NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1396684
Och Dieslet i tanken var klart och fint inte en rostflaga och inge alger
117770944_312187700033466_1442752406113981511_n.jpg
117770944_312187700033466_1442752406113981511_n.jpg (20.84 KiB) Visad 441 gånger
Lutar åt att beställa en Bränsletrycksregulator https://www.ebay.co.uk/itm/FORD-FOCUS-C ... 3284437985
https://i.ebayimg.com/images/g/wv0AAOSw ... -l1600.jpg
s-l1600.jpg
s-l1600.jpg (43.16 KiB) Visad 441 gånger
#1396685
Får uppgradera här rubriken stämmer rinte . Den går alltså att köra , Jag tror stoppet efter start berodde på de rostiga bränslerören stt den vid start tog luft renom rostiga rör. det som nu orsakar tvärt att den helt enkelt tvärdör efter att ha gått hur bra som helst en 2.6 mil sedan som att man skulle ha vridit av tändningen
#1396702
Är den fortfarande svårstartad efter den tvärdött? Jag tycker du skall byta bränsletrycksregulator. Det kan vara lite trångt men inte mycket. Ett spärrskaft för bits är bra. Tappa inte bort packningen. du kommer aldrig se den men kan känna den.

Här är ett sådant spärrskaft jag rekommenderar. Du trär in bitset i skaftet så det blir kort. då slipper du ta ner värmaren.
#1396717
Svårstartad efter att den "dött" Tja
Kort summering Då detta inträffade 1:a och 2:a gången ( med ca 1 veckas mellanrum ca 2 000 mil tillbaka ) då startade den efter att ha stått still med tändning avslagen ca 5 min. gick sedan utan problem. kort efter sista stoppet byttes bränslefilter. Det gamla filtret hade gått ca 2 000 mil. Jag sågade upp det filtret och tog ur allt innehåll hälde upp dieselvätskan och jämförde med ny diesel i 2 lika dana glasburkar. Kontentan var att det knappt gick att skilja burkarna ifrån varandra. så att det var ett "igensatt" filte gick absolut inte att med blotta ögat se. Hur som helst efter detta filterbyte rullade det på. Jag noterade redan då att det på torpedväggens anslutning mot bottenplattan ( där värmarens vattenpump sitter) var de båda bränslerören liksom mörkare i färg än resten som var grådaskigt/dammigt som det blir på underredet på vilken bil som helst. Tanken slog mig om det var nån slags koppling eller liknande men eftersom det inte var fuktat/blankt eller på något annat sätt visade på läckage( droppar eller fuktig yta) så blev det då ingen åtgärd. Så här i efterhand skulle jag naturligtvis ha skrapat med kniven och då hade förmodligen den överliggande plasten/färgen veckat undan och blottat de rostiga rören , men som sagt det blev inte så.. Efter filterbytet uppstod inga mer driftstörningar för enst till hösten ett par månader senare då fenomenet med att den vid start stannade efter ett par sekunder. mellan 5 - 10 sekunder och därefter fick man "mala på" med starten, ibland upp till en halv minut. Då gick den igång och sedan fanns ingen som helst drriftstörning tills möjligtvis dagen efter eller så gick de 3-5 dagar innan samma fenomen inträffa igen. detta var under hösten vintern 2019-2020.
Renoverade värmaren dec 2019. under 2020 0101- fram åt slutet av mars användes bilen dagligen med körsträcka 25 km morron 25 km em. och där var frekvensen med stopp efter 5 sek vid start ungefär lika. Inte varje dag men nån gång i veckan eller ibland varje dag. Verkligen Intermittent skulle man kunna säga. Så blev den ståendes med endast en resa per vecka ( pga korttidspermitering ) och så rullade maj och juni på . I Juni åkte jag in mot stan ( örebro) och efter ca 15 km i 100 km/h uppträdde det som hände för ca 2 000 mil sedan. Den tvärdog under gång. Abrupt. På samma sätt som om man slår av tändningen. Spelar ingen roll om man frirullar med växel i som i de här läget blir utgångsläge. eller om man frikopplar och sedan släpper upp pedalen utan här stannade ( pinsamt nog på 2+1 väg) väntade ett par minuter lagom så på första startförsöket så gick den igång. stabiltomgång och svarar bra på gas så jag fortsatte då färden mot Örtebro ca 3 mil till. uträttade lite ärenden med start och stopp och åkte sen hem. Strax efter det åkte jag till stockholm tidigt mitten av juni Södertälje Tyresö Södertörn mitt i stan tunnlar och rondeller allt gick bra inga som helst felsymptom. deen på väg hem i höjd med Bålsta efter att ha kört ca 28 mil i ganska högt tempo så "CUT OFF" på motorväg. ( här blev de varningstriangel ut) och sen blev de en lång lång resa hem. men det har jag skrivit om tidigare i den här tråden.
Väl hemma o efter felsökning m VIDA fanns fler felkoder men bla ECM 2520 ECM 2550 . På efterföljande arbetsorder blev de naturligtvis Bränslefilterbyte. Men i samband med det så upptäktes de rostiga bränslerörer så de byttes ut mot slang. Samt nedmontering okulärbesiktninmg av bränsletank ledningar och kopplingar Och där nånstans står jag nu. Ska lufta och se så den startar upp och funderar på att kolla ECM när den ändå är på lyften. Tänkte så de inte är nå oxid eller annat fel i kontaktstycket vid styrenheten. Jag har besiktat kontakstycken vid bränsletrycksregulatorn och vid själva bränslepumpen med det ser ut som vanligt, inge oxid, brutna eller brända stift

Så nu är alltså Rubriken ",,dör sporadiskt 5 sek efter start intermittent " inte längre aktuell. Rubriken är numer "Dör under gång sporadiskt"
Fundera på om man ska beställa en sån här
https://www.ebay.co.uk/itm/New-Pressure ... ondition=3
Bilagor
kontaktstycke till bränsletrycksregulator.jpg
kontaktstycke till bränsletrycksregulator.jpg (124.68 KiB) Visad 423 gånger
kontaktstycke till högtryckspumpen.jpg
kontaktstycke till högtryckspumpen.jpg (155.56 KiB) Visad 423 gånger
#1396719
utläsning felkoder  efter stockholm  cut out.jpg
utläsning felkoder efter stockholm cut out.jpg (410.09 KiB) Visad 414 gånger
Kan tillägga att de (relativt få ) gångerna som motorn startats efter att bränslerören åtgärdats så finns de inga småbubblor i bränsleledningen och jag upplever att motorn liksom startar direkt på samma sekund som startmotorn går. Innan så fick startmotorn gå kanske 2sekunderi bästa fall, ibland 4 sek men den startar och går förbaskat bra, utom då den får för sig att stanna, ibland i 110km/h) :bored:
Bilagor
utläsning felkoder efter filter o bränsleledningsbyte.jpg
utläsning felkoder efter filter o bränsleledningsbyte.jpg (247.91 KiB) Visad 414 gånger
#1396721
kvillebäck skrev: sön 16 aug 2020, 07:37 Är den fortfarande svårstartad efter den tvärdött? Jag tycker du skall byta bränsletrycksregulator. Det kan vara lite trångt men inte mycket. Ett spärrskaft för bits är bra. Tappa inte bort packningen. du kommer aldrig se den men kan känna den.

Här är ett sådant spärrskaft jag rekommenderar. Du trär in bitset i skaftet så det blir kort. då slipper du ta ner värmaren.
Har en sån här liggandes som borde passa. Va den nått sånt du menade?
Kamasa bitssats kvarttum.jpg
Kamasa bitssats kvarttum.jpg (8.98 KiB) Visad 413 gånger
#1396724
Japp, då byter du den på en halvtimme. Smörj oringen med diesel, vasselin spott eller vad du hittar så går det lättare. Skyddsplåten har en storlek på torxen och sensorn en annan.

Klart det blir svårare om man har två olika fel som ger samma symptom! :-)

Lycka till.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Polestar 2 begagnad våren 24

Är själv intresserad av en Polestar 2:a […]

Går i funderingar kring att köpa en ny […]

Antenn på sidoruta hb

Läste att vänster är FM och hö[…]

Inpassning

Nu kanske det kom bild. 20240604_143144~2.JPG B[…]