NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Orfeous
jag har också monterat diskanter fram i bilen! ett par gamla pioneer. klockrena! och vilket ljudlyft!! nu kommer ju röster från folk i normal höjd och inte nere vid fötterna med en hand för munnen när de pratar :D

har även stoppat in två slutsteg ett som sitter på fram och baksystem samt ett separat steg för baslådan ;) klockrent!

performencestereon är relativt formbar så jag tycker inte man behöver byta till high performence.
Användarvisningsbild
av Fellow
Jag vill byta mina diskanter då dem inte alls är så bra i volvos premium sound paket. Är detta bara att göra som ni har gjort? Har ni klipp kablarna till "kontakterna" som man kopplar in orignaldiskanterna och sedan skarvat på dem nya rakt av?
av Fjolnir
Orfeous skrev:jag har också monterat diskanter fram i bilen! ett par gamla pioneer. klockrena! och vilket ljudlyft!! nu kommer ju röster från folk i normal höjd och inte nere vid fötterna med en hand för munnen när de pratar :D

har även stoppat in två slutsteg ett som sitter på fram och baksystem samt ett separat steg för baslådan ;) klockrent!

performencestereon är relativt formbar så jag tycker inte man behöver byta till high performence.
Är det där högtalarna sitter vid backspeglarna ni snackar om? Sitter det inte ett par små diskanter där redan, eller är det tomt (kör en V50 -08). Finns det några instruktioner någonstans om hur man kommer åt att montera in ett par högtalare där?

Mvh,
Fredrik
Användarvisningsbild
av Orfeous
Fellow skrev:Jag vill byta mina diskanter då dem inte alls är så bra i volvos premium sound paket. Är detta bara att göra som ni har gjort? Har ni klipp kablarna till "kontakterna" som man kopplar in orignaldiskanterna och sedan skarvat på dem nya rakt av?

Mina diskanter sitter ovanpå instrumentpanelen med kardborreband och har inbyggt filter och är kopplat på framsystemet.
har inte använt nåt original förutom dörrarnas högtalare och huvudenheten.

bak på huvudenheten sitter ett kontaktstycke med alla högtalarkablarna där har jag kopplat in mig.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Fjolnir skrev:
Orfeous skrev:jag har också monterat diskanter fram i bilen! ett par gamla pioneer. klockrena! och vilket ljudlyft!! nu kommer ju röster från folk i normal höjd och inte nere vid fötterna med en hand för munnen när de pratar :D

Är det där högtalarna sitter vid backspeglarna ni snackar om? Sitter det inte ett par små diskanter där redan, eller är det tomt (kör en V50 -08). Finns det några instruktioner någonstans om hur man kommer åt att montera in ett par högtalare där?

Mvh,
Fredrik

Nej, jag pratar iaf inte om original.. på min modell sitter det inga diskanter där vid backspeglarna.
där sitter en kåpa med utblås för luft. därför har jag monterat diskanter ovanpå instrumentpanelen.

jag har för mig att jag har sett instruktioner steg för steg i detta forum hur man går till väga.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Patrikv50 skrev:Hur fann du det lämpligast att dra signal (ljud) till slutsteget?
eftersom min bil saknar den externa AUD-modulen som agerar som förstärkare så har jag kopplat mig in på högnivåsignalen i kontaktstycken bak på huvudenheten på fram och baksystem och sedan dragit till hög-/lågnivåomvandlare. sen har jag satt ett fyrkanalsslutsteg som förstärker fram och baksystem. så det går dubbla kablar fram till stereon :)
sen har jag kopplat vidare till ett 2kanals slutsteg som jag driver baslådan med.

men man kan ju köra på ett 5kanal också så slipper man ju givetvis två stycken :D
av xabio
Har jag förstått rätt att Performance varianten på 08- har en AUX ingång på baksidan Stereo-enheten? I så fall, kan man klämma in en sån på en 07:a (med diverse SW uppdateringar så klart)
av LasseRe
Performance MY08 har AUX-ingång i facket mellan framstolarna.
av xabio
Ah OK, då måste ju huvudenheten ha en AUX-ingång. Är det någon som provat att ha en Performance huvudenhet från 08- och lagt in den på 04-07:a?
Skulle det fungera?
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]