NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
carfreek skrev:Verkstan håller på diskutera med Volvo fick jag höra i fredags. Det verkar som att Volvo har ingen lösning på problemet tillhands. De vill att jag ska vänta lite tills motor tillverkaren kommer med lösning.
En Ford kille svara så här till mig på ett forum: "Det här med varvproblemen ska det finnas en fix till, den mjukvaru fixen har Ford haft länge, varför har du inte fått den i volvon?"

??:-/

.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Jag har stött på ett nytt fenomen nu de sista dagarna då det varit lite kallt( +2 till +5 grader), så när jag startar bilen så varvar den upp för att sedan nästan dö(faller ner mot 2-400rpm) innan den stabiliserar sig.

Någon som känner igen fenomenet?

.
av carfreek
ThomasT skrev:En Ford kille svara så här till mig på ett forum: "Det här med varvproblemen ska det finnas en fix till, den mjukvaru fixen har Ford haft länge, varför har du inte fått den i volvon?"
Jag snackade med Bilia i morse och fick veta att de har fått svar från Volvo angående varv problemet i min bil. Volvo hävdar att det är produkt egenskap hos flexifuel bilar och säger att man ska inte låta bilen fri rulla. Det låter väldigt löjligt, man förväntar sig en kultiverad motor på en bil som kostar drygt 200 lax. Jag ringde till motormännen och kollade om det är som Volvo säger men det visste de inte. Jag ska låta motormännen testa bilen och jämföra den med en annan referens bil av samma typ. Det är bara vänta och se vad den leder till ?:-/
Användarvisningsbild
av ThomasT
carfreek skrev:Jag snackade med Bilia i morse och fick veta att de har fått svar från Volvo angående varv problemet i min bil. Volvo hävdar att det är produkt egenskap hos flexifuel bilar och säger att man ska inte låta bilen fri rulla. Det låter väldigt löjligt, man förväntar sig en kultiverad motor på en bil som kostar drygt 200 lax. Jag ringde till motormännen och kollade om det är som Volvo säger men det visste de inte. Jag ska låta motormännen testa bilen och jämföra den med en annan referens bil av samma typ. Det är bara vänta och se vad den leder till ?:-/
Samma nonsens svar som jag fick efter de hade frågat Volvo.

Det är helt sjukt hur de bemöter sina kunder... ända fram tills verkstaden frågar Volvo så är alla överrens om att bilen uppför sig på ett sätt som inte är normalt. Sedan ringer de Volvo och alla verkstäder använder exakt samma mening som svar. "Det är inte ett fel det är en egenskap!" .

Snacka om att id**t förklara sina kunder och försöka ducka ett fel på bilen.

De har i allafall lyckats med att få mig att inte köpa en Volvo igen.
av carfreek
ThomasT skrev:Snacka om att id**t förklara sina kunder och försöka ducka ett fel på bilen.
Jag kommer inte heller köpa en Volvo igen...
av flink
Hehe... spännande "modellegenskap"!
Det låter som att någon är lat och inte orkar ta tag i problemet!
Om Ford har en lösning på problemet så varför kan inte Volvo bara ta den och anpassa till Volvos motorstyrning? Borde ju inte vara så himla svårt så länge inte problemet är mer administrativt med rättigheter, copyright, etc.
Tror inte Volvo är ensam om att göra så här, men det är likväl jäkligt frustrerande. Dom väntar väl tills det blir motorras inom garantitid, då det börjar kosta pengar på riktigt. Då blir dom tvugna att göra något.
Till dess... simma lugnt ;)
Användarvisningsbild
av NickeB
Det är inte bara den modellen som haft de beskrivna "hyssen" för sig...
Jag har upplevt samma sak på en V70 flexifuel som jag hade som hyrbil. Hyrbilsfirman var inte särskilt förvånad över beskrivningen när jag lämnade tillbaka den, så det finns nog ett antal flexifuelbilar som haft samma "bug".
av Svep
ThomasT skrev:Jag har stött på ett nytt fenomen nu de sista dagarna då det varit lite kallt( +2 till +5 grader), så när jag startar bilen så varvar den upp för att sedan nästan dö(faller ner mot 2-400rpm) innan den stabiliserar sig.

Någon som känner igen fenomenet?

.

Detta fenomen har jag även i min, men visar sig bara då motorn är "halv-varm". Visar sig ej vid kallstart eller vid start direkt efter att den varit igång. Den måste stå och svalna lite. Då dippar tomgången och har även stannat vid ett par tillfällen (under några varma dagar i sommras).
av carfreek
ThomasT skrev:Samma nonsens svar som jag fick efter de hade frågat Volvo.
Jag kontaktade Volvo själv och fick svar. Volvo dementerar att de har sagt att det ska vara bilens egenskap. Jag fick kontakt person på Bilia Haga norra som jag har ringt och pratat. Jag har krävt Bilia att lösa problemet eller ta tillbaka den. Motormännen håller på testa bilen också för att vara på rätt sida.
Användarvisningsbild
av ThomasT
carfreek skrev:Jag kontaktade Volvo själv och fick svar. Volvo dementerar att de har sagt att det ska vara bilens egenskap. Jag fick kontakt person på Bilia Haga norra som jag har ringt och pratat. Jag har krävt Bilia att lösa problemet eller ta tillbaka den. Motormännen håller på testa bilen också för att vara på rätt sida.
Dementerar jojo... Bild
Hej Thomas,

Vi hänvisar till, samt instämmer, med de svar du har fått från Upplands Motor.

Pendlande tomgång vid "frirullning" (rullar med friläge i och uppsläppt koppling) är en egenskap på din modellvariant.

Bränsletillförseln stängs av när man rullar med en växel i och uppsläppt koppling. Detta innebär att bilen drar mindre bränsle och att man får mindre avgasutsläpp. Även slitaget på bromsarna minskar. Bränsleavstängning får man inte vid "frirullning".

Att egenskapen kan upplevas annorlunda på olika bilar av samma modell, beror bland annat på tillverkningstoleranser på bilens komponenter.

Mer information om körsätt lärs ut på våra egna kurser, Eco Safe Driving. Se även film och information på vår hemsida:

http://www.volvocars.com/se/tools/Owner ... fault.aspx
Med vänlig hälsning/Best regards,
Malin Almqvist
Customer Care

Volvo Cars Sweden
Dept. 12500/HC2S
SE40531 Gothenburg
Sweden
Du ser väl till att ha alla svar skriftligen??

OM de kommer att ta tillbaka bilen så skulle det inte förvåna mig om det följer ett krav om tystnadsplikt...

Jag följer ditt ärende med största intresse och hoppas att du håller tråden uppdaterad.

.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]