NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Phyxius
3500 mil är i alla fall 1000 gånger fler mil än jag hann med min ruta innan den sprack :wink:
av air
Om man talar om bilar tillverkade i Europa så finns det två bilglastillverkare som har fullkomlig dominans på marknaden, det är Pilington och Saint-Gobain (grundat 1665!) och dessa två är närmast att betrakta som partners snarare än konkurrenter. De bygger till exempel fabriker ihop. Och ja, glasen är mycket mjukare och repkänsligare nu än de var förr, tillverkarna själva menar att det är av säkerhetsskäl. Detta är delvis anledningen till att rutorna på bilar som ska levereras till kund får inte skrapas, de ska tina av sig själva. Vad detta innebär i koldioxidutsläpp kan ni ju lista ut själva om det står något hundratal bilar på leveransplan på tomgång samtidigt under vinterhalvåret...
av wennsrog
Nu är rutan på min V50 (-07 2000 mil) snart klart med sin spricka längs hela nederkanten. Den har expanderat gradvis under ett år men tempskilladerna nu med tex. bränslevärmaren på har accelererat processen.
Den är utrustad med regnsensor (som funkar mycket sämre än på Audi) , innebär det att byte av ruta blir krångligare ?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
wennsrog skrev:Den är utrustad med regnsensor (som funkar mycket sämre än på Audi) , innebär det att byte av ruta blir krångligare ?
Det blir dyrare..
av jumu01
Det skulle vara LAG på att bilar skulle vara utrustade med stänkskydd, då skulle risken med stenskott kunna elimineras till det lägre!!

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]