NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mugge
jhedin - "bilden kan inte hittas"

För övrigt antar jag utmaningen! På väg mellan Uppsala och Göteborg i höstas hade jag "1150 km kvar till tom tank" och då hade jag hunnit köra 16 mil efter tankning. Lovar att vara beredd med kameran nästa gång.

Efter ett drygt år och 2100 mil hade jag ett beräknat snitt på 0,55 l/mil och då är bränslevärmarens förbrukning inkluderad.
av jumu01
jhedin skrev:Här kommer en bild, klicka på länken

http://www.garaget.org/?car=72783&image=723848

Snittförbrukningen ligger på 0.55-0.6 för mig med en lite justering (EcoTuning).
Det är ju en väldigt bra förbrukning som du har jhedin med tanke på att du kör en D5:a!!!

Ligger du bara och "gubbkör" typ max 70 km/h även vid 110 eller är det från någon långkörning mellan två tankningar (en tanke: varför köper man en D5 om förbrukningen är viktig) ????

Kan du precisera närmare vad Eco Turning är? Vad för ingrepp på bilen? Är det en trimbox typ BSR eller KCR???
Gör denna Eco Turning att Volvos motorgarantin förfaller?

Mugge visst är det lätt att anta utmaningen med en motorsvagare bil mot en D5, men med den effekt D5 har så ligger du hästlänger efter både i förbrukning o prestanda. Skillnaden på 0.05 l/mil med 1.6D mot D5 med Eco Turning är ju mycket ringa!!! :|

Vidare så bör han ha i åtanke att 1.6 D har 52 l tank mot D5 60 l tank till din fördel mugge samt att mellanskillnaden på inköpspriset så får man mycket diesel för 40000 kr!!

Men är man ute efter prestanda så är ju D 5 outstandning gälladen Volvos dieselalternativ!!
av spyan
jag kan inte låta bli...........
har en c30 1,6d å ligger på 0,50 när jag snålkör=håller fart gränserna :cry:normal körning ca0,52-0,55
nu har jag satt i en box från dieselkraft trodde inte att det skulle göra så mycket ,men jag blev faktikt förvånad ?:-/
nu kan jag ligga på 0,45 utan några problem om jag anstänger mig = snålkör extremt så kan jag hålla den på 0,37-0,40 ,förbukningen är när jag kör motor och lansväg,och jag snackar medel förbukning !
och de roligaste är att bilen går riktit bra.förr 109hk och nu 136hk men det känns som mer pgr att vridet har ökar kraftigt !!
Användarvisningsbild
av jhedin
Jag har en dieselbox från http://www.dte.se/. Den minskade förbrukningen direkt med ca. 1dl/mil. Kostade 1.500kr. 10 minuters montering.

Jag snålkör inte men har mycket långkörningar.
av mattdahl
Så här såg förbrukningen ut för mig under förra veckan.

Det är en 08:a V50 D5 automat som jag har.

Detta är när bilen gått 109 mil. Förutom de 20 liter som var i bilen när jag hämtade ut bilen har jag kört upp ytterligare en tank och detta var mätarställningen när jag tankade den full på nytt.

Mätaren var nollställd för 14 mil sedan. Dessa 14 mil har varit landsvägskörning med 50, 70 och 90 i hastighet som jag hållit ungefär +10 på.
Bild
Bild

Vid andra kontrollen under samma resa. 39 mil sedan nollställningen. Landsvägs och motorvägskörning med 70 90 och 110 som jag hållit ungefär +10 på.
Bild
Bild

Totalt var det en resa på cirka 43 mil och jag måste säga att jag är väldigt nöjd med denna förbrukningen. Det blir mest långkörningar för mig och under en vecka gör jag cirka 100 till 150 mil.
av spyan
jhedin skrev:Jag har en dieselbox från http://www.dte.se/. Den minskade förbrukningen direkt med ca. 1dl/mil. Kostade 1.500kr. 10 minuters montering.

Jag snålkör inte men har mycket långkörningar.

den va ju billig ! men den jag köpte hadde 4 olika program och inom varje prg har jag 7 effecktlägen,den är digital och tuv godkänd troj jag ? motsvarande box på http://www.dte.se ligger på ca 5700 kr min kosta 4800kr.

men kolla här!!! ,hitta denna lilla manick på blocket http://www.pro-r.se/ 2200 spänn och den skall sänka bränsle förbrukningen med 4-22% ,men det kanske bara gäller gammla sura dieslar? skickade ett mail och fågade om den skulle funka på c30 1,6d ,och frågade om han viste om volvo har förvärmning på sina nya bilar ,men han viste inte.
så jag undrar om någon här på forumet vet vilken temperatur bränslet har när det kommer fram till spridar pumpen ? eller bara om volvo andvänder sig av förvärmning av bränslet ?
av spyan
mattdahl skrev:Så här såg förbrukningen ut för mig under förra veckan.

Det är en 08:a V50 D5 automat som jag har.

Detta är när bilen gått 109 mil. Förutom de 20 liter som var i bilen när jag hämtade ut bilen har jag kört upp ytterligare en tank och detta var mätarställningen när jag tankade den full på nytt.

Mätaren var nollställd för 14 mil sedan. Dessa 14 mil har varit landsvägskörning med 50, 70 och 90 i hastighet som jag hållit ungefär +10 på.

Vid andra kontrollen under samma resa. 39 mil sedan nollställningen. Landsvägs och motorvägskörning med 70 90 och 110 som jag hållit ungefär +10 på.
]

Totalt var det en resa på cirka 43 mil och jag måste säga att jag är väldigt nöjd med denna förbrukningen. Det blir mest långkörningar för mig och under en vecka gör jag cirka 100 till 150 mil.

så förs nu att din bil bara hadde gått 109 mil ,förbrukningen minskar lite till när att slitit tillsig såsom,växellåda motor,lager mm...... och nu när det är vinter då drar ju bilarna mer när det är kallt ut också.vet ej om odubbade vinter däck spelar någon roll? vinter däcken är ju smalare äm somardäcken så det går nog jämt ut?
Användarvisningsbild
av poseidon
Min ligger nu på 0.60 l/mil vid 75% motorväg i 120 km/h resten 50-70 km/h. Den drar alltså typ 0.03-5 mindre på vintern. Beror antagligen på sommarens lågprofildäck. Jag är nöjd. Aldrig mer bensin :!:
av jumu01
"En tanke"

När jag själv använder bilen så har jag nu en snittförbrukning på mellan 0.6-0.62/mil. Men nu är det så att jag är inte enväldig användare av bilen, då min sambo kör den också och jag vet inte hur hon lyckas höja snittförbrukningen till 0.68-0.69/mil. Tydligen måste hon köra som en "biltjuv". Är det någon annan här på forumet som upplevt samma sak som jag?

Inte för att jag har någon kvinnoförakt men dom verkar duktiga på att öka bränsleförbrukningen i alla fall!!! :???:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]