NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Orfeous
jag tycker att de är slutdiskuterat nu :)
Användarvisningsbild
av jhedin
Jag tycker att detta är en mycket bra funktion. Förra veckan sprang två älgar ut framför mig och jag panikbromsar. Bromsljuden blinkar om ABSen går in eller om 0,7G inträffat och varningsblinkers startar om du fortsätter bromsa under 10 km/timme. Blinkersen slutar om du gasar igen.

Jag tror detta skyddar från många påkörningar. Dessutom startar varningsblinkersen om krockkudden löser ut. Jag har inte provat detta ännu men dessa funktioner är fantasktikt bra.

Det är dessutom lagligt nu och därför har volvo infört detta.

Det som däremot irriterar är alla som kör med dimljus med halvljuset fast det är olagligt. Dessa bländar endast och gör ju ingen nytta med halvljuset. Att det går att använda dessa tillsammans beror ju på att det är lagligt i andra länder i europa.

Om du är en som har dimljuset på med halvljuset får du gärna kommetera detta. Jag tycker alla bilar bländar som gör så.

Varför kör ni med detta? Är det för att det är snyggt eller för att ni ser bättre?
Användarvisningsbild
av Brainy
jhedin skrev:Om du är en som har dimljuset på med halvljuset får du gärna kommetera detta. Jag tycker alla bilar bländar som gör så.

Varför kör ni med detta? Är det för att det är snyggt eller för att ni ser bättre?
Vid taskig sikt (läs ett fåtal ggr per år) så brukar jag slå på dimljusen för att bredda ljuskäglan närmare bilen, men jag vill ju inte samtigt mista sikten lite längre bort och behåller därför även halvljusen på.
Skulle jag bli stoppad så skulle jag betala böterna, det är min säkerhet värd :)

De som kör med det bara för att det är "snyggt" har jag dock inte allt för mycket för.

mvh
anders
av Scramble
Brainded skrev:
jhedin skrev:Om du är en som har dimljuset på med halvljuset får du gärna kommetera detta. Jag tycker alla bilar bländar som gör så.

Vid taskig sikt (läs ett fåtal ggr per år) så brukar jag slå på dimljusen för att bredda ljuskäglan närmare bilen, men jag vill ju inte samtigt mista sikten lite längre bort och behåller därför även halvljusen på.
Skulle jag bli stoppad så skulle jag betala böterna, det är min säkerhet värd :)

De som kör med det bara för att det är "snyggt" har jag dock inte allt för mycket för.

mvh
anders
Det finns dock en ännu värre kombination som verkar helt galet att köra i mörker med.

Varselljus + dimljus, en på jobbet kallade det för "kebabtrim" :lol:

Bild
Användarvisningsbild
av rojpan
om du avaktiverar den funktionen så kommer bilen inte gå igenom vv besikning dom kollar den funktionen ooch om den inte funkar så får en bil som är reggad med den funktionen en 2a
Användarvisningsbild
av Degnell
Scramble skrev:
Brainded skrev:

mvh
anders
Det finns dock en ännu värre kombination som verkar helt galet att köra i mörker med.

Varselljus + dimljus, en på jobbet kallade det för "kebabtrim" :lol:
Nu är ju iofs denna kombination oxå olaglig att köra med i mörkret. Fordonet får endast framföras med denna belysningskombination på dagen, och då kan jag tycka att det ser rätt bra ut på vissa bilar. Dock kräver det ju lite av bilen i övrigt. Helt orginal 316 med 14" fälgar.. ja, då kanske vi snackar kebabstyling. Är det däremot en fint stylad bil så kan det se rätt fränt ut, och blendar gör det inte heller!
av Peter Karlsson
robbancarlsson skrev:Håller med om att det är en bra grej.
Jag förstår inte varför man vill ta bort säkerhetsdetaljer... Blinkande bromsljus är ju knappast något som påverkar körupplevelsen... Det är ju till och med omöjligt att märka det när man sitter i bilen.. :lol:

Som vanligt så måste ju bara jag den stora http://www.whipflash.se fantasten flika in och hålla med i frågan. Killen vill stänga av en grymt bra funktion som jag bygger in i bilar med WF II-C :roll:

Låt bli den och var glad att du slipper bli påkörd eller få din bil kvaddad !!!

MVH Ifrån en alltid lika smörig Peter

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]

ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]