NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vidare kan jag berätta att jag nu lyckats få hem min älskade V50. Vid första startförsöket tände den bara till, precis som i fredags. På andra startförsöket startade den och gick precis som vanligt! Behövde varken vända filtret upp och ner, eller startgas!

När jag körde den hem, var den lite ryckig och lite svagare än vanligt på 5-6:an, i övrigt som den brukar vara, d v s enligt mitt första inlägg här.

Är det nån som vet om en diesel kan bli "sur", d v s få in för mycket bränsle som ligger och skvalpar? Tror inte det va? Har aldrig hört om det, men om det är så, skulle det isåfall göra nån skillnad att vid startförsök trampa gasen i botten?

Det verkar som när något går fel vid 1:a startförsöket blir motorn typ "sur". Sedan, efter att den stått lääänge startar den igen.... :?:

Om det skulle vara nån koppling/slang som tog in luft, eller om det skulle stå luft i filterhållaren, borde den ju inte starta efter att den stått heller....

Jag fattar inget.... :???:

Mvh

/Johanna
Jag är inte speciellt "haj" på bilmotorer, men lite av det du nämner stämde in på min bil som den betedde sig förut (också diesel, dock ej 2,0d). Ryckningar, svag kring dragläget (inget du nämnde iofs, men du nämnde svag). Jag lämnade in bilen för detta i samband med service under garantitiden och då vill jag minnas att Upplands motor gjorde rent EGR-ventilen från sot (de hade tydligen fått felkod på det). Bilen gick mycket bättre i ett par månader, men sedan kom ryckningarna tillbaka...

Ytterligare ett år gick utan att jag gjorde något åt problemet men sedan blev det verkligen påtagligt och jag lämnade in bilen för detta (ingen Volvo-handlare). De monterade loss luftmassemätaren (en pryl för c:a 1500 kr) och kunde konstatera att den hade olja i sig. Vad som orsakat oljan vet jag inte men en teori från meken var att det från början var just LMM som gått sönder och orsakat ryckningarna, mm. och gjort att motorn hostat till och det kommit upp olja i LMM.

Hur som helst så går bilen helt felfritt (peppar, peppar..) hittills och det har nu gått ungefär en månad sedan bytet av LMM. Bilen känns mycket starkare och har inte ryckt en enda gång sedan dess. Enligt meken är denna komponent något som går sönder lite då och då på alla bilmodeller. Inget ovanligt alltså. Kanske är det detta problem du har?
Det kan vara i tanken kolla om det finns en plastbit där från produktion..
Kommer från det extra borrade hålet där slangen från bränslevärmaren går ner. symtomen brukar annars vara stannar när som helst , o går ej att få i gång den efter pga pumpen tappar suget: lufta sen går bilen igen från 1mil till 1000 o mer....
jensam skrev:Jag är inte speciellt "haj" på bilmotorer, men lite av det du nämner stämde in på min bil som den betedde sig förut (också diesel, dock ej 2,0d). Ryckningar, svag kring dragläget (inget du nämnde iofs, men du nämnde svag). Jag lämnade in bilen för detta i samband med service under garantitiden och då vill jag minnas att Upplands motor gjorde rent EGR-ventilen från sot (de hade tydligen fått felkod på det). Bilen gick mycket bättre i ett par månader, men sedan kom ryckningarna tillbaka...
Hej!

Du kanske inte är så "haj" på bilar, men trots det verkar det som du slagit huvudet på spiken...:) Kollade nämligen i Volvos dator på EGR-ventilen, och där stod just felsymptom som "ryckig gång" och "mycket svårstartad vid kall motor". Personligen trodde jag ju aldrig att motorn skulle bli "omöjlig" att starta bara för att EGR-ventilen gick sönder...

Det stod dessutom att det var "kampanj" på byte av EGR-ventil t o m februari-09, så din verkstad skulle inte rengjort den, utan bytat ut den. Den gamla har nämligen för svag motor för att orka hantera spjället när det blir sotigt...Åtgärden är en ny uppgraderad version av EGR-ventil, med starkare motor i, samt ny programvara! Tråkigt för mig dock, då jag köpt bilen för ca 2mån sedan och förra ägaren skitit i detta...

Hur som helst vet jag inte säkert än om detta är felet, men verkar ju högst troligt. Ska själv montera ner min EGR-ventil i helgen, om jag hinner, och kolla läget. Kommer rengöra den och ser sedan om problemet är borta. Om så är fallet, kan man ju överväga att uppgradera till den nya versionen, men att betala 3300:- för den nya är ju bortkastat, om det visar sig vara nåt annat...

Återkommer i ärendet! Under tiden är nya funderingar välkomna!!! :)

Mvh

/Johanna :-DD
Hej Johanna !

Hur har det gått med din V50 2.0D -05 ?

Jag har en likadan.
Min är svår å starta när motorn är varm. Då kan den rycka å rassla som bara den.
Stänger av och startar den igen med gaspådrag. Då låter den bättre sen när det kommer igång.

Kanske kan vara bränslepumpen eller bränslefiltret.

Hur fick du till det ?

Sen undrar jag om skatten. Hur mkt lägre kan jag få den om jag mäter om det och åker till bilprovningen ?
Vad kostar det ?

Jag har additiv och partikelfilter på min bil.
Fyllt på en gång. 6000 mil

/Jensa...
Hej!
Jag läste med stort intresse Johannas problem, och jag kan tyvärr inte meddela der någon lösning för jag sitter med exakt samma problem och min bil är inte chippad så jag tror inte att problemet ligger där!

Mitt problem började för ca 14 dagar sedan på samma sätt som Johannas och Igår morse tvärvägrade den att starta, men efter laddning och Dieselvärmaren körd i omgångar så startade den till sist och nu har den stått i garaget hela natten men inte blev den bättre för det!
En kille som jobbar på Volvo trodde på dålig diesel, varpå jag "puttrade" in till stan och tankade och hällde även i 2 flaskor K-diesel som han rekomenderade. Efter det ut på motorvägen för att blåsa liv i skrället, körde ca 6 mil men inte blev det nämnvärt bättre för det tyckte jag!

Hittade Johanna eller nån annan någon lösning på detta problem eller är det samma läge fortfarande?

//Jan
Jag har nu fått samma problem som er andra.

Lämnade in den på Bilia Nordstan.

Fel kod sa EGR ventil.

Den gick bara på tomgång hackit.

Efter rengöring så startade den lättare å fick gaspådrag.

Spjället hade fastnat och stod helt öppet.

Måste man byta denna EGR ?
Kostar 4500:- med arbete.
Tar den på Volvia försäkring, 2000:- i självrisk.

Eller räcker det med att rengöra den ?

Iaf. så är en ny beställd å kommer imorrn så kanske man kan åka till jobbet efter lunch imorrn då.
Hemma blir inte lika mkt gjort även fast hjärnan blir glödhet av alla problemen man sitter med på jobbet
med programmeringslösningar.

Ha en go kväll.

Nu blir det beach i Högsbo =)
Ett vanligt förekommande fel vid kraftlös motor OBS! gäller bilar med partikell filter, är att diffrentialtrycksgivaren (har jag för mig att den heter, sitter bredvid batteriet och har 2 slanganslutningar från partikell fällan samt ett kontaktstycke) går sönder på 05-06:orna. Symptomet/känslan blir som att köra en dieselmotor utan turbo dvs mkt slö. Motorn går då in i "limp home" läge/skyddsläge.
Oftast får man meddelandet motorservice erfodras med felkod ECM - 2002. (Dock ej alltid.)
På 07- så uppgraderar man ecm mjukvaran för att lösa problemet.

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]