NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

andy78 skrev:Kolla ebay

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk

ebay tar sån tid med frakten, man kan inte möjligtvis rengöra oljefällan istället ifall det bara är stopp i den, så länge tills man får tag i oljefällan?

Vad skulle en verkstad kunna tänkas ta för att byta den? Kan ju inte ta så lång tid att byta? Ifall jag inte gör ett eget försök, jag har ju tillgång till VIDA´s sprängskisser och instruktioner samt Haynes bok om den nu är till nytta, o sen står ju en del på nätet, t.ex den någon länkade till verkar ju vara bra instruktioner?
andy78 skrev:Prova att göra rent först ,kolla att slangarna är hela, volvo tar nog minst 800 kr timma räkna att de debiterar 2 timmar

Säker inte svårt att byta bara bökigt.
pavan skrev:
andy78 skrev:Kolla ebay

ebay tar sån tid med frakten, man kan inte möjligtvis rengöra oljefällan istället ifall det bara är stopp i den, så länge tills man får tag i oljefällan?

Vad skulle en verkstad kunna tänkas ta för att byta den? Kan ju inte ta så lång tid att byta? Ifall jag inte gör ett eget försök, jag har ju tillgång till VIDA´s sprängskisser och instruktioner samt Haynes bok om den nu är till nytta, o sen står ju en del på nätet, t.ex den någon länkade till verkar ju vara bra instruktioner?

andy78 skrev:Prova att göra rent först ,kolla att slangarna är hela, volvo tar nog minst 800 kr timma räkna att de debiterar 2 timmar

Oj tar det verkligen 2 timmar att byta den för en verkstad? I och för sig så litar jag inte ett dugg på någon verkstad eftersom allt alltid blir mycket dyrare än vad man räknat med.
Dom kan ju säga att det tog 2 timmar fast det tog 1 timme. Fast man kan ju i och för sig be om ett fast pris innan.

Okej jag kanske ger mig på och ta loss den och se om den går att rengöra.
Fast jag kommer att göra detta ute på parkeringen och har ej tillgång till att komma under bilen, behövs detta?
pavan skrev:

Oj tar det verkligen 2 timmar att byta den för en verkstad? I och för sig så litar jag inte ett dugg på någon verkstad eftersom allt alltid blir mycket dyrare än vad man räknat med.
Dom kan ju säga att det tog 2 timmar fast det tog 1 timme. Fast man kan ju i och för sig be om ett fast pris innan.

Okej jag kanske ger mig på och ta loss den och se om den går att rengöra.
Fast jag kommer att göra detta ute på parkeringen och har ej tillgång till att komma under bilen, behövs detta?
Nej dom gör det på mindre än en timme, men om det tar över 1 timme eller står byte 2 timmar i nån lista så debiteras man för 2.
Jaha då skulle man kolla throttle position sensorn och MAF sensorn medans man väntar på oljefilter huset, eftersom dom tre felkoderna indikerar dessa två saker.
Ville testa sensorerna med multimeter samt rengöra MAF sensorn och throttle body (gasspjäll nånting antar jag på Svenska?)
Men för att komma åt dessa så ska man ta ut luftrenar modulen m.m.
Jag gjorde exakt som VIDA sa och ändå satt den fast stenhårt, den gick inte att ta loss, den måste suttit fast ytterligare någonstans.

Och Haynes boken är så idiotiskt skriven så att det inte är sant, krångliga ofullständiga förklaringar och så står det "se bild" men det står inte vilken bild när det finns 10 bilder på den sidan. Och bilderna stämde inte alls med min bil trots att boken var för min bil och tror till och med att den är årsmodells specifik, så i sånt fall måste det vara bilder på en V50 med annan motorstorlek.
Visst jag har noll koll på bilar men visst fasiken ska man kunna ta ut luftrenaren, det är ju för fasiken svårighetsgrad 1 enligt Haynes.
Slösade ett par timmar på att stå i solen och göra exakt alla steg som står i VIDA, ändå satt den fast. Vad trött jag blir alltså.

Upptäckte dessutom att någon verkar ha gjort en spricka i min ruta, i mitten av rutan ca, 40 cm lång. Och jag bytte precis ruta för typ 4 månader sedan och betalade 1700 kr i självrisk.

Jag får verkligen hoppas att byte av oljefällan löser problemet med att bilens prestanda är strypt och att den är i "Limp home mode" samt att felkoderna också försvinner med bytet av oljefilter huset??
Senast redigerad av 1 pavan, redigerad totalt 0 gånger.
Jaha då var det precis det som hände det jag skrev i ovanstående inlägget att jag var rädd för, nämligen att jag fixar oljefällan men problemen med dom två felkoderna samt nedsatta motorprestandan (limp home mode) kvarstår. 3500 kr totalt i sjön.

Kommer precis från verkstaden där dom bytt oljefällan och vevhus ventilations slangen, 500 meter från verkstaden går bilen in i limp home mode och tappar prestanda samt samma tidigare två felmeddelanden dyker upp samtidigt.

Det visslande ljudet är visserligen borta, kan ha varit så att dom inte rengjorde överhuvudtaget eller ordentligt hålen från oljerester m.m.
Kan man nu säkert säga att problmet med felkoderna (MAF sensor felaktig signal + Gasspjäll felaktig signal) inte beror på problemet med oljefällan eller kan det bero på det om dom inte rengjort systemet när dom bytte oljefälla?

Vad fasiken kan det vara med dom två felkoderna, jag har tagit ut och tittat på MAF sensorn och den ser jättefin ut, även gaspjället ser fint ut på den sidan närmast luckan där man tittar in, jag kunde inte rubba luckan, den satt fast, hade strömmen avstängd om det nu gör någon skillnad?
Kan det vara lägesgivaren för gaspedalen också? Eller kanske fel på gasspjäll huset?
Jag observerade även idag på väg till verkstaden att det luktar konstigt i bilen, jag känner igen denna lukt sedan förut också.

Kan nämna att när jag öppnade den korta plast röret mellan gasspjäll hus och MAF sensor och tog ut MAF sensorn och sen sprutade in luft i det plast röret mot gasspjäll hus hållet så efter det så fungerade bilen normalt i typ 2 km, annars är den i limp home mode direkt vid start.
Kan även tillägga att bilen ibland vid avläsning med motor på men stillastående inte hittar några fel, men så fort bilen börjar rulla så finns felkoderna där alltid i princip.

Jag skulle verkligen uppskatta några tips för nu är det surt alltså.

Kan man inte stänga av limp home mode genom VIDA på nåt sätt o så att det inte kommer tillbaka så fort man börjar rulla igen?

P.S När motorn går på tomgång i limp home mode så får den kämpa för att hålla sig igång och då hörs ett pulserande luft sug ljud ca, 1 gång i sekunden, typ pssst psst pssst, som att den suger korta luft stötar om o om igen, ljudet låter som det kommer ifrån mitt uppe på motorn.
Men detta kanske är normalt, eller för att den kämpar att hålla igång motorn på tomgång?

View My Video

P.S man för höja upp volymen på datan för att höra ljudet bra på videon, det hörs bra i slutet på videon.

Tack på förhand.
Senast redigerad av 1 pavan, redigerad totalt 0 gånger.

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]