NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
MulleMullvad skrev:Köp en ny så slipper du den irriterande känslan av att någon annan har slitit på den. Jag hävdar att skillnaden i månadskostnad jämfört med en nyare beg är mycket överkomlig (några hundralappar), speciellt om du behåller bilen lite längre tid.
Hmm, har du räknat på det? Jag köpte en 10 månader begagnad V50 2.0D, den hade då sjunkit ca 65.000 från nypris. Om skillnaden mellan en nybil och min "nybegagnade" bil bara ska bli några hundralappar i månaden så måste jag äga den i över 200 månader ... dvs ca 17 år.
av fopixel
Många väldigt värdefulla kommentarer i denna tråd, tack så jättemycket! Jag är ju som sagt inte särskilt insatt i bilvärlden, så jag kan inte riktigt säga att jag förstår varför 1.8F är ett tråkigt motoralternativ. Det var just en 1.8F jag fick låna en helg och jag tyckte den kändes tillräckligt pigg för mig. Inte heller kan jag påstå att jag tyckte att den varvade som en motorcykel på motorvägen, men om sanningen ska fram så var det ju trots allt ett tag sen jag körde den. Det kan mycket väl vara så och att det bara är mitt minne som sviker mig.

Jag tror att jag får boka in en ny provkörning, prova lite olika motoralternativ. Jag har inget direkt behov (eller lust) av att bränna gummi, så en T5 är väl kanske lite att ta i. Dessutom lär väl försäkringskostnaderna stiga rejält. Att hoppa in i baksätet tyckte inte jag var något större problem, inte heller min flickvän eller någon annan inom den närmaste kretsen som provade. Bagageutrymmet är litet, det går inte att sticka under stolen med och resorna till västkusten får nog begränsas till mig själv och en till, så man kan fälla baksätena. Men det är egentligen inte heller något större problem i mina ögon.

Rent ekonomiskt då, vad är det smartaste att göra (kommentarer som "köp inte bil" undanbedes)? Ska man gå in med så mycket pengar kontant som möjligt? Ska man skriva bilen på farsgubben för att få ner försäkringen? Ska man satsa på en 1.8F för tullfriheten och parkeringssubventionerna? Jag läste en artikel med tillhörande uträkningar i DN som hävdade att det bara kostade knappa tusenlappen mer per år eller nåt sånt att köra på E85 istället för bensin, hur väl stämmer det tro? Ska man [sätt in valfri fråga här]?

Helt apropå 1.8F och E85. Någon jag känner som faktiskt kan lite om bilar undrade hur väl en sådan motor startar vintertid? Jag är inte säker på om frågeställningen var exakt så, men något liknande var det. Något med att starta och E85 var det i alla fall.
av Christian_m
fopixel skrev:Ska man gå in med så mycket pengar kontant som möjligt?
Ja, utan tvekan.
fopixel skrev:Ska man skriva bilen på farsgubben för att få ner försäkringen?
På en ny bil blir försäkringskostnaden inte så stor även om du är ung iom att du bara behöver halvförsäkring (vagnskadegarantin har du ju första tre åren). Att då riskera att bli utan ersättning för skada p.g.a. att du fifflat med försäkringen är inte att rekommendera. Det enda man kan va säker på när det gäller försäkringsbolagen är att de utnyttjar varje chans att slippa betala ut erstättning för skador, då är det dumt att själv ge dem en anledning att inte betala ut ersättning.
fopixel skrev:Ska man satsa på en 1.8F för tullfriheten och parkeringssubventionerna? Jag läste en artikel med tillhörande uträkningar i DN som hävdade att det bara kostade knappa tusenlappen mer per år eller nåt sånt att köra på E85 istället för bensin
E85 vs Bensin beror ju till stor del på hur priset på bränsle utvecklas, men bensinen lär väl bli dyrare och dyrare framöver så E85 borde rimligtvis bli mer förmånligt framöver. Tycker du att effekten räcker så är det egentligen bara dumt att köpa en starkare motor eftersom det bara innebär ökade kostnader.
fopixel skrev:Helt apropå 1.8F och E85. Någon jag känner som faktiskt kan lite om bilar undrade hur väl en sådan motor startar vintertid? Jag är inte säker på om frågeställningen var exakt så, men något liknande var det. Något med att starta och E85 var det i alla fall.
Vet inte om det är startproblem, men någon av motortidningarna (minns inte om det var Teknikens värld eller Auto Motor & Sport) hade en artikel för ett tag sedan om att miljöpåverkan från Etanolbilar var betydligt större vid låga temperaturer än vad man tidigare trott/vetat. Troligen det din kompis pratade om.
Senast redigerad av 2 Christian_m, redigerad totalt 0 gång.
av Christian_m
dali skrev:Hmm, har du räknat på det? Jag köpte en 10 månader begagnad V50 2.0D, den hade då sjunkit ca 65.000 från nypris. Om skillnaden mellan en nybil och min "nybegagnade" bil bara ska bli några hundralappar i månaden så måste jag äga den i över 200 månader ... dvs ca 17 år.
Hur långt hade den gått när du köpte den?

Skulle också va intressant om du kunde bistå med en jämförande kalkyl i Bensin vs Diesel diskussionen eftersom jag antar att du redan gjort en sådan kalkyl ett par gånger.
av dali
Den hade gått 2700 mil. Visst har jag jämfört diesel och bensin, men de kalkylerna gäller bara för mig, dvs mina miltal, lånesummor och försäkringskostnader. Det är omöjligt att säga om bensin eller diesel är billigast, det beror så mycket på vem som kör och hur mycket.

Auto Motor & Sport gjorde nyligen en jämförelse mellan bensin och diesel och det var inte självklart att diesel var billigare, se här.
av Christian_m
dali skrev:Den hade gått 2700 mil. Visst har jag jämfört diesel och bensin, men de kalkylerna gäller bara för mig, dvs mina miltal, lånesummor och försäkringskostnader. Det är omöjligt att säga om bensin eller diesel är billigast, det beror så mycket på vem som kör och hur mycket.
Självklart.

Men säg så här då, vilka faktorer har du räknat med i din kalkyl? Lånesummor kan ju kvitta om man sätter en fast summa som man är beredd att lägga på en bil oavsett motor.

Bränsle, försäkring, skatt. Sen vet jag inte hur det är med värdetappet, är det så stor skillnad att man bör kalkylera med det också?

När det gäller ny vs lätt begagnad verkar det skilja mindre i den jämförelsen i dagsläget, troligt mycket tack vare erbjudandet om jubileumspaketet på 2.0D...
Användarvisningsbild
av Scania
Christian_m skrev:
fopixel skrev:Ska man skriva bilen på farsgubben för att få ner försäkringen?
På en ny bil blir försäkringskostnaden inte så stor även om du är ung iom att du bara behöver halvförsäkring (vagnskadegarantin har du ju första tre åren). Att då riskera att bli utan ersättning för skada p.g.a. att du fifflat med försäkringen är inte att rekommendera. Det enda man kan va säker på när det gäller försäkringsbolagen är att de utnyttjar varje chans att slippa betala ut erstättning för skador, då är det dumt att själv ge dem en anledning att inte betala ut ersättning.
Vad jag förstått så är det inte att fiffla med försäkringen om din far "äger" bilen och lånar ut den till dig. Jag kollade med Volvia för något år sedan om det var okej att jag står kvar som färsäkringstagare/ägare av min gamla bil även om min dotter var den som var huvudsaklig användare av den. Det var helt okej...

Skillnaden i försäkringskostnad var rätt stor eftersom jag har max bonus. Så mitt tips: kolla med Volvia så att du får svart på vitt vad som gäller.
av Christian_m
Scania skrev:Vad jag förstått så är det inte att fiffla med försäkringen om din far "äger" bilen och lånar ut den till dig. Jag kollade med Volvia för något år sedan om det var okej att jag står kvar som färsäkringstagare/ägare av min gamla bil även om min dotter var den som var huvudsaklig användare av den. Det var helt okej...

Skillnaden i försäkringskostnad var rätt stor eftersom jag har max bonus. Så mitt tips: kolla med Volvia så att du får svart på vitt vad som gäller.
Vad jag hört är det många som fått höra just det när de tecknat försäkringen, och när olyckan är framme får man höra att det är ett krav att den som kör bilen mest även ska stå för försäkringen. Svårt att bevisa i det läget naturligtvis men ändå. Jag säger inte att det inte är möjligt att få till en sådan lösning, men jag skulle definitivt kräva att få det i skrift om försäkringsbolaget gav okej på att köra med en sådan lösning då de som säljer försäkringarna oftast inte har samma intressen som de som ska betalar ut ersättningarna.
av dali
Christian_m skrev:Men säg så här då, vilka faktorer har du räknat med i din kalkyl?
I min kalkyl har jag räknat med följande:

Däckskostnad
Försäkring
Servicekostnad
Reparationer
Bränsle
Värdeminskning
Amortering lån alt. leasing/prenumeration
Räntekostnad
Vägskatt

Då får jag (förhoppningsvis) ut den "riktiga" kostnaden för att bruka en bil, så nära man kan komma med uppskattningar för t ex däckskostnad och reparationer.

Exempelvis är den beräknade bruttokostnaden för min V50 2.0D ca 25 kr/mil under första 9000 milen, 21 kr/mil för 9000-18000 och 20 kr/mil 18000-27000 mil. Nettokostnad under 9 år är beräknad till 551.000 kr under 27000 mil, dvs ca 20 kr/mil.

Hade jag köpt en motsvarande ny 06:a (ingen 80-årsjubileumsrabatt) så hade det kostat 35/26/19 kr per mil med samma beräkningar, netto 656.000 kr eller ca 24 kr/mil.

Om jag hade kunnat klara mig utan bil under samma period skulle jag alltså ha över en halv miljon att sätta sprätt på ... t ex för att köpa en lägenhet eller ett hus.

Sannolikheten att jag kör 9år/27000 mil med samma bil är ganska liten, därför är kostnaden första tre åren mest intressant, och där är det störst skillnad mellan en lätt begagnad och en fabriksny.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]