NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Erik Å skrev: sön 30 mar 2025, 16:19 Funderar vidare, det borde ju finnas en säkring dedikerad för ABS någonstans. Om man tar ur den borde bromssystemet rimligen falla tillbaka på klassisk hydraulik och bete sig precis så.
Nån felkod lär förstås dyka upp ;-)
Jag har lokaliserat säkringarna, en till abs-pump och en till abs-ventiler.. De två sitter 'isolerade' i ett eget litet plasthus med spärrmekanism.. Och de sitter dessutom 'försänkta' i huset, så volvo vill uppenbarligen inte att just de två ska vara lätta att ta bort av misstag (antagligen bara av körsäkerhetsskäl.. Eller, kan det bli något annat problem, om t ex huvudcylindern på något vis är beroende av absen, även när absen inte jobbar..? )
Nu har jag lyckats hitta aktivering av abs-ventilerna i VIDA 👍.. Se bifogad bild..
I instruktionerna står inget om att någon luftnippel ska öppnas.. Samt man verkar bara kunna aktivera en ventil i taget 🤔..
Man hörde ungefär 5 klick när jag aktiverade VF inlopp (och likadant med VF utlopp), sen tystnade det, utan att proceduren var klar.. Händer det något trots att det är tyst? Tryckte iaf på stopp efter en halv minut, eftersom det inte syntes någon tidsindikator..
20250404_160255.jpg
20250404_160255.jpg (2.69 MiB) Visad 2779 gånger
20250404_160435.jpg
20250404_160435.jpg (2.75 MiB) Visad 2779 gånger
vjohnj skrev: fre 04 apr 2025, 20:38 Fattar inte vad som är problemet.
Hej Vjohn 🙂,

Jag misstänker att det kommit in luft i ABS (och/eller huvudcylindern).. I vart fall så hade det varit trevligt att kunna utesluta det..

Det är möjligt/troligt att ett bromskraftprov skulle visa på bra värden även om det är luft någonstans i hydrauliken, men vi vill inte att man ska behöva trycka ner pedalen jättelångt (på grund av att det inte ska vara så och främst på grund av att vi ser det som farligt, speciellt om bilen lånas ut)

Har du några kunskaper eller idéer om hur man avluftar ABS-modulatorn på egen hand (utan att åka till verkstad och utan att köra rally på en grusväg)..?
T ex i vilken ordning man bör aktivera respektive ventil (det är 6 kanaler med 2 ventiler (in/ut) per kanal.. samt pump)..

Mvh.
Nä luft försvinner normalt vid rätt luftning. Nu har du bytt allt i bromsar då kan det kännas annorlunda. Och har du luft så kommer inte bromvärden vara bra vid prov. Vätskan trycker ut luften vid luftning helt ((normalt)

Hade en gång som nått troligen var kvar. Men som redan skrivits. jag körde och lät ABS gå i gång o allt var klart.

Och går inte pedal i golvet direkt så ut och kör för slita in allt
vjohnj skrev: lör 05 apr 2025, 09:32 Nä luft försvinner normalt vid rätt luftning. Nu har du bytt allt i bromsar då kan det kännas annorlunda. Och har du luft så kommer inte bromvärden vara bra vid prov...
Jag har bytt friktionsdelar ett antal gånger genom åren, bl a på denna bilen och på vår andra V50, men har aldrig varit i närheten av att pedalen (direkt efter byte av bromsdelar) beter sig såhär när motorn är igång..
Men, det kan komma att visa sig att du har rätt ändå 👍 (är dock inte så sugen på att pallra ner bilen för att snart inse att den behöver pallas upp igen.. och sen ner igen)..

Beställt hem olja för ett "mell[…]

För mycket camber 940.

Vet inte hur dess a fungerar men ger ställb[…]

Vilken mjukvara har ni?

Nej, helt enligt plan. Syftet var ju att allt[…]

Blanda inte ihop EQE och EQS. :-) De må se […]