NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
erc skrev:
rosenlorden skrev:Trodde det bara var 2 års nybilsgaranti och 3 års gratis vagnskada?
Helt rätt. Köper du en begagnad bil - se till att veta när den är registrerad. Volvohandlarna marknadsför glatt sina objekt med modellår vilket kan betyda att en nollnia idag kan vara allt ifrån ett halvår gammal till ett och ett halvt år. Jag har en hyfsat tidig nollnia, tillverkad i augusti 2008 och tagen i trafik i september 2009. Min bror köpte en lagerbil, modellår nollnio - tillverkad juli 2008 och tagen i trafik i juni 2009. Han har garanti till och med juni 2011. Jag till september 2010.
Detta är MYCKET viktigt att tänka på. Ofta står ett tidigt reg-datum bakom ett lågt pris på en fabriksny bil. Lätt att kolla reg-datum via bilregistret. Och det är inte bara Volvohandlare som gör så här förstås. Ibland tar man helt enkelt in och registrerar för många bilar.
av johan086
Tack för alla tipsen!

Jag bor i GBG-området så jag har sett erbjudanderna på nya 1,8F. Jag är dock skeptisk till en ny 1,8F av framförallt två anledningar:

1, Värdeminskningen

2, När 2,0F kommer till V50 lär inte 1,8F bli så poppis och därmed tappa (mera) i andrahandsvärde

Detta är bara mina teorier, men dom kan kanske stämma...?

Om man jämför 2,0D och D5. Är dom liknande i hur dom låter och i sin "dieselkaraktär"? Jag tyckte tex att 2,0D var lite väl "gammal-diesel-aktig", iaf om man jämför med Drive. Är D5 mindre dieselaktig i sin framtoning?

Är det längre serviceintervaller och/eller lägre servicepriser för D5 jfr 2,0D?

MVH
Johan
Användarvisningsbild
av Bosa
erc skrev:Helt rätt. Köper du en begagnad bil - se till att veta när den är registrerad. Volvohandlarna marknadsför glatt sina objekt med modellår vilket kan betyda att en nollnia idag kan vara allt ifrån ett halvår gammal till ett och ett halvt år. Jag har en hyfsat tidig nollnia, tillverkad i augusti 2008 och tagen i trafik i september 2009. Min bror köpte en lagerbil, modellår nollnio - tillverkad juli 2008 och tagen i trafik i juni 2009. Han har garanti till och med juni 2011. Jag till september 2010.
Borde inte du ha garanti till September 2011 eller togs den i trafik September 2008?
av erc
Bosa skrev:
erc skrev:Helt rätt. Köper du en begagnad bil - se till att veta när den är registrerad. Volvohandlarna marknadsför glatt sina objekt med modellår vilket kan betyda att en nollnia idag kan vara allt ifrån ett halvår gammal till ett och ett halvt år. Jag har en hyfsat tidig nollnia, tillverkad i augusti 2008 och tagen i trafik i september 2009. Min bror köpte en lagerbil, modellår nollnio - tillverkad juli 2008 och tagen i trafik i juni 2009. Han har garanti till och med juni 2011. Jag till september 2010.
Borde inte du ha garanti till September 2011 eller togs den i trafik September 2008?
Nej. Eller - jo, jag borde nog ha det eftersom bilen haft så många garantiärenden... :) Volvo har två års nybilsgaranti.
av erc
johan086 skrev:Tack för alla tipsen!

Jag bor i GBG-området så jag har sett erbjudanderna på nya 1,8F. Jag är dock skeptisk till en ny 1,8F av framförallt två anledningar:

1, Värdeminskningen

2, När 2,0F kommer till V50 lär inte 1,8F bli så poppis och därmed tappa (mera) i andrahandsvärde

Om man jämför 2,0D och D5. Är dom liknande i hur dom låter och i sin "dieselkaraktär"? Jag tyckte tex att 2,0D var lite väl "gammal-diesel-aktig", iaf om man jämför med Drive. Är D5 mindre dieselaktig i sin framtoning?

MVH
Johan
Klokt att fokusera på värdeminskningen vilken är den absolut största kostnadsposten så länge du inte kör taxilångt eller lånar pengar till bilen ava SMS-lån AB. :)

När du köper en ny bil sticker 20% omgående till staten (dvs momsen) och din bil blir i ett svep inte värd mer än nypris minus moms minus slitage. Köper du en ny V50 för 190000 ena dagen kommer ingen sund handlare i hela världen att ge en krona mer än 152000 i inbyte dagen efter. De kan ju köpa en ny från Volvo till ett lägre pris...

Jag har många gånger letat upp väldigt lätt begagnade bilar som fått den första (och värsta) värdeminskningssmällen. De är inte superlätta att hitta och det gäller att kunna slå till snabbt när/om du hittar någon.

Anser du inte att nybilsköpet är värt omkring 35000 ska du definitivt skippa en fabriksny bil.

Orsaken till att jag (och många andra) trots allt nämner en fabriksny 1.8F är att de är rejält rabatterade. 190000 för en vettigt utrustad, fabriksny kombi i semi-premiumsegmentet med miljöbilsklassning är svårslaget. Listpriset ligger väl runt 235000?
Användarvisningsbild
av SvenB
StringerBell skrev:
erc skrev:
rosenlorden skrev:Trodde det bara var 2 års nybilsgaranti och 3 års gratis vagnskada?
Helt rätt. Köper du en begagnad bil - se till att veta när den är registrerad. Volvohandlarna marknadsför glatt sina objekt med modellår vilket kan betyda att en nollnia idag kan vara allt ifrån ett halvår gammal till ett och ett halvt år. Jag har en hyfsat tidig nollnia, tillverkad i augusti 2008 och tagen i trafik i september 2009. Min bror köpte en lagerbil, modellår nollnio - tillverkad juli 2008 och tagen i trafik i juni 2009. Han har garanti till och med juni 2011. Jag till september 2010.
Detta är MYCKET viktigt att tänka på. Ofta står ett tidigt reg-datum bakom ett lågt pris på en fabriksny bil. Lätt att kolla reg-datum via bilregistret. Och det är inte bara Volvohandlare som gör så här förstås. Ibland tar man helt enkelt in och registrerar för många bilar.
I detta fall tycker jag att bilen bör betraktas som begagnad. Den är förmodligen uttagen och registrerad september 2008, men intagen igen. Jag vet att det gjordes i höstas här i Mälardalen. Det registrerades ett antal V 50 1,8 F som kördes 15-50 mil och sedan såldes. De registrerades i augusti och när de såldes i oktober så fick man bara tillgodoräkna sig resterande garantitid. Om en bilhandlare köper in en ny bil från Volvo skall de inte inregistrera den förrän då första kunden tar bilen i anspråk. Att förregistrera den förändrar inte garantitiden.
Användarvisningsbild
av supersonic
johan086 skrev:Tack för alla tipsen!

1, Värdeminskningen

MVH
Johan
Johan, D5 har en cylinder mer och har ett mycket speciellt ljud! 2.0D låter inte särskilt mycket, om du inte varvar den över 3500 varv, där trivs den ändå inte. Denna motor har ett bra vridmoment (320 nm minst)i intervallet 2000-3000 rpm.

Du frågar om D5 låter mindre som en diesel: Nej! Men den låter inte som en klassisk diesel :D

Angående 1.8F... ja det får nån helt annan person svara på än mig. Gillar inte den motorn.
av jumu01
Skall du se efter en diesel så glöm 2.0D och gamla D5.

Var nyligen ute och provkörde den nya D5 med 205 hk, vilken motor och en fantastisk låg bränsleförbrukning, låg lägre än min 2.0D!

Bilen var dock en S80 men hoppas motorn kommer till de mindre modellerna också, om det blir så kommer jag att byta bil och få den nya D5:an!!
av erc
Bosa skrev:
Slarvade med årtalen. Den togs såklart i trafik september 2008.
Användarvisningsbild
av supersonic
jumu01 skrev:Skall du se efter en diesel så glöm 2.0D och gamla D5.

Var nyligen ute och provkörde den nya D5 med 205 hk, vilken motor och en fantastisk låg bränsleförbrukning, låg lägre än min 2.0D!

Bilen var dock en S80 men hoppas motorn kommer till de mindre modellerna också, om det blir så kommer jag att byta bil och få den nya D5:an!!
Du har helt rätt. De gamla motorerna som finns i dagen S40/V50 flotta är inte up-to-date... Men dom duger för många! Men nya D5 är fin men den kommer naturligtvis inte komma till dagens plattform

Däremot till V60 :twisted:. Är bara kvaliteten bättre än dagens halvskräp så kommer jag köpa en sån om ett drygt år. OM nu inte designen ser för mycket Korea ut.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]