NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
Kostas skrev:För det andra: VARFÖR har folk OCH försäljare såna problem med uttal och skrift av ordet XENONljus? Det uttalas (KSENON). I inlägget ovan står det XEON. Andra säger EKSENON, KSEON, ZENON, VAD är det som är så svårt? :evil:
Skulle tro att många inte lärt sig kemi och periodiskasystemet och då heller inte lärt sig att gasen heter Xenon och inget annat :)
av tofo
Jag träffade tydligen många ömma tår hos dali, verkar som hela foten kom i kläm:-)

Utan den som vill kan alltid betala 5000:- om han tror att han får ett bättre ljud i bilen och känner sig nöjdare. Trons övertygelse skall man inte underskatta. Jag tror däremot att knappast någon skulle höra skillnaden på de olika ljudanläggningarna vid en blindtest i 90km/h. Jag redovisar givetvis bara min personliga åsikt och erfarenhet. Jag skulle hellre använda 5000 kr till andra biltillbehör än billjud eller ljudanläggningen i vardagsrummet för att få bästa möjliga utbyte av mina 5000:-.
av dali
Än en gång, det är bara åsikter du sprider, inte fakta. Lär dig skillnaden. Har du öht provlyssnat High Performance, eller behöver du inte för du "vet" redan?

Du får tycka vad du vill, men basunera inte ut subjektiva åsikter som om det vore den enda sanningen. Jag har min egen åsikt om vad man ska lägga pengarna på och kan väl konstatera att pedaler i aluminium hamnar extremt långt ner på listan jämför med uppgradering till High Performance.

Om man uppgraderar till HP så får man detta:

- CD-spelare som kan spela MP3/WMA.
- Fler högtalare (8 i st f 4, separata diskanter).
- Bättre förstärkare (4x40 i st f 4x20, dvs ingen volymorgie).
- Möjlighet att ansluta en integrerad 6 CD-växlare som kan spela MP3/WMA. Kan ej monteras om man bara har Performance.
- Möjlighet att ansluta subwoofer under lastgolvet. Kan ej monteras om man bara har Performance.

Om man köper aluminiumpedaler får man ... två metallbitar. Wow. Skillnaden i 90 km/h är säkert värd pengarna. :roll:
av Shaapa
Lugnt och fint nu mina herrar innan ni spräcker ett blodkärl på ett olämpligt ställe! :wink:

Angående stereobestyckning vore det förbaskat intressant att just göra en någorlunda halvseriös provlyssning och jämföra just Performance, High Performance och om möjligt även Premiumstereon.

Kan man ha en sån tur att man kan hitta just sådan spridning på bilar i volvohandlarens utställningshall och ta med sig sina refens-CD's och gå mellan bilarna och få lyssna? Eller finns det fler på forumet som bor i Eskilstunatrakten som är villiga att ställa upp så man kan bidra med lite mer än subjektiva åsikter utan ordentlig faktagrund? (I det senare fallet skulle ju även ett test i 90km/h kunna utföras...)
Användarvisningsbild
av Appel
Jag har lyssnat på alla 3 stereoanläggningar (lånade bilar, hyrbilar, bekantas bilar samt egna bilar) i alla tillåtna svenska farter och kan säga att om man inte hör skillnad på dom 3 nivåerna så är man antingen: döv, använder hörselkåpor, kör fort med alla sidorutor nedhissade.

Nu kanske jag kanske överdriver lite, men helt klart hörbar skillnad, både att det låter bättre men naturligtvis att man kan spela med högre volym och att det fortfarande låter bra (i mina öron).

Knäckfrågan för varje enskild individ är naturligtvis om det är värt det...

Men om man har lyssnat på alla 3 nivåer (inte bara i en bilhall) och sedan avfärdar dom 2 högsta nivåerna som ej prisvärda så har man gjort ett val på verkliga tester och då är det väl inte mycket mer att tillägga.
av Shaapa
:) Bra då är det testet redan utfört. Då behöver jag inte lägga mer energi på det. Det jag ville få fram var om argumentet: "Jag tror däremot att knappast någon skulle höra skillnaden på de olika ljudanläggningarna vid en blindtest i 90km/h" skulle hålla (vilket jag personligen inte trodde).

Jag själv har hittills bara lyssnat på High Performance då jag har det själv och tycker det låter tillräckligt bra för mig. Faktiskt positivt överraskad. Personligen gillar jag loudnessfärgning av ljudet så jag stör mig inte på basförstärkningen i ljudbilden. Basen dämpas även väldigt vid körning pga däckbuller mm så basfärgningen hörs egentligen endast när bilen rullar sakta eller står still.

Hur mycket tjockare är de laminerade sidorutorna (någon som har måttuppgifter)? Jag tror inte att jag har det i min bil från -04 och tycker heller inte att det skulle behövas då vägljudet klart överröstar vidbrus från sidorutorna o alla lagliga farter. Har läst tidigare på forumet om folk som tycker vindljudet från rutorna är mkt störande och alldeles för högljutt. Jag skulle i dessa fall gissa på dåligt tätande dörr- och fönsterlister.
av dali
När man testar HP så bör man vara medveten om att det finns en extra EQ i menyerna under CD (kommer inte ihåg exakt vad man väljer, men man trycker MENU på mittkonsollen och sedan CD -> EQ eller något sådant) som man kan använda för att finjustera fem olika frekvensspann (60/200/1k/3k/12k Hz), separat för fram- och bakhögtalare. Om man t ex tycker att basen är för genomträngande bak så kan man dra ner bara den.

Har man Performance så finns inte den EQ:n, då kan man bara använda bas/diskant-ratten och grovjustera, för alla högtalare på en gång.
Användarvisningsbild
av mugge
Kan bidra med att sluta upp bakom vad de flesta här säger. Jag upplever också High Performance som avsevärt bättre än Performance. Innan jag köpte bilen med HP hade jag avverkat åtskilliga mil i hyrbilar med bara P. Visst, P är uthärdlig, men inte tillfredsställande. Jag har aldrig ångrat att jag spenderade ett par tusenlappar extra på HP. Har sedan dess kört ytterligare många mil i hyrbilarna och skillnaden är påtaglig varje gång jag växlar mellan P och HP.
Användarvisningsbild
av Kostas
Fick nya "Volvo Life" idag. I den står det att läsa om de olika anläggningarna:)
Användarvisningsbild
av Appel
Kostas skrev:Fick nya "Volvo Life" idag. I den står det att läsa om de olika anläggningarna:)
Jo, det var med stort nöje jag läste sidan 50!

Man kan knappast avfärda deras jobb som rent nonsens och att det inte finns något värde i merkostnaden för HP samt Premium...

Vare sig man tycker det är värt det eller ej så tycker jag att man kan läsa artikeln, det ger lite fakta och inte bara "tyckanden".

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]