- ons 06 aug 2008, 09:04
Fast sen får vi inte glömma att Teknikens värd uppmätte en v50 1.8F till 138hk på E85 så visst ger det lite mer drag :)
Moderator: Moderatorer
Stack Bundles skrev:Den går på tomgång parkerad på garageinfarten :lol: /skämt åsido jagtror att jag kör rätt så normalt blir ju lite omkörningar då och då som bilen inbjuder till :Dt504 skrev:Har en t5 -04 med 18 tum och bilen drar stadigt 0,82 - 0,84 liter per milHur kör du? lätt med högerfoten och lite stadskörning? hur kom du fram till dom siffrorna? för det är ju till och med lägre än vad volvo anger, stämmer det så blir det dagens bästa nyeheter :D
med ac en igång och jag är väldigt nöjd med det
t504 skrev:Stack Bundles skrev:Den går på tomgång parkerad på garageinfarten :lol: /skämt åsido jagtror att jag kör rätt så normalt blir ju lite omkörningar då och då som bilen inbjuder till :Dt504 skrev:Har en t5 -04 med 18 tum och bilen drar stadigt 0,82 - 0,84 liter per milHur kör du? lätt med högerfoten och lite stadskörning? hur kom du fram till dom siffrorna? för det är ju till och med lägre än vad volvo anger, stämmer det så blir det dagens bästa nyeheter :D
med ac en igång och jag är väldigt nöjd med det
andreas_lofgren skrev:Eftersom 1,8F är en sugmotor finns väldigt lite utrymme för någon trimning. 1,8F ger dock i test (som nämnt ovan) ofta lite högre effekt än 125 hk, det brukar handla om ~135 hk ungefär.Håller med om att det inte är bra att sikta sig in på den starkaste motorn i serien och samtidigt vara orolig över bensinförbrukningen. Antar att det är dåliga erfarenheter med stora motorer som får mig att bli orolig.
Att du överväger att köpa en 1,8F gör att jag tror att du inte kommer att uppskatta T5 motorn. Förstå mig rätt nu. Att köpa den starkaste motorn i serien och främst oroa sig över förbrukningen blir liksom fel. Jag tror att 1,8F kommer att fungera helt ok för dig om det främst är vardagskörning vi pratar om. De flesta som köper T5 brukar göra det enbart för prestandan och skulle inte ens titta åt en 1,8F men jag får känslan att du inte tillhör den skaran.
Har själv kört 1,8F ett flertal gånger i både S40 och V50 och visst fungerar det. Det är en vardagsmotor som får dig till ditt mål och därtill ganska billigt. På nersidan finns att motorn har ett "fult" motorljud och är alldeles för slö för att vara rolig att köra.
andreas_lofgren skrev:Hur mycket kommer du köra per år egentligen? Är det mest nöjeskörning? Kör du lite och mest för nöjes skull tycker jag definitivt att du ska köpa en T5. Man lever bara en gång.Jag vet inte hur mycket jag kör per år eftersom jag bara har haft mitt körkort i ca 13månader och har aldrig tänkt på hur många mil jag kör men jag tänkte så här...
1,8F köper man som tjänstebil i Stockholm eftersom det blir så mycket billigare då. Som privatperson och om man kör lite så ser jag ingen poäng med den bilen. Sopparäkningen är ändå så mycket mindre än värdeminskningen.
Man lever bara en gång.
Men nu har jag haft den inne hos autotech, ett multifuel/flexifuel steg, 270 hk drar ca 1.1 blandad på etanol. Det tycker jag skulle vara ett bra alternativ annars? Det blir både billigt och roligt att köra!
Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]
Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]