NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hade en V50 1.8F som lånebil från Volvo igår. Säger bara att det är det tröttaste och tristaste jag har kört i en Volvo. Ta istället en 1.6D om du vill ha ekonomi och ändå lite mera knuff.
Ja det kan nog löna sig att jämföra lite. Du kan ju typ säga att den handlaren har gett mig detta priset kan du ge mig ett bättre eller någon extra utrustning för samma?

Sen det där med att gränsen för plus minus noll skulle gå vid 250k är jag lite tveksam till. Låter som lite lite förtjänst med 7400kr för en bil som kostar över 250 000kr. Men jag vet inte...
Eftersom du handlar privat så kan det stämma att han har svårt att ge mer än 6% rabatt. Runt 10% brukar man kunna få normalt på Volvo på ett vanligt ordinariepris vid tjänstebil men då är generalagenten med och betalar hälften. Vill du ha högre rabatter så måste du nog leta efter lagerbilar, demo- eller kampanjbilar.

Och, Ja, de får provision på finansieringen.
Jag tycker du ska fundera på att köpa en lätt begagnad bil i stället för en helt ny, av två skäl:

1) Lägre pris. Värdeminskningen är brantast första åren.
2) Nya Volvobilar är inte alltid helt "färdigbyggda" när de lämna fabriken. Första ägaren får nästan räkna med att lämna in bilen ett par gånger på verkstad för att fixa småfel. Du slipper sannolikt det om du köper en bil som är lätt begagnad.

Exempel: -09 2.0D Momentum med R-paket för 259', 700 mil

Om du kan tänka dig en 08:a så får du en manuell D5:a med 400 Nm (nypris >300):
-08 D5 Summum manuell för 220', 3000 mil

EDIT: Fel pris på D5:an, 209 -> 220.
Senast redigerad av 1 dali, redigerad totalt 0 gånger.
Jag var tidigare med i sunfleet bilpool. Där körde jag v50 1.8f och jag tyckte att den var riktigt bra, både pigg och tyst. Då körde jag med etanol i tanken, jag tror att det är skillnad jämfört med att köra med bensin i tanken. Runt 20% mer effekt har jag läst att det ska ge att köra med etanol jämfört med bensin.

Kör du mestadels ensam i bilen så tycker jag att den motorn räcker mer än väl. Brukar du däremot köra med flera personer i bilen eller med last/släp så kanske en starkare motor behövs.
Nackdelen med att köpa nästan nya bilar från märkeshandlare är att de i stort sett alltid är demobilar. Har man bott i närheten av en bilhandlare förstår man varför man inte ska köpa dessa :cry:
olindh skrev:Jag var tidigare med i sunfleet bilpool. Där körde jag v50 1.8f och jag tyckte att den var riktigt bra, både pigg och tyst. Då körde jag med etanol i tanken, jag tror att det är skillnad jämfört med att köra med bensin i tanken. Runt 20% mer effekt har jag läst att det ska ge att köra med etanol jämfört med bensin.

Kör du mestadels ensam i bilen så tycker jag att den motorn räcker mer än väl. Brukar du däremot köra med flera personer i bilen eller med last/släp så kanske en starkare motor behövs.
Enligt test i TV levererar 1.8F-motorn 138hk. Men att den skulle ge 20% mer effekt vid körning på just E85 har jag svårt att tro.

Lustigt att se att 1.8F-motorns egenskaper upplevs så olika bland förare. Vissa tycker det är det slöaste de kört medan vissa tycker den är pigg. Uppenbart att individuella uppfattningar skiljer sig åt.
andreas_lofgren skrev:Nackdelen med att köpa nästan nya bilar från märkeshandlare är att de i stort sett alltid är demobilar. Har man bott i närheten av en bilhandlare förstår man varför man inte ska köpa dessa :cry:
Det är lätt kollat på Transportstyrelsen, är det bara en ägare och det är bilhandlaren så har den gått som demo-/tjänstebil.

Tror dock inte att det är något större problem att köpa en 2.0D som gått som demo, tror inte de misshandlas så mycket. En T5-demo (eller annan prestandamodell) är nog mer utsatt för omild behandling.
Utanför Audihandlaren jag bodde så kom allt med skrikande hjul direkt utan någon som helst uppvärming. Spelade ingen roll om det var en Polo 1,2 eller Audi S6. Svensson blir rallyförare när det inte är hans egen bil dessvärre.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Hej, Inte alls svårt ( tycker jag ) att by[…]

Styrströms kortslutning

Blev lite stora men bra ljus 😂😂

Detektivarbete

Trodde det också, men den fjädern sitte[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986