- lör 20 okt 2007, 23:49
#142457
Det finns ju som bekant x-antal trimboxar till V50 2,0D.
Jag jobbar på Volvo i Skövde där vi tillverkar dessa motorer.
Vi körde ett 1000timmars test på en DW10 (2,0D).
I detta test belastas motorerna med allt ifrån lugn stadskörning till husvagnskörning i alperna mm.
Det som motorutvecklings avdelningen i Göteborg var mest oroliga för
var att vevaxeln skulle spricka. Detta är också vad som kan inträffa om man
trimmar denna motor då vevaxeln redan ligger nära övre toleransgräns med
320Nm som är orginal.
Jag jobbar på Volvo i Skövde där vi tillverkar dessa motorer.
Vi körde ett 1000timmars test på en DW10 (2,0D).
I detta test belastas motorerna med allt ifrån lugn stadskörning till husvagnskörning i alperna mm.
Det som motorutvecklings avdelningen i Göteborg var mest oroliga för
var att vevaxeln skulle spricka. Detta är också vad som kan inträffa om man
trimmar denna motor då vevaxeln redan ligger nära övre toleransgräns med
320Nm som är orginal.
Volvo V50 2,0D -08
Volvo V70 2,4 170hk -01 (Till salu)
Volvo V70 2,4 170hk -01 (Till salu)