NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Problem igen.

Samma fel dyker upp igen, kommer byta tryck sensor på pumpen den som sitter under till och även sensor på rälsen.
Kommer bytta alla slangar , rengöra insug mm. fortsättning följer. Om detta inte hjälper så blir det nog en ny databox.
Återkommer efter helgen.
Fortsättning följer.
Har bara ECM-0002 kvar som felkod, vet inte varför detta är fortfarande är kvar, har en fram lednings slang att byta från torped väggen till bränsle filtret, misstänker att den drar i sig luft där.
Vad som är gjort hittills.
Bytt följande:
Bränsle tryck regulator på pumpen
Bränsle mängd sensor på pumpen
Bränslen tryck sensor på rälsen
Nytt filter hus med filter.
Ny LMM
Ny MAP sensor
Ny bränsle retur slang från spridare
Ny retur slang med bränsle temp
Ny temp givare i insuget.
Ny vakuum tank, den gamla var knäckt (såg det när insuget var av).
Bilen startar fint och motorn går lugnt. bilen drar lite mindre, men jag vlll ha bort ECM-0002
Rengjort insug och kontrollerat så allt funkar med nya packningar.
Felkoder som försvann: EMC-120F och ECM-0089 efter denna övning.

Återkommer när jag bytt slangen, om någon vet hur man lättast byter den kan höra av sig.
Har bytt slangen mellan torped vägg och bränsle filter, det var inte fuktigt eller kletigt vid torped väggen.
Har luftat den via returen, nu gick det att göra detta efter bytt bränsle tryck sensor på pumpen.
Fortfarande få jag upp fel kod ECM-0002 Fuel volume control valve Faulty signal.
Bilder nedan är lite värden på tomgång 2000 rpm och 3000 rpm.
Vet inte vad jag skall göra mer. Ger upp !! Om någon har vida i Skåne och vet hur man felsöker kan höra av sig.
Bilagor
IMG_3470.jpg
IMG_3470.jpg (4.06 MiB) Visad 1031 gånger
IMG_3469.jpg
IMG_3469.jpg (3.49 MiB) Visad 1031 gånger
IMG_3468.jpg
IMG_3468.jpg (3.41 MiB) Visad 1031 gånger
Nästa övning, har beställt spridare testare, skall se om alla ger lika mycket tillbaka i returen, kommer även plocka ner cem boxen och rengöra den om det har kommit oxidation.
Återkommer med resultat. ECM-0002 måste få den försvinna. Så många medlemmar här men ingen råkat utför detta :-)
Liten uppdatering, har inte testat spridare, har lyft upp bilen och kollat undertill , såg massa olje fläckar vid turbo rören, med andra ord det finns läckage, märker det vid 3000 rpm i 4 och 5:an finns inte den kraften som bör vara där, så min teori är att när det inte håller tätt så försöker datorn pumpa in mer bränsle och där triggas ECM-0002, om man tar bort felkod och inte överstiger 2000 rpm så kommer inte ECM-0002 alls. Har beställt nya slangar från DO88.
Har bytt idag alla slangar Turbo / IC, (5st) samt olja och filter. bilen har fortfarande hög förbrukning, som sagt ECM-0002 kommer om man drar på lite mer, skulle gärna vilja testa spridarna i bänk, men det är nog inte möjligt i Skåne, finns det någon med VIDA / DICE i nordvästra Skåne som kan köra diagnostik mot ersättning så klart, jag har inte bör värden i min Launch x431. bilen går bra annars men den tar ca 1 liter milen pensionärs körning. Känns bara dumt att köpa 4 spridare och ny pump.
Nu så går bilen bra, som den skall, och drar soppa vad den skall, På hem vägen på Semester stanna jag till ett Bosch service ställe och köpte en renoverad pump, de visa mig runt och de har fina maskiner för att göra nya delar etc, de säger att när de renoverar en bosch spridare så är den bättre an när de var ny. Mina felkoder försvann ECM 0002, 0089 120F. Fick dock en ny fel kod ECM-0000 faulty signal, skall bytta vev och kamexel givare imorgon, får se om ECM-0000 försvinner, alla givare i bilen till motorn är nu nya :)
Länk till pumpen jag köpte, tycker det var väldigt prisvärt. https://ds-zukancic.de/Hochdruckpumpe-F ... 974-156665
Smäller höger fram

Är fjäderbenslagringen monterad rät[…]

Fixa en stegmuff från 3" katten bara? […]

startsperre

Du måste se på initial state eller del[…]

Vinande ljud S40 1.8F -08

Hej! Tack för snabbt svar. Har en lödsta[…]