NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Stack Bundles skrev:
t504 skrev:Har en t5 -04 med 18 tum och bilen drar stadigt 0,82 - 0,84 liter per mil
med ac en igång och jag är väldigt nöjd med det
Hur kör du? lätt med högerfoten och lite stadskörning? hur kom du fram till dom siffrorna? för det är ju till och med lägre än vad volvo anger, stämmer det så blir det dagens bästa nyeheter :D
Den går på tomgång parkerad på garageinfarten :lol: /skämt åsido jagtror att jag kör rätt så normalt blir ju lite omkörningar då och då som bilen inbjuder till :D
t504 skrev:
Stack Bundles skrev:
t504 skrev:Har en t5 -04 med 18 tum och bilen drar stadigt 0,82 - 0,84 liter per mil
med ac en igång och jag är väldigt nöjd med det
Hur kör du? lätt med högerfoten och lite stadskörning? hur kom du fram till dom siffrorna? för det är ju till och med lägre än vad volvo anger, stämmer det så blir det dagens bästa nyeheter :D
Den går på tomgång parkerad på garageinfarten :lol: /skämt åsido jagtror att jag kör rätt så normalt blir ju lite omkörningar då och då som bilen inbjuder till :D

hur mycket av din körning sker i stadstrafik? låter som att det är mycket landsvägskörningar för din del.
Jag kommer köra mycket stadskörning men trafiken här är inte som stockholm så jag tror att jag kan komma ner till 1.02 med T5 om jag kör som man ska.

Jag måste kolla upp om etanol ger mer Hk i 1.8F jag har hört olika saker beroende vem jag har frågat
men vet någon om man kan trimma en 1.8F? om man kan göra det så tror jag att jag väljer en 1.8F
Eftersom 1,8F är en sugmotor finns väldigt lite utrymme för någon trimning. 1,8F ger dock i test (som nämnt ovan) ofta lite högre effekt än 125 hk, det brukar handla om ~135 hk ungefär.

Att du överväger att köpa en 1,8F gör att jag tror att du inte kommer att uppskatta T5 motorn. Förstå mig rätt nu. Att köpa den starkaste motorn i serien och främst oroa sig över förbrukningen blir liksom fel. Jag tror att 1,8F kommer att fungera helt ok för dig om det främst är vardagskörning vi pratar om. De flesta som köper T5 brukar göra det enbart för prestandan och skulle inte ens titta åt en 1,8F men jag får känslan att du inte tillhör den skaran.

Har själv kört 1,8F ett flertal gånger i både S40 och V50 och visst fungerar det. Det är en vardagsmotor som får dig till ditt mål och därtill ganska billigt. På nersidan finns att motorn har ett "fult" motorljud och är alldeles för slö för att vara rolig att köra.
andreas_lofgren skrev:Eftersom 1,8F är en sugmotor finns väldigt lite utrymme för någon trimning. 1,8F ger dock i test (som nämnt ovan) ofta lite högre effekt än 125 hk, det brukar handla om ~135 hk ungefär.

Att du överväger att köpa en 1,8F gör att jag tror att du inte kommer att uppskatta T5 motorn. Förstå mig rätt nu. Att köpa den starkaste motorn i serien och främst oroa sig över förbrukningen blir liksom fel. Jag tror att 1,8F kommer att fungera helt ok för dig om det främst är vardagskörning vi pratar om. De flesta som köper T5 brukar göra det enbart för prestandan och skulle inte ens titta åt en 1,8F men jag får känslan att du inte tillhör den skaran.

Har själv kört 1,8F ett flertal gånger i både S40 och V50 och visst fungerar det. Det är en vardagsmotor som får dig till ditt mål och därtill ganska billigt. På nersidan finns att motorn har ett "fult" motorljud och är alldeles för slö för att vara rolig att köra.
Håller med om att det inte är bra att sikta sig in på den starkaste motorn i serien och samtidigt vara orolig över bensinförbrukningen. Antar att det är dåliga erfarenheter med stora motorer som får mig att bli orolig.
Förra året när jag fick mitt körkort så körde jag runt med familjens Chrysler Grande Voyager 3,3L automat som drog 1,7 i stadskörning och vill helst inte återuppleva den tiden nu kör jag med en -90 Ford Sierra 2.0 hehe så jag har blivit lite mer försiktig.
När jag såg att T5:an har en 2.5L motor så blev jag lite orolig men känns som att det är bättre att köpa en sportig bil nu när man är 21. Jag har räknat ut att T5 är 545 kr dyrare varje månad. Och eftersom jag har ett (kanske två tills nästa vecka :) ) extra jobb och pluggar i universitetet och bor hemma så tror jag att jag lätt kan fixa det, är ju bara att jobba 5h extra varje månad för att få en mycket bättre bil.
Hur mycket kommer du köra per år egentligen? Är det mest nöjeskörning? Kör du lite och mest för nöjes skull tycker jag definitivt att du ska köpa en T5. Man lever bara en gång.

1,8F köper man som tjänstebil i Stockholm eftersom det blir så mycket billigare då. Som privatperson och om man kör lite så ser jag ingen poäng med den bilen. Sopparäkningen är ändå så mycket mindre än värdeminskningen.
andreas_lofgren skrev:Hur mycket kommer du köra per år egentligen? Är det mest nöjeskörning? Kör du lite och mest för nöjes skull tycker jag definitivt att du ska köpa en T5. Man lever bara en gång.

1,8F köper man som tjänstebil i Stockholm eftersom det blir så mycket billigare då. Som privatperson och om man kör lite så ser jag ingen poäng med den bilen. Sopparäkningen är ändå så mycket mindre än värdeminskningen.
Jag vet inte hur mycket jag kör per år eftersom jag bara har haft mitt körkort i ca 13månader och har aldrig tänkt på hur många mil jag kör men jag tänkte så här...

jag lägger ut allt mellan 700-900kr i bensin varje månad och räknar med att min bil dricker 1L/mil så jag delar 900 med bensin priset och får fram hur många mil jag kör och tar resultatet gånger 12 så får jag en bra överblick på hur långt jag kör varje år.

900/13,5= 67*12=800mil

jag kör då typ 800mil varje år och vi lägger till 100mil till för att vara säkra så det blir typ 900mil varje år. Mycket mindre än vad jag räknade med jag har inbillat mig att jag kör 1500mil varje år och räknat med det när jag gjorde mina uträkningar. Är 800-900mil mycket? kännes lite..
min nuvarande bil är så dålig att jag inte kan säga att jag kör för nöjetskull jag använder bara den för att ta mig från punkt A till B. Men som sakt det är ju mer bilens fel än vad jag gillar. Tror jag skulle verkligen gilla T5:an och nöjd med 1,8F
Ska försöka svar med både hjärta och hjärna (kan ju va' lite svårt att få ihop).

Kör själv en V50 1,8F rent motortekniskt så har jag inte stött på några sk "etanolproblem" bilen går fint både sommar och vinter och bensin hittar bara ner i min tank om jag absolut inte kan finna en etanolpump (vilket man ofta kan idag).
Förbukningen ligger på litern jämnt vid blandadkörning, visst kan man uppleva motorn som lite klen ibland men man vänjer sig och hittar ganska snart ett körsätt som gör att man kan utnyttja den kraft som finns.
På minussidan är att motorn blir i surrigaste laget på långkörning (över 110 kan va' en plåga).
Naturligtvis har man mer kul i en T5:a, men vad är syftet med din bil?
Är man inte ute efter att "tok köra" dagligdags klarar man sig fint med FF:en, no problems.
Rent ekonomiskt så beror det ju på hur mycket du kör, men generellt tror (obs tror) jag att du får en lägre kostnad om du väljer FF:en.
Sen har vi ju miljöaspekten, vad säga? Ingen är säker åsikterna går isär, personligen tror jag ju att vi har ett stort klimathot hängande över oss och att vi måste förändra vårt beteende. Att oljan skulle göra en strålande comeback ser jag som totalt uteslutet, priserna kan gå ner något öre men påsikt så kommer man vilja fasa ut olja som drivmedel.
Trots att min övertygelse är att oljan ska bort så kommer jag själv välja en diesel när jag byter bil, en liten diesel skall tilläggas. Låg förbrukning och längre serviceintervall samt en bättre ljudkomfort vid långkörning är de argument som fått mig att med viss sorg i hjärtat välja bort etanolen.
Följer med spänning miljöbilsutvecklingen och är stensäker på att jag näst, nästa gång återgår till ett miljöalternativ, gärna en el/biodiesel kombination.

avslutningsvis välj motor utifrån vad du har för behov och vad du värdesätter, både FF:en och T5:an har sina brister och fördelar.
Men snälla köp inte bullsh :evil: om att vi inte har ett klimathot helt okritiskt.

Good luck
Håller med andreas_lofgren i allt i denna tråd och då speciellt
Kod: Markera allt
Man lever bara en gång.
och frippe87 ang
Kod: Markera allt
Men nu har jag haft den inne hos autotech, ett multifuel/flexifuel steg, 270 hk drar ca 1.1 blandad på etanol. Det tycker jag skulle vara ett bra alternativ annars? Det blir både billigt och roligt att köra!
Jag har med fru+2st barn och full packning (jaja...fullt i en C30 är......fullt :D ) och ömsom laglig fart och +200km/h till öland ca 40 mil, haft ett snitt på 0,86L/mil (kollat färddator och nypåfyllning kontra färdsträcka...perfa!). Ska tillägga att jag kör enbart på 98 oktan, då jag märkt att min maskin vill ha 0,92/mil blandat med 95 oktan (Oj mera räkneexempel :wink: , om jag kört på 95 oktan 40 mil: 13,14x40x0,92=483,55kr. På 98 oktan: 13,44x40x0,86=462,33kr.....tusan,nästan en hel snusdosa i förtjänst bara på en resa!! Dessutom har väl alla som lusläst "bruksanvisningen" upptäkt att det står några rader om att få högsta effekt och lägsta bränsleåtgång ska tanka 98 oktan....eller?

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]