon, knappsats, AM/Fm mottagare så bör de funka? Fan nu fungerar ju inte ens AC, fläktar, stolsvärmare eller nåt:/
Ja enligt de uppgifter som kommer från Volvo så ska kliman kunna monteras bort utan konstigheter. Men du bör ställa maximal kyla först. Gissningsvis har det och göra med ändlägena på olika spjäll då det stod något om tempgivare som kunde ta skada? (Tror inte dom går sönder, utan behöver en grundinställning bara annars).
Jag håller på läsa för fullt. Om man t.ex. byter hastighetsmätaren så ska man inte byta CEM samtidigt för då kan man tappa mätarställningen i den. Därför ska man låta bilen gå in i Standby mode innan enl. nedan.

Standby mode
VIDA should not be connected
remove the ignition key
close all doors and the trunk lid/tailgate
lock the vehicle and wait 2 minutes
the vehicle is now in standby mode.

Kanske inte är till någon hjälp? Men försöker bidra med så mycket som möjligt!
Användarvisningsbild
av Fellow
Inte riktigt införstodd i Standbymode hur det ska hjälpa mig? Jag är rätt övertygad om att jag kopplat bort knappsats och jag har kopplat bort de andra delarna många gånger utan att koppla av batteriet men allt har fungerat då. Jag är så förbryllad!

Riktigt tacksam för energin du lägger ner på att hjälpa mig! Men nu ska jag sova.
Godnatt och tack så mkt för allt tills vidare.
Användarvisningsbild
av wendtan
Jag har plockat isär och ihop stereodelarna en hel hög med gånger på min förra T5:a. Det fiberoptiska tål en hel del "stryk" kan jag lova.
Ingen av stereodelarna tar skada/sätter felkoder med inkopplat batteri sålänge du håller tändningen av. Det enda som kan strula för dig är om du har i och urkopplingsbar airbag och du slår till tändningen med panelen med nyckelvredet för airbag inte är inkopplad. Då sätter systemet en felkod för airbag systemet som inte går att reset:a utan ett besök hos volvo.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=29194
Användarvisningsbild
av Fellow
Jag har inte urkopplingsbar airbag och problemet var ju att jag glömde kabeln till knappsatsen och vred om tändningen.

Kan inte tänka mig att delarna skall pajja pga detta men tanken ATT detta ska ha skett oroar mig som satan. Att fixa kablaget och att nolla datorn är ju inga större pengar men om delar ska behöva bytas ut:/

Vågar knappt gå ut till bilen nu o prova när batteriet varit av över natten. Jag drog iof lite i kablaget då nya stereon var ivägen så var jag tvungen att slita lite i kontakten som går till knappsatsen.'

UPPDATERING!
Ska de inte lysa i optiska kablarna när bilen är igång?
Användarvisningsbild
av wendtan
Fellow skrev:
UPPDATERING!
Jo med tändning till skall det lysa i minst en av de 2 fiberoptiska kablarna.
av Feedan
wendtan skrev:
Fellow skrev:
UPPDATERING!
Jo med tändning till skall det lysa i minst en av de 2 fiberoptiska kablarna.
Ja precis. Det är MOST-slingan och det går i en "omloppsbana". Så är det avbrott någonstans är det enkelt att hitta i regel. :)
Användarvisningsbild
av Fellow
Ja för varken min kabel till ICM eller den som tidigare gått till spelaren är nu döda. Så då antar jag ju att knappsatsen är död därför. Så frågan är, varför? Kabelbrott eller programvara?
Användarvisningsbild
av wendtan
Vill du utveckla varför du tror att det är ett programvarufel? Att något satt en felkod och vägrar skicka ut ström efter det är för mig sannolikt. Inte för att låta dryg(Jag e ju från skåne :D ) men du har gått över alla säkringar som rör delarna som inte fungerar?

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]