NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hm, konstigt att du inte har några felkoder. En ting du kan kolla, om du hittar vakuumslangen/røret som går fra vakuumpumpen og ner til turboen, koppla loss den på lämpligt ställe och se om det är spår efter vatten/rostvatten i slangen/røret. Kan vara svårt att se, men ser det er brun/vitt/grønt inuti om man tittar noga. Da er det mycket troligt att du har en kärvande nivågivare på turboen. Om du har möjlighet att komma under bilen, sitter den skruvad på wastegate/turbohuset (kommer inte ihåg presis var den sitter) med tre skruvar underifrån. Demontera den och blir inte mycket forvånad om den är full av roststøv/vatten.

Här har du bild på den, kan vara så at den inte sätter några felkoder då problemet kan vara att den kärvar, den går inte tilbaks som den skal. ECM får da inte några direkta fel, den får bara fel positionsverdi från wastegate och turboreguleringen vil bli fel=inget laddtryck.

Bild
Ja det är väl bara att börja leta. Det är ju teoretiskt något som inte är i rätt läge och då går bilen inte... Och vips så har det hoppat tillbaka vid nästa startförsök. Ska kolla på nivågivaren.
Har nu kollat nivågivaren. Den kärvar inte. Det var lite rostrött på fjädern i wastegate tryckklockan, men inte en droppe vatten. Hade lös röret fråg EGR och kollade status. Det var sotigt men inte tätt. Tog bort insuget och rengjorde det invändigt. Det var grisigt... Med dessa sakerna gjorda så hade jag isär en hel del kontakter också så om det vart lite glapp där så kanske det ruckat till sig nu oxå. Ska ut på provtur idag så vi får se hur det funkar.
Hej på er.

Nu har våran 2.0D börjat bete sig som TS beskriver.

Bilden startar. Går fint på tomgång. Men gasar man så ökar den kanske ett par hundra varv men inte mer. Slår av bilen och startar igen. Och vips så fungerar allt som vanligt.

Jag upptäcker att vid vanlig start så klickar motor till en aning efter ca några sek och går upp i normal varv och bilen fungerar normalt. Men vid "fel" start. Så gör den inte detta. klicket kommer aldrig och den står i "standby" läge så att säga. Och bilen svarar inte alltså på gas.

Inga felkoder.
Hej!
Länge sedan man var här inne och kollade. Bilen har gått bra sen sist. Men för ett par veckor sedan började den krångla igen. Dels så har den varit svårstartad. Man nöter på startmotorn, men den tänder inte. Så där tänkte jag att det är nog glödstiften. Ska nog byta dem här snart...
Men nu häromdagen så börja den krångla som jag skrivit om tidigare i tråden. Idag ville den verkligen inte igång, men skam den som ger sig. Efter typ 20 försök och extra ström från en annan bil och tyck å slit i kablar, kontakter, reläer och säkringar så gick den igång.
Jag tror att det är fukt någonstans, för det är bara när det är kallt och fuktigt. Göteborgsväder typ. 1-2minus och rått väder.

Ja vad tror ni? Någon mer som råkat ut för samma problem?

M.v.h.
///Stefan
Idag har jag meckat v50. Skulle leta lite fel va det tänkt, men skulle bara byta motorolja och filter först. För att få bort filtret så måste en av två insugsslangar bort. Den vänstra framifrån. När jag peta in i insugsröret så märker jag att spjället är stängt. Jag petar lite till och flopp säger det och spjället öppnar sig. Har jag tur så är det att spjället hängt sig ibland och stoppat luften till motorn och att det är detta som är felet.
Gradade av spjället lite och kontrollerade att det inte gick att få det att fastna igen.

Hoppas detta kan hjälpa någon mer nu.

M.v.h.
///Stefan
Du har med största säkerhet hittat felet. Eftersom det är precis såna symptom man får när spjället kärvar.
V50Summum skrev:Idag har jag meckat v50. Skulle leta lite fel va det tänkt, men skulle bara byta motorolja och filter först. För att få bort filtret så måste en av två insugsslangar bort. Den vänstra framifrån. När jag peta in i insugsröret så märker jag att spjället är stängt. Jag petar lite till och flopp säger det och spjället öppnar sig. Har jag tur så är det att spjället hängt sig ibland och stoppat luften till motorn och att det är detta som är felet.
Gradade av spjället lite och kontrollerade att det inte gick att få det att fastna igen.

Hoppas detta kan hjälpa någon mer nu.

M.v.h.
///Stefan
Det var ju det vi var inne på i den andra tråden.

Är rätt övertygad om att jag har samma problem, har strulat vid 3 olika tillfällen sen förra lördagen. Oftast räcker det med 1-2 omstarter så hoppar det förmodligen rätt och blir som vanligt.

Hoppas det håller nu för dig och att det inte är alltför slitna kuggar i mekanismen, för då är det nog bara byte som gäller.

Jag river mitt om det blir för mycket strul, annars väntar man gärna tills det är över +10 ute.
Jaha! Nu sätter sig spjället igen... Men nu vet jag ju va det är... Nytt kostar 2700kr hos volvo utan rabatt. "2008kr med volvorabatt"
Någon som vet nått annat alternativ? Hittar inget på ebay eller någon annanstans på nätet.

På höger sida lykta på min v60cc […]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]