NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SpTnC
#103272
Hämtade ut min 2.0D förra fredagen och den drar 0.72 än så länge...

Då har jag iofs inte kört så snålt utan gasat på rätt duktigt. Ska se hur lågt jag kan få den.

Pendlar 15mil om dagen på motorväg, den har iofs bara gått 80mil men vi får se.
av SAAB_91
#104383
Hej,
Nu har jag "gratisläst" här ett tag...... Dags för mitt första inlägg.
Det där med förbrukningen enligt EU-normen förutsätter följande:

Det mest lättrullande däckalternativet.

A/C eller ECC avstängd

Diesel av den typ som levereras i Europa. Här i Sverige har vi ju den så kallade miljödieseln som har ett lägre energiinnehåll. Detta medför att förbrukningen blir högre på svenska bilar.

Detta är förmodligen ett par förklaringar till varför ingen lyckas komma ner till de av tillverkaren angivna siffrorna.

MVH

SAAB_91
av maanson
#104645
Hej igen,

De senaste veckorna har jag köpt diesel på Jet och har märkt att förbrukningen har blivit lägre än när jag tankat hos shell, statoil eller preem. Kan någon svara på varför det är så. Har tidigare snittat på 0,63-0,65. Nu när jag tankat Jet så är det nere på 0,59-0,61.

Låter för bra för at vara sant, men det stämmer.

Är det någon som vet ngt om deras kvalitet på dieseln? bra / dålig
av SAAB_91
#104653
maanson skrev:Hej igen,

De senaste veckorna har jag köpt diesel på Jet och har märkt att förbrukningen har blivit lägre än när jag tankat hos shell, statoil eller preem. Kan någon svara på varför det är så. Har tidigare snittat på 0,63-0,65. Nu när jag tankat Jet så är det nere på 0,59-0,61.

Låter för bra för at vara sant, men det stämmer.

Är det någon som vet ngt om deras kvalitet på dieseln? bra / dålig
Det låter litet märkligt faktiskt.............
De enda oljebolag som har raffinaderier i Sverige är ju Shell och Preem (Preemraff). Om jag inte fattat den branschen helt fel så köper de andra bolagen sin bensin och diesel därifrån så det borde rimligen vara ungefär samma bränsle överallt.

Man har ju tidigare om åren skiljt på vinter- och sommardiesel, kanske är det så att du hamnat i en sådan skarv när man byter från det ena till det andra?

Hälsningar

SAAB_91 som spekulerar litet
av whoppi
#104703
maanson skrev:Hej igen,

De senaste veckorna har jag köpt diesel på Jet och har märkt att förbrukningen har blivit lägre än när jag tankat hos shell, statoil eller preem. Kan någon svara på varför det är så. Har tidigare snittat på 0,63-0,65. Nu när jag tankat Jet så är det nere på 0,59-0,61.

Låter för bra för at vara sant, men det stämmer.

Är det någon som vet ngt om deras kvalitet på dieseln? bra / dålig
Tankar också på jet! -har inte testat nåt annat ännu.
Användarvisningsbild
av SpTnC
#104873
Nu var det 2 veckor sen drygt jag hämtade ut bilen och den har väl rullat runt 120-150 mil.

Jag har snittat runt 0.64 på min körning, och då som innan kör jag itne direkt bränslesnålt alltid, men försöker göra det mestadels.

Pendlar runt 15 mil om dagen till jobbet.


Fick upp den lite över 84mil till tom tank iaf. :D
av whoppi
#104923
niz_se skrev:Kan inte förstå det här med att den sexväxlade skulle dra mer. Lägre varv brukar ju ge lägre förbrukning...

Någon som kan rapportera förbrukning på en D5:a?
Citat från GP

"Fem eller sex växlar i Volvo?Jag har upptäckt att Volvo V50 hade 6-växlad låda på 05:orna och 5-växlad på 06:orna. Detta känns för mig bakåtsträvande. Nyfiken som man är frågade jag varför och fick nedanstående svar från återförsäljaren:
"Volvo har kommit fram till att för att minska på bränsleförbrukningen har de valt att lägga in en 5-växlad låda i stället för en 6-växlad som tidigare. Det är bättre acceleration på högsta växeln med en 5-växlad låda och det var för litet mellanrum mellan backen och den sjätte växeln på tidigare växellåda. Detta är anledningen till att Volvo har valt att ändra från en 6-växlad låda till en modernare 5-växlad."
Detta svar förvånar mig av följande skäl: Körning i cirka 120 km/h på sjätte växeln i 05:an ger ca 2 000 varv. Körning i cirka 120 km/h på femte växeln i 06:an ger cirka 2 500 varv.
Enligt katalogen för 136 hk 2,0 D ger den max vrid (320 Nm) vid 2 000 varv. Hur kan den då ha bättre acceleration på högsta växeln i 06:an? Enligt min mening verkar även argumentet med bränsleförbrukningen vara taget ur luften.
Har Volvo haft många problem med V50 diesel? Jag känner till en rad felaktigheter på flera nya bilar.
Daniel Högfeldt

PER-OLOF: Bo Larsen hos Volvo Personbilar Sverige svarar: Bakgrunden till att vi valt 5-växlad låda är att vi funnit att den ger bättre bränsleekonomi och att den aktuella 6-växlade lådan kvalitetsmässigt inte når ända upp till samma nivå som den beprövade 5-växlade lådan. Det är inget självändamål med att ha många växlar, framförallt inte på en momentstark diesel.
När det gäller Volvo S40/V50 2.0 D har vi inga generella fel, däremot har vi fått en del påpekande om körbarhetsstörningar beroende på buggar i programvaran för motorstyrningen, bland annat i samband med regenereringsfasen (självrengöringen) av partikelfiltret. Uppdaterade programvaror finns ute hos våra verkstäder."
av dali
#104942
Hmm, på MY08 är det sexväxlad låda i 2.0D ... igen.
Användarvisningsbild
av niz_se
#105010
Någon som vet vad den 6-växlade lådan i 05:orna heter?
Enligt mina specifikationer så heter den MMT6 på 08:an (får min i Juli-Augusti... 8) ).

Skulle vara intressant att veta om det är precis samma låda som dom har lagt tillbaka igen...
av SAAB_91
#105028
Det är säkerligen samma låda eftersom den 6-växlade varianten funnits på andra marknader än den svenska hela tiden.
Ford kanske har lyckats höja kvaliteten på den så att den platsar på Volvos känsliga hemmamarknad ?

MVH
SAAB_91

Om du kör med den avstängd snurrar remhj[…]

För att förtydliga vad jag sa om bytesi[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Idag fick bilen nya däck, nu kommer det k&aum[…]

Sent inlägg, men det var alltså Trafikv[…]