av kvillebäck - mån 31 mar 2025, 13:15
- mån 31 mar 2025, 13:15
inte en aning, men funkade bra på min V50 efter att jag bytte samtliga ok.
Moderator: Moderatorer
Erik Å skrev: ↑sön 30 mar 2025, 16:19 Funderar vidare, det borde ju finnas en säkring dedikerad för ABS någonstans. Om man tar ur den borde bromssystemet rimligen falla tillbaka på klassisk hydraulik och bete sig precis så.Jag har lokaliserat säkringarna, en till abs-pump och en till abs-ventiler.. De två sitter 'isolerade' i ett eget litet plasthus med spärrmekanism.. Och de sitter dessutom 'försänkta' i huset, så volvo vill uppenbarligen inte att just de två ska vara lätta att ta bort av misstag (antagligen bara av körsäkerhetsskäl.. Eller, kan det bli något annat problem, om t ex huvudcylindern på något vis är beroende av absen, även när absen inte jobbar..? )
Nån felkod lär förstås dyka upp![]()
vjohnj skrev: ↑fre 04 apr 2025, 20:38 Fattar inte vad som är problemet.Hej Vjohn
vjohnj skrev: ↑lör 05 apr 2025, 09:32 Nä luft försvinner normalt vid rätt luftning. Nu har du bytt allt i bromsar då kan det kännas annorlunda. Och har du luft så kommer inte bromvärden vara bra vid prov...Jag har bytt friktionsdelar ett antal gånger genom åren, bl a på denna bilen och på vår andra V50, men har aldrig varit i närheten av att pedalen (direkt efter byte av bromsdelar) beter sig såhär när motorn är igång..
Blanda inte ihop EQE och EQS. :-) De må se […]