NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Jag har haft 249, 740, 940, 850, v70
Vad var det jag sa? Slår ALDRIG fel. Att dom orkar... :roll:

Svärföräldrarna har en 940 Turbo -88, modellen som alla "ni" säger är den sista riktiga Volvon. Det är för modellen ett fint ex. som endast gått 9000 mil. Jag kan säga rakt ut att man kan inte ens nämna en ny V50 eller V70II i samma mening som den. Det finns inte EN ENDA punkt som den är bättre på. Enda fördelen är att du kan hitta reservdelar lättare på skroten och Biltema (för det behövs ofta) samt om du har mekat med en Puch Dakota i moppe åldern kan du förmodligen även meka med en 240/740/940.

Som sagt, jag förstår inte varför du har kvar din V70 (som utvecklades även den när Volvo stod på egna ben) och köper en 240? Du får gärna förklara vad som överväger till dess fördel för att du fortfarande kör din V70!
av dymotag
Om jag skulle köpa nyare bil hade jag aktat mig för s40 och v50 framför allt. Dom verkar vara dom värsta fordkopiorna eller vad man ska kalla det. Nyare v70 vet jag inte om men tänk er för. Det är bara ett tips. Sen är det jättebra att dina länkarmar håller. Underleverantörer blir hårt pressade, men som t.-ex vw har sina bättre bilar och sedan säljer dom sämre med annat namn.
av erc
dymotag skrev:Om jag skulle köpa nyare bil hade jag aktat mig för s40 och v50 framför allt. Dom verkar vara dom värsta fordkopiorna eller vad man ska kalla det. Nyare v70 vet jag inte om men tänk er för. Det är bara ett tips. Sen är det jättebra att dina länkarmar håller. Underleverantörer blir hårt pressade, men som t.-ex vw har sina bättre bilar och sedan säljer dom sämre med annat namn.
Vad skulle du köpa då? Om du fick leka med tanken på en bil för mer än 20000.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Vad du än gör så köpa ALDRIG en Aston Martin eftersom det är en VOLVO, som är en FORD! :shock:

Eller Bugatti Veyron, som är en SKODA! :shock: Ca 13 miljoner för en Skoda Felicia, snacka om att försöka mjölka ut pengar! :shock:

OBS - Mitt inlägg kan inehålla spår av nötter och ironi!
Användarvisningsbild
av poseidon
Bara för att saker är gjorda av plast betyder det inte att det blir sämre. För gjorde man saker av stål och gjutjärn för att man inte hade kunskap och möjlighet att konstruera i plast. Dessutom så var saker ofta överdimensionerade både 2 å 5 ggr för att man inte visste bättre.

Skulle du exempelvis vilja ha en förarstol av trä bara för att de var av trä för 100 år sedan? Är trä bättre för att det är hållfastare än tyg å läder?

Eller vill du ha en skottsäker väst av kevlar som väger 2-3 kg eller en av höghållfast stål som väger 20 kg?

Vissa plaster har samma materialegenskaper (brott och sträckgräns) som en del metaller.....

Tragiskt med människor som alltid tycker att det var bättre förr.
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Som nog de flesta vet så har Ford varit ägare av Volvo och därigenom har de haft ett nära sammarbete med delade resurser iom utvecklandet av alla sina bilmodeller oberoende vilket emblem som är klistrat i grillen.
På gott och ont kan man säga att det finns många Forddelar i Volvo och många Volvodelar i Ford, osv.

Jag vet inte om jämförelsen mellan V50 och V70 är så rättvist, men visst går det. Ser man istället på Volvos liv före Ford med 340, 440, S40/V40 så såg det ganska dystert ut. Kan bara säga att sammarbetet med Fårrd gett ett enormt lyft för Volvos mellanklassavdelning.

Eller så kan man bara inse det faktum att så gott som alla bilmodeller har ett fåtal underleverantörer som levererar komponenter, så med vissas resonemang så är alla bilar samma bil och allt är bara skit! :)
Köp inte en bil, för du får bara en Lada hur du än gör!
av Patrik031
ford har byggt bilar i 106 år så något om bilar borde de väl kunna iallafall, vi lilleputtlandet sverige e inte alltid bäst på allt även om somliga vill tro det. Ärligt talat så är vi rätt kassa egentligen.

Tänker däremot aldrig byta bort min V50, absolut bästa bilen jag haft.
av erc
dymotag skrev:För 20000 vet jag inte vad jag hade köpt. Jag är nöjd med min bil , men jag hoppas Volvo blir uppköpt och att man satsar mer på det.
Det var ju också ett svar... Läste du ens frågan?

Kom igen nu, vad hade du köpt för för ny bil? I V50-prisklass såklart, dvs från knappt 200000 (1.8F) upp till dryga 300000 (T5 AWD).
av McDonald
alltså hur kan man vilja ha en V70? hade en sån för längse sen och den var bara skum. Krånglade hela tiden.... satt en knapp till vänster om fönsterhissen till något som jag fick byta fem gånger! Sen blev den alltid underkänd vid varje besiktning också... glapp i infästningen till mekaniken till upphängnigen av något som skall snurra runt. :cry:
Men.... helt smidig biljävel annars, byte bränslefilter en gång i veckan och då är det verkligen tacksamt att det ligger åtkomligt till :)

M

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]