NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RampARTED
flub skrev: ons 04 sep 2024, 21:25 Lite osäker på vad du mäter också. Lindningarna är och borde vara nära 0. vilket du har?
Eller mäter du lindning mot jord? Lindning före diod?
Har du tagit bort regulator och diodbryggan?
Hur ser diodbryggan ut? Mätt dioderna?
Hur ser kolen ut? Släpringarna?
Mäter linningarna mot jord, det ska vara 2.4 och upp mot 5.4, mitt ligger under så antar att det är kortis, men följde autodocks video om hur du felsöker, borde ja göra nått annat?
Användarvisningsbild
av RampARTED
kvillebäck skrev: tor 05 sep 2024, 16:40 Jag tycker felkoderna är väldigt spretande. Jag skulle gissa att en kortis tar all ström eller liknande.
Har du något bra sätt att lokalisera detta? Några bra tips? Tar all hjälp jag kan få!
av flub
Jag föreslår att börja med att mäta diodbryggan om du tagit ur generatorn.
Är det kortis över en diod i i generator får du konstiga fel.
Eftersom det är en växelströms generator som likriktas i diodbryggan.

Så använd diodmätningen med multimetern och mät alla dioder bör visa 0.5 - 0.7 V över dioden beroende på vilken mätare du har och åt ena hållet. På varje diod.
Användarvisningsbild
av RampARTED
flub skrev: tor 05 sep 2024, 19:44 Jag föreslår att börja med att mäta diodbryggan om du tagit ur generatorn.
Är det kortis över en diod i i generator får du konstiga fel.
Eftersom det är en växelströms generator som likriktas i diodbryggan.

Så använd diodmätningen med multimetern och mät alla dioder bör visa 0.5 - 0.7 V över dioden beroende på vilken mätare du har och åt ena hållet. På varje diod.
Bytt generatorn, fortfarande samma fel...
Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]

VOC Service

Troligen back up batteri byte och en uppdatering a[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Det man bör veta är att D5orna hos SPA h[…]