niz_se skrev:Kan inte förstå det här med att den sexväxlade skulle dra mer. Lägre varv brukar ju ge lägre förbrukning...
Någon som kan rapportera förbrukning på en D5:a?
Citat från GP
"Fem eller sex växlar i Volvo?Jag har upptäckt att Volvo V50 hade 6-växlad låda på 05:orna och 5-växlad på 06:orna. Detta känns för mig bakåtsträvande. Nyfiken som man är frågade jag varför och fick nedanstående svar från återförsäljaren:
"Volvo har kommit fram till att för att minska på bränsleförbrukningen har de valt att lägga in en 5-växlad låda i stället för en 6-växlad som tidigare. Det är bättre acceleration på högsta växeln med en 5-växlad låda och det var för litet mellanrum mellan backen och den sjätte växeln på tidigare växellåda. Detta är anledningen till att Volvo har valt att ändra från en 6-växlad låda till en modernare 5-växlad."
Detta svar förvånar mig av följande skäl: Körning i cirka 120 km/h på sjätte växeln i 05:an ger ca 2 000 varv. Körning i cirka 120 km/h på femte växeln i 06:an ger cirka 2 500 varv.
Enligt katalogen för 136 hk 2,0 D ger den max vrid (320 Nm) vid 2 000 varv. Hur kan den då ha bättre acceleration på högsta växeln i 06:an? Enligt min mening verkar även argumentet med bränsleförbrukningen vara taget ur luften.
Har Volvo haft många problem med V50 diesel? Jag känner till en rad felaktigheter på flera nya bilar.
Daniel Högfeldt
PER-OLOF: Bo Larsen hos Volvo Personbilar Sverige svarar: Bakgrunden till att vi valt 5-växlad låda är att vi funnit att den ger bättre bränsleekonomi och att den aktuella 6-växlade lådan kvalitetsmässigt inte når ända upp till samma nivå som den beprövade 5-växlade lådan. Det är inget självändamål med att ha många växlar, framförallt inte på en momentstark diesel.
När det gäller Volvo S40/V50 2.0 D har vi inga generella fel, däremot har vi fått en del påpekande om körbarhetsstörningar beroende på buggar i programvaran för motorstyrningen, bland annat i samband med regenereringsfasen (självrengöringen) av partikelfiltret. Uppdaterade programvaror finns ute hos våra verkstäder."
Volvo S60 D4 R-Design 2016, FWD, Manuell