NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#383457
Fick felmeddelandet "Antisladd serv. erfordras" för en och en halv vecka sedan. Bilen (C30) har gått 750 mil, köpt i juni 2007. Test visade felkod BCM0134 "Bromstryckgivare. Felaktigt offsetvärde" och BM0135 "Bromstryckgivare. Orimlig signal". Fick bytt hydraulaggregat idag. Volvo tog det på goodwill (Euro Policy).

Av foruminlägg verkar det vara flera som drabbats av ett undermåligt hydraulaggregat. Antisladdsystemet måste väl anses säkerhetskritiskt? Kanske dags för amerikanska trafiksäkerhetsverket att kräva ett återkallande (typ Toyota...)?
av Feedan
#384164
nilssonaskim skrev:Till Feedan

Du hade väl inte den felkoden som jag fick? Vet du vilka vagnar som omfattas av mjukvaruuppdateringen? Undrar om man får den uppgraderingen gjord vid nästa service?
Exakt vad felkoden bestod av vet jag inte. Men samma felmeddelande dök upp i färddatorn dock. Tvivlar starkt på att Volvo uppdaterar sådant i förebyggande syfte. :???:
av Tim
#569276
Feedan skrev:
nilssonaskim skrev:Till Feedan

Du hade väl inte den felkoden som jag fick? Vet du vilka vagnar som omfattas av mjukvaruuppdateringen? Undrar om man får den uppgraderingen gjord vid nästa service?
Exakt vad felkoden bestod av vet jag inte. Men samma felmeddelande dök upp i färddatorn dock. Tvivlar starkt på att Volvo uppdaterar sådant i förebyggande syfte. :???:
Om du servar bilen på volvo så uppdateras mjukvaran i alla styrenheter på varje service !
#570466
Tja!

Får samma felmeddelande på min V 50, dessutom står det "Nedsatt motorfunktion". Sartar man om bilen är problemet borta.

Undrar om det är en Microsoft-dator i bilen ;)

Mvh // AJ
#570471
Jag får detta meddelande ungefär en gång per år i samband med -15, -20 grader och bränslevärmare som varit på. Skulle tro att det i det fallet har att göra med låg spänning från batteriet.
#740640
Jag fick exakt det här felet. Det visade sig bero på att en krans som sitter på insidan av hjulet hade spruckit. Jag antar att det sitter någon slags givare som läser av hur kransen snurrar. Jag lät en bilverkstad som är specialiserade på bilelektronik felsöka problemet. De kopplade in en dosa i bilen via en kontakt nere till vänster under ratten och kunde därigenom på en persondator se mer exakt vad som orsakade felmeddelandet på bilens instrumentbräda om "ABS/Anti-sladd service erfodras". På persondatorn stod det något i stil med "ABS-givare höger fram rimlighet", vilket skulle tolkas som att värdena från den ABS-givaren var orimliga. På verkstaden skruvade de av hjulet och tittade på den där speciella kransen och kunde då konstatera att den var sprucken. De satte dit en ny och efter det var problemet löst. Det kostade bara 1554 kronor, vilket var betydligt mindre än vad jag befarat. Bilden nedan visar kransen eller ABS-ringen som det också kallas.

Bild
av hanss
#740709
Fick byta den där kuggkransen efter 4000mil... Är inte överdrivet imponerad över kvaliteten på volvon...

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]