NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

SvenB skrev:
Matte1979 skrev:Firman jag köpte bilen av kunde inget göra
Men det är volvo original ruta
Vad tror ni om byte på goodwill på den ?
Knappast troligt på en snart 12 år gammal bil. Men hur kan bilfirman "inte göra något"? Hur kan de föra i bevis att läckan inte fanns då du köpte bilen? (Konsumentköplagen)
Visade dem var det läckte och all vatten som är på golvet i bilen plus film jag tog i torsdags då det ran i från överkanten av rutan

Men han sa att han kan inte riva ner bilar de får in om de läcker
Han sa att jag skulle sätta en hammare i rutan

Det går väl få den omlimmad ?
Matte1979 skrev:
SvenB skrev:
Matte1979 skrev:Firman jag köpte bilen av kunde inget göra
Men det är volvo original ruta
Vad tror ni om byte på goodwill på den ?
Knappast troligt på en snart 12 år gammal bil. Men hur kan bilfirman "inte göra något"? Hur kan de föra i bevis att läckan inte fanns då du köpte bilen? (Konsumentköplagen)
Visade dem var det läckte och all vatten som är på golvet i bilen plus film jag tog i torsdags då det ran i från överkanten av rutan

Men han sa att han kan inte riva ner bilar de får in om de läcker
Han sa att jag skulle sätta en hammare i rutan

Det går väl få den omlimmad ?
Nej, ingen seriös glasmästare tar ut en ruta och sätter tillbaka den med ny limning. Jag var med i våras när glasmästaren bytte rutan på min V50 på grund av läckage. Den sprack. Det kostade mig 1.600:- i självrisk. Men tätt blev det med den nya rutan. Hammare, har du inte något litet stenskott någon stans om det är en 12 år gammal originalruta?
Jo där finns 2 eller 3 små stenskott
Men jag tror inte att det räcker med 1500 i självrisk för att de slå byta rutan
Jag får nog betala 5681:- det är vad carglas vill ha

Nej, ingen seriös glasmästare tar ut en ruta och sätter tillbaka den med ny limning. Jag var med i våras när glasmästaren bytte rutan på min V50 på grund av läckage. Den sprack. Det kostade mig 1.600:- i självrisk. Men tätt blev det med den nya rutan. Hammare, har du inte något litet stenskott någon stans om det är en 12 år gammal originalruta?[/quote]
Matte1979 skrev:Jo där finns 2 eller 3 små stenskott
Är det stenskott, ska rutan bytas. Men du ska byta glasmästare om Carglas vägrar byta rutan på din glasruteförsäkring, som jag förutsätter du har. ??:-/
SvenB skrev:
Matte1979 skrev:Jo där finns 2 eller 3 små stenskott
Är det stenskott, ska rutan bytas. Men du ska byta glasmästare om Carglas vägrar byta rutan på din glasruteförsäkring, som jag förutsätter du har. ??:-/

Ja jag har helförsäkring så jag borde ha allt
Slangbella och en ståldank sen åker du till en annan verkstad, men sikta rätt :wink: Finns stenskott men en liten spricka så är det bara att ladda på med full värme på rutan och sen trycka rejält inifrån så vandrar förhoppningsvis sprickan iväg, brukar gå bra att trycka iväg den över hela rutan, sen kopplar du in försäkringen.

Den långa, kanske billigaste, men säkert snårig väg:

Undrar om du inte kan åberopa Konsumentköplagen och påpeka att detta är en väsentlig brist ? Detta om du köpt bilen inom de senaste 6 månaderna. Det är ju så att säljaren (enbart företag) skall kunna bevisa att felet inte fanns där när du köpte bilen, men generellt gäller att fel som upptäcks inom 6 månader anses jurdiskt som ursprungliga enligt KKL. (undantaget är givetvis slitage detaljer som däck/bromsar/glödlampor /koppling etc.)

De flesta bilfirmor har ju saluhallar där bilen står inomhus och det kanske ökar chansen att de inte kan påvisa bristen som verkar uppstå vid regn om du driver fallet till ARN.

Det känns dock som ett dött lopp i det här fallet eftersom deras handläggningstider är dryga och du vill ju få din bil fixad ASAP då läckaget säkerligen kan orsaka andra följdskador på elektronik och inredningen.

Din kommuns konsumentvägledare är bara ett telefonsamtal bort, kanske det går att kräva tillbaka utlägg när fallet väl passerat ARN. Ring !
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatnin ... 000017139/
går väll å limma lite själv om du vill spara en slant brukar gå att dra en ny sträng på insidan när man har plockat bort lite paneler

att du ska slå sönder rutan är ju att betrakta som försäkringsbedrägeri. Det ska du nog inte göra.

Bara två viktiga detaljer om den videolä[…]

Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]

Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]