NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mojja
För er som ska byta kan jag rekomendera att satsa på en fasII alltså my08a och framåt. Bilen känns mycket solidare och bättre ihoppbyggd,Inget skrammel inga knak allting känns förfinat och mer genomarbetat. Det är iallafall känslan jag har fått då jag bytte från my07 till my08a.

Hoppas bara att denna upplevelse håller i sig och att jag inte får äta upp mina ord.
Kan säga att min my07 var på bärgaren 5ggr och att den far in o ut på garantirep ca 20-25ggr.

M.v.h mojja
Användarvisningsbild
av vickan
min tuta la av igår ?:-/ så nu måste jag boka en tid för att lämna in den jag med. lite segt faktiskt.. det helskumma är att själva tutan funkar, testade dra på överfallslarmet och då tjöt det som f*n, men trycker man på ratten så hörs inget... konstigt..
Användarvisningsbild
av Orfeous
min har vart på bärgaren 1gång iaf.. och det kanske blir fler gånger om jag inte får igång den :)
ja, en 08a hade ju inte vart dumt. fast jag undrar vad det blir för kostnader om jag byter in min?
jag kör ju långt till o från jobbet så jag tror de lönar sig med diesel. Den C30 2.0D jag körde var väldigt kul att köra.
Men jag vill hellre ha en S40N D5a eller 2.0D är ju bra vridmoment i dom.. som man dessutom kan chippa litegrann för att ytterligare sänka bränslekostnaderna med någon procent.
av mojja
ska du ha en d5 my07 och neråt så får du stå ut med automat låda då det var det enda valet till dessa.
Ska du ha en 2.0d får du stå ut med en manuell låda antingen 5 växla eller 6växlad beroende på vilken årsmodell du köper.

Men jag tror inte kvaliteten bland motoralternativen är skiftande utan generellt sett den samma. Jag hade en my07 2.0d med bsr programmvara och ja den gick riktigt mysigt o pinade iväg riktigt bra när den funkade. Men det var ett riktigt måndagsexemplar och allt tänkbart gick sönder på den.

//mojja
Användarvisningsbild
av Orfeous
En V50 Diesel hade ju inte vart fel heller men jag har ju inte riktigt behovet av en kombi just nu men.. det kanske kommer?
skulle vilja ha en blå V50 eller en röd. Vill dock inte veta priset och vad jag måste lägga emellan med min bil.
Känns som att jag vill ha lite mer krut under huven eftersom det är ju nästan omöjligt att köra om bilar nu med min bil som jag har. Jag får växla ner på 3an för att accelerera om.. måste ha en sträcka på typ 500meter :) ingenting händer när man trycker ner pedalen. Då jag hade C30n.. jäklar.. kunde köra om massor av bilar på typ 50meter :D den stack iväg.
av jumu01
mojja skrev:För er som ska byta kan jag rekomendera att satsa på en fasII alltså my08a och framåt. Bilen känns mycket solidare och bättre ihoppbyggd,Inget skrammel inga knak allting känns förfinat och mer genomarbetat. Det är iallafall känslan jag har fått då jag bytte från my07 till my08a.

Hoppas bara att denna upplevelse håller i sig och att jag inte får äta upp mina ord.
Kan säga att min my07 var på bärgaren 5ggr och att den far in o ut på garantirep ca 20-25ggr.

M.v.h mojja
Tufft att ånyo satsa på en Volvo med tanke på alla problem som du haft. :o
Orfeous skrev:En V50 Diesel hade ju inte vart fel heller men jag har ju inte riktigt behovet av en kombi just nu men.. det kanske kommer?
skulle vilja ha en blå V50 eller en röd. Vill dock inte veta priset och vad jag måste lägga emellan med min bil.
Känns som att jag vill ha lite mer krut under huven eftersom det är ju nästan omöjligt att köra om bilar nu med min bil som jag har. Jag får växla ner på 3an för att accelerera om.. måste ha en sträcka på typ 500meter :) ingenting händer när man trycker ner pedalen. Då jag hade C30n.. jäklar.. kunde köra om massor av bilar på typ 50meter :D den stack iväg.
Varför inte en C30 diesel?? Ungefär 16000 krs prisskillnad mot en S40 (2.0D) :wink:
Användarvisningsbild
av vickan
måste bara skriva av mig.. nu la bagageluckan av också.. så ingen tuta och ingen möjlighet att öppna bagageluckan.. det du ??:-/ :shock: blir snart galen
av mojja
jumu01 skrev:
mojja skrev:För er som ska byta kan jag rekomendera att satsa på en fasII alltså my08a och framåt. Bilen känns mycket solidare och bättre ihoppbyggd,Inget skrammel inga knak allting känns förfinat och mer genomarbetat. Det är iallafall känslan jag har fått då jag bytte från my07 till my08a.

M.v.h mojja
Tufft att ånyo satsa på en Volvo med tanke på alla problem som du haft. :o
Orfeous skrev:En V50 Diesel hade ju inte vart fel heller men jag har ju inte riktigt behovet av en kombi just nu men.. det kanske kommer?
Varför inte en C30 diesel?? Ungefär 16000 krs prisskillnad mot en S40 (2.0D) :wink:
Jo det e klart det var tufft men under tiden min var på garantirep så hade jag oftast en lånebil som var en v50 elller s40n och dessa bilar som jag fick låna var det ju inga problem med. Körde säkert lånebil 1000mil sammanlagt under tiden juli 2007-dec 2007, Både säljaren och verkmästaren på volvo var helt med på noterna att detta var ett riktigt måndagsexemplar.

Jag kan ju tala om att jag fick kraftiga rabbater på mitt nyköp annars så hade jag ju knallat in hos någon annat märke o köpt min nya bll.

M.v.h mojja
Användarvisningsbild
av Orfeous
Hej, pappa har hjälpt mig att kolla på mysteriet med spolarvätskan.. tydligen visar det sig att det sprutar under behållaren då man använder spolarvätskan och bildar en pöl under bilen.. men inte då man inte använder den som sagt. Så om det är nåt läckage i spolarvätskepumpen? i tanken? eller i någon slang??? kan man komma åt att känna eller titta om man hissar upp bilen?
Eller måste man bort med innerskärm?
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Det där med tutan känner jag igen.. Fick min utbytt på garantin. Testade aldrig om den funkade, men när jag tröck på ratten så hördes bara ett klick från reläet.

När man läser om alla dessa problem så drömmer man sig tillbaks till 240-tiden då allt man behövde var en handfull verktyg för att fixa bilen, däribland en lagom tung hammare. :)
Men å andra sidan hade ju aldrig 240'n nån värst komfort heller. Lyfta ur spolarvätske behållaren på en ny bil är ju inte så bara. Inget man vill göra i ett kallgarage mitt i vintern...och det är just vintertid sånt strular när rör och pumpar fryser och spricker. Sen blir plaströren hårda som stålpinnar också.

Det är väl sånt här man får leva med om man vill ha en modern bil idag.

Enligt Volvo. JPEG_20250513_132812_469117432877749[…]

GAS Kondensator 1F

Jag besvarar absolut INTE Pm över sidan. He[…]

Denver Cau 415 Flexibel

Denver Cau 415 Flexibel bilstereo med MP3/WMA-up[…]

Mitt nya batteri blev helt urladdat på mindr[…]